2020-08-08, 22:47
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jodå, hon är kvar i livet och är idag 73 år såg jag precis då jag googlade upp hennes ålder. På tal om Wakamatsu så var det synnerligen ett tråkigt avslut på hans liv att bli påkörd och dö, snöpligt avslut på en fin karriär som regissör i brist på bättre ord...
Ja det var trist! Jag minns nostalgiskt när jag betade av en del av hans filmer runt 2013. Vill se om ett par av dem och har ännu inte sett alla jag tänkt se.

Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Har du sett något mer av Kawase? Det var länge den enda jag sett av henne, men fick äntligen fingret ur och såg Suzaku för några dagar sedan. Nu var det längesen vi skrev men om jag minns rätt uppskattar du ju stilla, långsamma japanska draman lika mycket som jag så den skulle nog falla dig i smaken!

Inte något mästerverk, tyvärr kanske lite för dryg ibland (och då uppskattar jag som sagt långsamt, tyst berättande) men i övrigt väldigt stark och vacker så en stabil trea tycker jag att den är klart värd.

Ska ta och se Shara någon dag framöver också har jag tänkt. Det är väl hennes mest hajpade film. Tycker dock att Hotaru låter mest intressant - frågan är ju om den ens går att få tag på...
Den har jag inte sett, och jodå, det stämmer bra det. Såna filmer är lite av min melodi. Nanayo såg jag för en herrans massa år sedan och den minns jag som bra. Det var ett typiskt sånt stillsamt japanskt drama.

Ska läsa lite om Suzaku på en gång, stort tack för tipset.

Trodde jag sett Shara, men var nog bara namnet jag kände igen, handlingen kändes inte bekant. Har också för mig det är en av hennes mest omtalade filmer, antagligen därför jag hade titeln på hjärnan. Efter en stunds scrollande på imdb kom jag ganska snabbt fram till att det var Nanayo jag sett.
Citera
2020-08-18, 13:25
Medlem
Matsu-sans avatar
First love var en ganska tunn soppa dessvärre.
Citera
2020-08-18, 17:20
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsu-san
First love var en ganska tunn soppa dessvärre.

Takashi Miike, alltid lite hit or miss.

Jag tyckte den var ganska bra även om den var lite överdriven som Miikes filmer ofta kan vara. Han är betydligt bättre när han är mer subtil.
Citera
2020-08-23, 21:12
Medlem
Tvonds avatar
Någon som hunnit med och kollat på Steel Rain 2 ? Första filmen var bra denna uppföljare verkar mindre omtyckt.
Citera
2020-08-27, 16:55
Bannlyst
The Raid rullarna alltså. Action från minut ett till slutet.

https://www.imdb.com/title/tt1899353/
https://www.imdb.com/title/tt2265171/?ref_=tt_sims_tt
Citera
2020-08-27, 17:08
Bannlyst
I Saw the Devil är svinbra.

https://www.imdb.com/title/tt1588170/
Citera
2020-10-26, 22:44
Medlem
Letar Tips pa asiatisk film fran 2019 eller 2020, nagot modernt?
Citera
2020-12-14, 21:27
Medlem
Samizdats avatar
Den sydkoreanske regissören Kim Ki-duk skulle ha fyllt 60 år på söndag, men gick bort i fredags.

Han filmer var inte särskilt publikvänliga och flera saknar i stort sett helt dialog, men Spring, Summer, Autumn, Winter... and Spring (2003) kan jag varmt rekommendera.
Citera
2020-12-15, 02:01
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Den sydkoreanske regissören Kim Ki-duk skulle ha fyllt 60 år på söndag, men gick bort i fredags.

Han filmer var inte särskilt publikvänliga och flera saknar i stort sett helt dialog, men Spring, Summer, Autumn, Winter... and Spring (2003) kan jag varmt rekommendera.
Är det sant? Det var tråkigt att höra, gillade många av hans filmer. Får kanske bli lite omtitt på något nu då. Måste även kolla vad han gjorde på senare år, har nog antagligen missat något.
Citera
2020-12-15, 14:05
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat

Jag har verkligen inte sett många av hans filmer, men Spring, Summer, Autumn, Winter... and Spring (2003) är verkligen en jättefin film. En sån som jag vill äga, får nog köpa den i någon utgåva framöver. Annars var det nog bara Time (2006) som jag har sett.

Tar gärna emot fler rekommendationer och må han vila i frid.
Citera
2020-12-15, 21:56
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Är det sant? Det var tråkigt att höra, gillade många av hans filmer. Får kanske bli lite omtitt på något nu då. Måste även kolla vad han gjorde på senare år, har nog antagligen missat något.
The Net (2016) är fantastisk, dock väldigt konventionell för att vara Kim Ki-duk.
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Jag har verkligen inte sett många av hans filmer, men Spring, Summer, Autumn, Winter... and Spring (2003) är verkligen en jättefin film. En sån som jag vill äga, får nog köpa den i någon utgåva framöver. Annars var det nog bara Time (2006) som jag har sett.

Tar gärna emot fler rekommendationer och må han vila i frid.
Jag har bara sett Spring, Summer, Autumn, Winter... and Spring (2003), 3-Iron (2004), The Bow (2005) och The Net (2016). Alla har varit sevärda och både Spring... samt The Net har fått full pott från mig (jag är rätt snål med det betyget vanligtvis).
Citera
2020-12-21, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atriumgarden
Letar Tips pa asiatisk film fran 2019 eller 2020, nagot modernt?

beror helt på vad du tycker om för genrer? The Wailing från Sydkorea är en superfilm enligt min utsago, skräck/thriller den är från 2016/2017 tror jag. Men om du kan säga några genrer kan jag ge dig tips på massa bra sydkoreanska/japanska filmer iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in