2008-06-29, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Ja, sådan hynda sådan valp, så barnen blir indirekt boven i dramat.

Zigenare kommer alltid bete sig som zigenare hur mycket de än får av världen och samhället. Jag pekar finger åt dem eftersom jag vet att jag ALDRIG kommer att uppföra mig eller begå brott som zigenare gör. Jag är helt övertygad om att det inte går att "omskola" zigenare, alltså få dem att bete sig bättre.

För övrig tycker jag som den gode skribenten, Nalin Pekgul, att de ska få Rumänien...

Okej, men då är vi av mottsatta tankegångar.

Jag ser inte att folk föds med vissa egenskaper, det är hur omvärlden reflekteras i deras ögon. Assimlierar man ziggenare så kan man få bort tiggande, specielt om man ger dom ett alternativ.

Nej, det kommer du inte. Du har tryggheten att ha haft en stadig uppväxt, en social trygghet och förmåga att få ett jobb. Så självklart kommer du inte göra samma sak, och du får gärna peka finger. Fast det visar bara på att du är snabb på att döma alla, vilket gör att du knappast får klaga när någon göra samma sak mot dig utan att begå dubbelmoral.
Citera
2008-06-30, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zulfaqar
Assimlierar man ziggenare så kan man få bort tiggande, specielt om man ger dom ett alternativ.
Kan inte du ge konkreta exempel på hur man skulle kunna assimilera zigenare på ett bra och effektivt sätt? Vad får dig att tro att zigenare är intresserade av assimilering idag när de under århundradena absolut inte varit det?

Assimileringssätten du ger exempel på skall vara realistiska och inte PK-flummiga.
Citera
2008-06-30, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wilson82
Kan inte du ge konkreta exempel på hur man skulle kunna assimilera zigenare på ett bra och effektivt sätt? Vad får dig att tro att zigenare är intresserade av assimilering idag när de under århundradena absolut inte varit det?

Assimileringssätten du ger exempel på skall vara realistiska och inte PK-flummiga.

Det är lite svårt, då jag inte har så stor erfarenhet, men jag kan försöka med en praktiskt lösning.

Först, så behöver man skaffa spridda lägenheter/hus åt zigernarna bland lokalbefolkningen. Inte skapa förorter där man lägger in alla zigenare och därmed skapar en community känsla av " vi och dom". Om man sprider upp dom så blir det enklarare att assimliera dom, då dom har mer kontakt med befolkningen och inte endast sin egen etnicitet, vilket är viktigt för att inte skapa den sortens mentalitet som föds fram på segrerade platser.

Sedan så behövs en rejälv omskolning/förberedelse inför arbete. Man måste ge dom alternativ även när dom inte är kapabla att arbeta än. Hålla dom sysselsatt och se till att barnen, vilket är viktigast, får lära sig hur man ska göra i respekt till lagarna. Det går enklast genom skolan.

Sedan så behöver man, efter omskolningen, se till så att dom inte fastnar i den sociala otrygghet som många av dom har. Dvs inga pengar och inget arbete. Genererar man arbete bland zigenarna så kommer mycket av tiggandet och stölderna försvinna, då man nu har ett alternativ.

Det är svårt, och man kommer inte lyckas föräns andra generationen, dvs barnen, har växt upp. Dom får en annan syn på världen som baserars på hur dom växte up. Fick dom gå i skolan och blev försörjda av sina föräldrar på ett ordentligt sätt, så kommer dom inte gå till tiggande. Utan dom kommer skaffa jobb, och bete sig som "vanliga" medborgare.

Så en sådan sak som zigenar-register kan aldrig vara bra, då den ökar mentaliteten "vi mot dom" och därmed kommer man i en spiral igen.
Citera
2008-06-30, 01:20
Medlem
Olaus Magnuss avatar
Så vi ska ge, ge, ge och åter ge åt zigenarna? Ge dem alla hus eller lägenheter, och inte i tråkiga förorter, utan i attraktiva områden. Sen ska vi ge dem "alternativ" till att arbeta, vilket de tydligen inte är "kapabla" till än. Sen ska samhället generera speciella arbeten just avsedda för ziggisarna. Låter ju underbart! Belöna parasiters beteende med ännu mer gratis från samhället. Och när resten av de 5-10 miljonerna ziggarna i Europa kommer hit där de får allt gratis, ska vi ta hand om dem också, eller? Exakt hur mycket tycker du att svenska staten ska betala årligen till alla zigenarprojekt?

Som redan påpekats, det går inte att integrera ziggarna DÄRFÖR ATT DE INTE SJÄLVA VILL. Zigenska barn går inte i skolan - inte därför att de är diskriminerade och hindrade av samhället, utan för att deras föräldrar inte vill att barnen ska anpassa sig till sunda europeiska värderingar. Zigenska flickor tvångsgifts till andra zigenare, ofta nära släktingar, i unga år just för att hålla kvar greppet av den kommande generationen.

Så integration av ziggisar är omöjlig. D.v.s. om du inte vill ta till tvångsmetoder, som att registrera alla zigenarbarn, ta dem från deras föräldrar i unga år och sätta dem i omskolningsläger/anstalter och sedan hindra allt vidare umgänge med den äldre generationen. Då kanske. Men att belöna deras kriminella och parasitära beteende är bästa garantin på att de aldrig ska förändras och vidare att vi får hundratusentals nya ziggisar till landet.
Citera
2008-06-30, 01:38
Medlem
trickydicks avatar
Zigenarbarn tränas på att stjäla.

Det har jag ett eget exempel på. När jag jobbade i butik så fanns ett skåp, där en glipa på 0.5 cm blev en glipa på 2cm om man försökte vinkla glaset till skåpet på ett visst sätt. Nu var två cm lite för litet för att man skall nå de värdefulla föremålen, men flinka barnfingrar når dessa.. Kjolarna står i en ring och täcker skåpet medan en lite parvel försöker stjäla med spretfingrar. samtidigt så står ett gäng manliga Ziggisar i andra ändan av butiken och försöker ta alla expediters uppmärksamhet…

Idag när jag skulle handla snus på Willys var det en Zigienarfamilj som storhandlade.. när jag gick ut på parkeringen så lastar dom in matvarorna i en jäkligt fin Mercedes av nyare årsmodell. Man undrar ju lixom bara på tal om ingenting hur dom har råd med en sådan bil
Citera
2008-06-30, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olaus Magnus
Så vi ska ge, ge, ge och åter ge åt zigenarna? Ge dem alla hus eller lägenheter, och inte i tråkiga förorter, utan i attraktiva områden. Sen ska vi ge dem "alternativ" till att arbeta, vilket de tydligen inte är "kapabla" till än. Sen ska samhället generera speciella arbeten just avsedda för ziggisarna. Låter ju underbart! Belöna parasiters beteende med ännu mer gratis från samhället. Och när resten av de 5-10 miljonerna ziggarna i Europa kommer hit där de får allt gratis, ska vi ta hand om dem också, eller? Exakt hur mycket tycker du att svenska staten ska betala årligen till alla zigenarprojekt?

Som redan påpekats, det går inte att integrera ziggarna DÄRFÖR ATT DE INTE SJÄLVA VILL. Zigenska barn går inte i skolan - inte därför att de är diskriminerade och hindrade av samhället, utan för att deras föräldrar inte vill att barnen ska anpassa sig till sunda europeiska värderingar. Zigenska flickor tvångsgifts till andra zigenare, ofta nära släktingar, i unga år just för att hålla kvar greppet av den kommande generationen.

Så integration av ziggisar är omöjlig. D.v.s. om du inte vill ta till tvångsmetoder, som att registrera alla zigenarbarn, ta dem från deras föräldrar i unga år och sätta dem i omskolningsläger/anstalter och sedan hindra allt vidare umgänge med den äldre generationen. Då kanske. Men att belöna deras kriminella och parasitära beteende är bästa garantin på att de aldrig ska förändras och vidare att vi får hundratusentals nya ziggisar till landet.

Snacka om att vinkla det jag sa.

Du säger tydligen, och många i den här tråden, att zigenare inte kan arbeta och bara stjäl. Jag gav en praktiskt lösning hur man kanske skulle kunna åtgärda det.

Man ger dom inte hus i attraktiva områden, man spridder ut dom så att alla inte bor på samma ställe. Det hjälper att intergrera dom. Det är det största problemet, att låta en sådan mentalitet växa upp. Att dom inte vill vara en del av samhället.

Alternativ till att jobba är väl ( i sverige, vi snackade om italiet först) att först gå till komvux, lära sig svenska, ha obligatoriska kurser inom "jobb terapi" där dom får lära sig hur det funkar och bli motiverade till att jobba.

Sedan så belönar man inte zigenare. Stjäl dom och blir tagna så blir dom straffade, fuskar dom med bidrag och blir tagna så straffas dom. Staten ska kunna erbjuda ett fullständig program för zigenare där man tar bort deras normer och liknande. I slutändan, dvs nästa generation som växer upp här, så kommer det att löna sig. Det är mycket bättre än att ge dom bidrag och låta dom bo i en klugna av zigenar vilket bara leder till ännu en sprial av dekadent betende.

Som du sa, problemet ligger i föräldrarna som fortfarande kör med deras egna taktikter i det nya landet, mycket baseras på att dom aldrig har blivit bosatta i något land och därmed inte känner någon skyldighet. Deras mentalitet dvs, och jag är säker på att det skulle kunna gå med omskolning av både föräldrar och barn.

Att ta ifrån dom vårdnaden skulle vara mer praktiskt och ge snabbare resultat, fast jag motsäger mig det att man ska hålla ett register.
Citera
2008-06-30, 09:07
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Snacka om att vinkla det jag sa.

Du säger tydligen, och många i den här tråden, att zigenare inte kan arbeta och bara stjäl. Jag gav en praktiskt lösning hur man kanske skulle kunna åtgärda det.

Alla de exemepel du ger är ju i princip det man i åratal försökt genomföra. Det känns som du missat det faktum att dem inte vill integreras eller assimileras.

Citat:
Man ger dom inte hus i attraktiva områden, man spridder ut dom så att alla inte bor på samma ställe. Det hjälper att intergrera dom. Det är det största problemet, att låta en sådan mentalitet växa upp. Att dom inte vill vara en del av samhället.

Vad gör du då de byter sina hyresrätter mot andra hyresrätter för att bo närmre varandra? Eller om de säljer sin nya fina hyresrätt svart och köper en husvagn istället?

Förbjuder zigenare att bosätta sig där de vill?

Citat:
Alternativ till att jobba är väl ( i sverige, vi snackade om italiet först) att först gå till komvux, lära sig svenska, ha obligatoriska kurser inom "jobb terapi" där dom får lära sig hur det funkar och bli motiverade till att jobba.

Det är ju precis detta vi försöker göra idag. Motivera och lära zigenare att leva i och hantera det svenska samhället. Men deras brist på vilja gör att dem inte dyker upp på diverse kurser och på andra sätt sätter käppar i hjulen för "systemet".

Citat:
Sedan så belönar man inte zigenare. Stjäl dom och blir tagna så blir dom straffade, fuskar dom med bidrag och blir tagna så straffas dom. Staten ska kunna erbjuda ett fullständig program för zigenare där man tar bort deras normer och liknande. I slutändan, dvs nästa generation som växer upp här, så kommer det att löna sig. Det är mycket bättre än att ge dom bidrag och låta dom bo i en klugna av zigenar vilket bara leder till ännu en sprial av dekadent betende.

Straff har väl inte hindrat de problematiska zigenare som finns att begå brott. Straffvärdena är förhållandevis låga i sverige och risken för att åka dit är även dem låga.

Men du kanske menar att straffen ska vara hårdare för just zigenare än för övriga. Eller menar du att lagar ska skrivas om efter det zigenska rättesnöret för moral och etik?

Citat:
Som du sa, problemet ligger i föräldrarna som fortfarande kör med deras egna taktikter i det nya landet, mycket baseras på att dom aldrig har blivit bosatta i något land och därmed inte känner någon skyldighet. Deras mentalitet dvs, och jag är säker på att det skulle kunna gå med omskolning av både föräldrar och barn.

Att ta ifrån dom vårdnaden skulle vara mer praktiskt och ge snabbare resultat, fast jag motsäger mig det att man ska hålla ett register.

Gör amn det tillräckligt krångligt för zigenare så sticker dem bara till nästa land. De ändrar inte beteende.
Citera
2008-06-30, 10:45
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Och som vanligt gör man inget åt den sociala faktorn som gör att ziggenarbarn blir tvingade att tigga.

Den "sociala faktorn" du pratar om är barnens föräldrar och klantänkande.

Hade svenska eller italienska föräldrar skickat ut sin barn att tigga hade barnen omhändertagits snabbare än du hade kunnat säga "socialjour".
Citera
2008-06-30, 11:08
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Det är lite svårt, då jag inte har så stor erfarenhet, men jag kan försöka med en praktiskt lösning.

Först, så behöver man skaffa spridda lägenheter/hus åt zigernarna bland lokalbefolkningen. Inte skapa förorter där man lägger in alla zigenare och därmed skapar en community känsla av " vi och dom". Om man sprider upp dom så blir det enklarare att assimliera dom, då dom har mer kontakt med befolkningen och inte endast sin egen etnicitet, vilket är viktigt för att inte skapa den sortens mentalitet som föds fram på segrerade platser.

Sedan så behövs en rejälv omskolning/förberedelse inför arbete. Man måste ge dom alternativ även när dom inte är kapabla att arbeta än. Hålla dom sysselsatt och se till att barnen, vilket är viktigast, får lära sig hur man ska göra i respekt till lagarna. Det går enklast genom skolan.

Sedan så behöver man, efter omskolningen, se till så att dom inte fastnar i den sociala otrygghet som många av dom har. Dvs inga pengar och inget arbete. Genererar man arbete bland zigenarna så kommer mycket av tiggandet och stölderna försvinna, då man nu har ett alternativ.

Det är svårt, och man kommer inte lyckas föräns andra generationen, dvs barnen, har växt upp. Dom får en annan syn på världen som baserars på hur dom växte up. Fick dom gå i skolan och blev försörjda av sina föräldrar på ett ordentligt sätt, så kommer dom inte gå till tiggande. Utan dom kommer skaffa jobb, och bete sig som "vanliga" medborgare.

Så en sådan sak som zigenar-register kan aldrig vara bra, då den ökar mentaliteten "vi mot dom" och därmed kommer man i en spiral igen.

Det här låter som en direkt rip-off av Mona Sahlins integrationsplan för invandrare i Sverige.

Tanken på att integrera dem, sprida ut dem, blanda in dem i befolkningen, göra dem en del av samhället har i huvudsak två problem.

1. Zigenarna vill inte bli en del av något annat samhälle, dom vill behålla sin särart och kultur, men naturligtvis livnära sig på andra samhällen. Speciellt om dessa samhällen lider av en rasismofobi och inte kan försvara sig mot dess angrepp. Då kan DO vara en extra fontän, förutom tiggeri och stöld.

2. Dina förslag är riktigt oorginella klyschor som vi hör i snart 50 års tid. Vi kan ju konstatera att andra européiska politiker ligger mer nära din uppfattning än den nuvarande italienska modellen. Hur har man lyckats hittils?

Dom flesta västlander har idag den här mjuka, humana intällningen i romfrågan. Hur väl har man lyckats där? Hur väl har man lyckats i Frankrike? Sverige?
Senast redigerad av Nalin_Pekgul 2008-06-30 kl. 11:20.
Citera
2008-06-30, 11:15
Medlem
Cimmerians avatar
Det grundläggande misstaget är att vissa tror att alla människor är lika, att alla människor vill leva på samma sätt... innerst inne.

Enligt mig så talar man som allra tydligast med sina handlingar. Zigenarna har faktiskt ALDRIG velat vara en del av det samhälle de lever i, och de är faktiskt stolta över det (otroligt nog, ur min synvinkel). Flera storsatsningar har gjorts att assimilera dem, men allt har misslyckats. Varför, måste man då drista sig till att undra?

Kanske för att de inte vill. Helt enkelt. Det finns exempel på zigenare som hakade på utbildningar som riktades till zigenare på 70-talet, men som pga. av att de hakade på uteslöts ur sina familjer. Ganska talande.

Angående att sprida ut dem och allt det där. Fråga dig själv: om DU skulle bli "utspridd", placerad någonstans, var som helst - skulle DU ändra hela din personlighet då? Skulle du någonsin kunna bli något annat än det du är? Tanken är absurd, och mynnar från den falska tanken att människan endast, eller till största delen, är en social konstruktion som agerar utifrån socioekonomisk situation.

I trettio år (som faktisk är en ganska lång tid) har pengar pumpats till olika minoriteter; aborigier, inuiter etc. Men deras elände bara eskalerar. Slutsatsen kan INTE vara mer pengar, pengar pengar. Slutsatsen måste bli att de inte vill eller kan eller förmår leva så som vi. Problemet för dessa folkgrupper är ju att de befinner sig bland oss vita, och att vi VILL och KAN leva så som vi gör, och att det är vi som bestämmer.

Och om inte vi vill lägga oss ner och dö kommer de att fortsätta må dåligt. Om jag har rätt kan vi inte göra mer än vad vi redan har gjort - du kan leda åsnan till vattnet men inte tvinga den att dricka, för att ta till ett slitet ordspråk. Vill de inte leva som vi, och om deras livstil krockar med vår, finns inget annat alternativ än att skydda oss med VÅRA lagar.
Citera
2008-06-30, 11:15
Medlem
Citat:
Alltså..jag säger såhär. Man kan starta ett register och rensa ut alla ziggenare med fängelsestraff och utvisning. Men OM du inte tar itu med problemet så kommer det aldrig att försvinna.
Det är väl i allra högsta grad just ATT TA TAG I PROBLEMET. Eller?
Dessutom skulle det bli väldigt ont om zigenare väldigt snabbt.
Citera
2008-06-30, 12:11
Medlem
Fullt stöd.
Heja Italien!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in