2008-07-01, 17:21
Medlem
ettiss avatar
Utan den här lutningen så skulle liv med stor sannorlikhet aldrig uppstått.. så nej, rör inte den :P
Citera
2008-07-01, 17:34
Medlem
FlyingMachines avatar
Jorden roterar redan på det sättet att din plan kommer gå i uppfyllelse. Sverige har en gång varit tropiskt. Kommer ej ihåg hur många år det tar för det att hände men skulle tippa på hundra tusentals år.

Worth knowing. :P

EDIT: Källan är min f.d. naturkunskapslärare.
Citera
2008-07-01, 17:47
Medlem
DrottningSilvias avatar
@Vätte:
Jag förstår din poäng - att det kan inte vara julafton varje dag - men jag måste ändå protestera; vem glassar inte hellre på stranden än klafsar runt i slask och snålblåst?

Citat:
Ursprungligen postat av vätte
Jag menar, vad skall du göra med klarblå himmel, gassande sol och 35 varmgrader 365 dagar om året?

...som i en dröm spelas detta upp för mina ögon:
Liggandes på en divan med högra handen i en brud, en iskall 25kronors-bira i andra och en Cigarr i käften ser jag på när Mona och Fredrik går lös på varandra med ishackor samtidigt som de sista sossarna blir uppspikade på kors längs Sveriges framsida.

Citera
2008-07-01, 20:24
Medlem
Nate Blacks avatar
Jordens lutning är inte konstant, har för mig att den ligger emellan 18 grader och 24 graders lutning som max. Just nu har jag för mig att den ligger på 23.5 grader. Cyklerna ska vara på runt 25000 år. Detta ska påverka extrema klimat, alltså att stormar blir större än vid 18 graders lutning osv. Källa på detta är tidningen Illustrerad Vetenskap, så ta det med två nypor salt.
Citera
2008-07-01, 21:07
Medlem
hellwhores avatar
Jag har hört att om jordens position runt solen ändras med någon promille bara så rubbas alla förutsättningar för liv och alla skulle dö ut på jorden. Så jag skulle gärna inte vilja mixtra med det där.
Citera
2008-07-01, 21:15
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Om du springer runt jorden torde väl den svara genom att accelerera åt andra hållet?

http://xkcd.com/162/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in