2008-06-29, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herze
Va fan är det för jävla latchofrågor som drabbat forumet. Varför skulle månens gravitation inte ha någon inverkan?
Om det är ett märkbart resultat är väl bara testa experimentellt, eller alternativt titta upp hur man beräknar gravitation (som endast kräver multiplikation och division).
Du är knappast 18år.

Han kanske hoppa av efter 9:an och har sedan dess jobbat på statoil?
Citera
2008-06-29, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xsfu
Han kanske hoppa av efter 9:an och har sedan dess jobbat på statoil?

Vilket har gjort honom handikappad till att lägga max 2min på google eller wiki?
Citera
2008-06-29, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herze
Vilket har gjort honom handikappad till att lägga max 2min på google eller wiki?
Bränt fingrarna på korvgrillen`? vad vet jag? uppenbarligen, väldigt lite.
Citera
2008-06-29, 22:39
Medlem
Försöksdjurs avatar
Varför har jag fått för mig/läst/hört att Jorden påverkar månen med samma kraft som månen påverkar Jorden?
Citera
2008-06-29, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Varför har jag fått för mig/läst/hört att Jorden påverkar månen med samma kraft som månen påverkar Jorden?

Alla krafter har sin motkraft, av lika storlek. Det handlar inte om att den ena endast dras til lden andra utan att vi har två massor inom ett visst område som attraherar varandra med en viss kraft. Båda upplever därför samma kraft, även om jorden står för det största bidraget.
Citera
2008-06-29, 23:05
Medlem
Citat:
Du tänker på Newtons tredje lag.

To every action there is an equal and opposite reaction.
Citera
2008-06-30, 07:52
Medlem
jolindbes avatar
Citat:

För att det stämmer. Kraft och motkraft är alltid lika stora (Newtons tredje lag).
Citera
2008-06-30, 17:28
Medlem
Försöksdjurs avatar
I see! Tack för svaren!
Citera
2008-08-06, 01:10
Medlem
Malingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ti4
Gravitationsskillnaden blir mycket större av att flytta några mil söder än av när månen är över er, känner ni av det också?
Ytterligare funderingar kring gravitationen. Hur mycket skiljer sig gravitationen egentligen beroende på var på jorden man är? Är det störst skillnad vid polerna vs ekvatorn och i så fall, hur stor är skillnaden? Vad blir skillnaden om jag hoppar rakt upp med en bestämd kraft på stället på jorden med lägst respektive högst gravitation?
Citera
2008-08-06, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malingo
Ytterligare funderingar kring gravitationen. Hur mycket skiljer sig gravitationen egentligen beroende på var på jorden man är? Är det störst skillnad vid polerna vs ekvatorn och i så fall, hur stor är skillnaden? Vad blir skillnaden om jag hoppar rakt upp med en bestämd kraft på stället på jorden med lägst respektive högst gravitation?
Jag har hittat värden på g som är 9.789 ms^2 vid ekvatorn och 9.832 vid polerna. Om vi nu ignorerar eventuella andra höjdskillnader som också kan påverka så får jag fram en skillnad i höjd på 1,2 mm om man har en kraft på 180 N. Det ska jämföras med att göra samma hopp på Mount Everest jämfört med havsnivå så blir höjdskillnaden hela 7,5 mm.
Så sensmoralen är att om man vill slå världsrekord i höjdhopp bör man först bestiga Mount Everest.
Citera
2008-08-06, 19:01
Medlem
NaturalSelectors avatar
I teorin, ja. Lite jobbigt att hoppa högt med syrgastubar dock.
Citera
2008-08-06, 19:13
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Din massa är för liten för att månen ska påverka dig.

Fel. Skala spelar ingen roll, det blir alltid NÅGON påverkan (såvida vi inte går in på sub-atomär nivå, då kvantmekanik gäller. När man hoppar rör sig exempelvis själva jordklotet en liten, liten bit. När man ramlar ner igen rör det sig tillbaks och "möter" en i fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in