Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-07-01, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Det är jättedumt att använda CBR vid bitrates <320 (och ABR är rätt dumt det med). Vn-presets är srsly the way to go.
http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Lame#Detailed_explanation_.28long_ answer.29

Önskar att jag förstod vad du menade

Vad vill du att jag ska göra? Vad för bitrate ska jag använda menar du? Tips mottages.
2008-07-01, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHC
Dum fråga, tror att jag har en del musik i 128kbs - hur fungerar det att gå från 128 till 192? Tänker mest på ljudkvaliten. Jag tar för givet att det går?
Det går att konvertera upp bitraten på en låt, men den enda effekten du får av det är att låtarna tar större plats, med bibehållen ljudkvalité.

Med andra ord är det helt meningslöst.
2008-07-01, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Det går att konvertera upp bitraten på en låt, men den enda effekten du får av det är att låtarna tar större plats, med bibehållen ljudkvalité.

Googlade på det och hittade samma information. Tack iaf.
2008-07-01, 17:51
Bannlyst
Citat:

En fråga till dig.

Hur ställer man in Easy CD så att den ersätter musiken på samma gång?

Säg att jag har en mapp med Metallica i 320kbs och vill ha den i 192kbs, så testade jag Easy CD och har nu fått dubbla låtar. Jag har dels 192 och 320 i samma mapp. Vill ogärna sitta och radera för hand.

Om man kan få den att ersätta så vore det där programmet optimalt.

(att lägga i en annan mapp skippar jag gärna...)

Edit: Hittade det
Senast redigerad av CHC 2008-07-01 kl. 17:59.
2008-07-01, 17:58
Medlem
Citat:
En fråga till dig.

Hur ställer man in Easy CD så att den ersätter musiken på samma gång?

Säg att jag har en mapp med Metallica i 320kbs och vill ha den i 192kbs, så testade jag Easy CD och har nu fått dubbla låtar. Jag har dels 192 och 320 i samma mapp. Vill ogärna sitta och radera för hand.

Om man kan få den att ersätta så vore det där programmet optimalt.

(att lägga i en annan mapp skippar jag gärna...)
Kryssa i för "Delete source files after successfull conversion".
2008-07-01, 17:59
Bannlyst
Citat:
Kryssa i för "Delete source files after successfull conversion".

Tack igen, men hittade det nyss
2008-07-01, 18:02
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Önskar att jag förstod vad du menade

Vad vill du att jag ska göra? Vad för bitrate ska jag använda menar du? Tips mottages.
Jag menar att du inte skall använda någon särskild bitrate. Med VBR (variable bitrate) varierar bitraten inom låten så att de delar som låter lika bra med låg bitrate (exempelvis tystnad) får låg bitrate medan de delar som kräver hög bitrate för att låta bra får hög bitrate. Med den encoder som allmänt ses som den bästa, LAME, väljer man typiskt i stället för en bitrate en kvalitetspreset V0–V9, där V0–V2 sägs vara sådana att man inte hör skillnad mot CD.

Scenen använder nuförtiden alltid V2, och om man frågar på en kvalitetsinriktad musiktracker som what.cd eller waffles.fm kommer de flesta säga åt en att använda V0 och resten att man skall köra V2 eller V1 – men medan presetrekommendationen kan variera mellan dessa tre kommer alla som vet något säga att det är LAME som gäller för MP3 (och alla kommer också säga att det är en dödssynd att transkoda från MP3 till MP3).

En guide som verkar rätt utförlig: http://www.misticriver.net/forums/software-faqs/43805-how-foobar2000-v-0-9-2-tutorial-mass-transcode-large-batch-files.html
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in