2011-12-07, 23:55
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Det här är ju bara skitsnack. De filmer som kommer till oss i väst är ju de filmer som gått bra i hemlandet, alternativt tillhör någon viss subkultur (splatter & gore, till exempel). Det görs OTROLIGA mängder skitfilm i Asien, de kommer bara inte hit till oss lika ofta.

Glöm inte bort festivalfilmerna som också kommer till väst. Wong Kar-Wais filmer har aldrig gått särskilt bra på hemmamarknaden men är populära i väst, för att ta ett exempel.

Själv bryr jag mig inte så mycket om varifrån filmen kommer ifrån. Bra film är bra film. Jag ser kanske 15-20 asiatiska filmer om året. Det blir oftast dem som har visats på stora festivaler och fått priser.
Senast redigerad av mishima 2011-12-08 kl. 00:07.
Citera
2011-12-08, 00:13
Medlem
Har någon sett sydkoreanska Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring och vill ge ett omdöme? Handlingen verkar intressant och jag känner att jag sett alldeles för få S-Koreanska filmer så det blir nog att se den snarligen.
Citera
2011-12-08, 00:15
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockton.T
Har någon sett sydkoreanska Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring och vill ge ett omdöme? Handlingen verkar intressant och jag känner att jag sett alldeles för få S-Koreanska filmer så det blir nog att se den snarligen.

En väldigt vacker och långsam film. Har du sett någon annan film av Kim Ki-Duk så du vet vad du ger dig in på? Förvänta dig inget händelserikt i högt tempo.
Citera
2011-12-08, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
En väldigt vacker och långsam film. Har du sett någon annan film av Kim Ki-Duk så du vet vad du ger dig in på? Förvänta dig inget händelserikt i högt tempo.

Har inte sett något av mannen innan, men lågtempofilmer är inget jag har något emot, älskar exempelvis Béla Tarr's Kárhozat och Stalker av Tarkovskij som måhända kanske inte är i stil med Spring, Summer men långsamma är de iaf. Asiatiska filmer överlag ligger mig nära om hjärtat så jag tror och hoppas att denna också kommer falla mig i smaken.
Citera
2011-12-08, 03:17
Medlem
IshethZenunims avatar
Jag har en fråga om Red Cliff. I Asien så är det ju två filmer, Red Cliff I och Red Cliff II. När filmen släpptes i USA så klippte man ihop dem till en film, betydligt kortare (det hade något med karaktärer och handling att göra; i Kina så känner man redan till karaktärerna, eftersom filmerna bygger på Romance of the Three Kingdoms, men man var rädd att det skulle vara alltför många birollskaraktärer med liknande namn som skulle göra det svårt för en västerländsk publik att hänga med).

Jag har Red Cliff på DVD, den nordiska utgåvan från Egmont/Nordisk Film. Vilken version är det jag har? Är det den första filmen, eller är det den amerikanska, hopklippta, korta versionen av bägge? Den jag har är 141 minuter lång; Red Cliff I är 146 minuter lång i den kinesiska versionen.
Citera
2011-12-08, 03:21
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Har inte sett något av mannen innan
Då borde du verkligen se Samaritan Girl och The Isle.

Samaritan Girl (klippt från IMDB):
Citat:
Jae-Young is an amateur prostitute who sleeps with men while her best friend Yeo-Jin "manages" her, fixing dates, taking care of the money and making sure the coast is clear. When Jae-Young falls in love with one of those man she suppresses her feelings towards him in respect of her friend who's jealous. One Day Yeo-Jin fails in doing her job overlooking police officers looking for under-aged prostitutes. In order to not get caught Jae-Young jumps out of a window almost killing herself. On her deathbed, she wishes to see the man again whom she fell in love with and turned away from. But the man only agrees if Yeo-Jin sleeps with him. She does but as they arrive in the hospital Jae-Young is already dead. Trying to understand her best friend, Yeo-Jin tracks down every man she slept with and does the same. As her father learns about this he gets on revenge with fatal consequences...
The Isle:
Citat:
Mute Hee-Jin is working as a clerk in a fishing resort in the Korean wilderness; selling baits, food and occasionally her body to the fishing tourists. One day she falls in love to Hyun-Shik, who is on the run for the police and rescues him with a fish hook, when he tries to commit suicide.
Citera
2011-12-08, 03:40
Medlem
Citat:
Då borde du verkligen se Samaritan Girl och The Isle.

Tackar som fan för tipsen, de åker på listan direkt så ska jag se dem när jag betat av Spring, Summer...
Beskrivningarna du bifogade gjorde mig intresserad kan jag säga.
Citera
2011-12-08, 10:11
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Jag har en fråga om Red Cliff. I Asien så är det ju två filmer, Red Cliff I och Red Cliff II. När filmen släpptes i USA så klippte man ihop dem till en film, betydligt kortare (det hade något med karaktärer och handling att göra; i Kina så känner man redan till karaktärerna, eftersom filmerna bygger på Romance of the Three Kingdoms, men man var rädd att det skulle vara alltför många birollskaraktärer med liknande namn som skulle göra det svårt för en västerländsk publik att hänga med).

Jag har Red Cliff på DVD, den nordiska utgåvan från Egmont/Nordisk Film. Vilken version är det jag har? Är det den första filmen, eller är det den amerikanska, hopklippta, korta versionen av bägge? Den jag har är 141 minuter lång; Red Cliff I är 146 minuter lång i den kinesiska versionen.

Du har förmodligen den ihopklippta... Jag de asiatiska versionerna på datorn och om jag inte minns fel uppgår den totala speltiden till mer än 4 timmar eller något i den stilen.
Citera
2011-12-08, 15:29
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Tackar som fan för tipsen, de åker på listan direkt så ska jag se dem när jag betat av Spring, Summer...
Beskrivningarna du bifogade gjorde mig intresserad kan jag säga.
The Bad Guy och Crocodile, är värda att se också!
Citera
2011-12-08, 19:56
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
The Bad Guy och Crocodile, är värda att se också!

Gjorde inte Kim-Ki Duk Järntrean också?
Citera
2011-12-08, 23:55
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Gjorde inte Kim-Ki Duk Järntrean också?
Jovisst! Den och Breath är mina favoriter av honom. Han är grym!
Citera
2011-12-09, 00:50
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Jovisst! Den och Breath är mina favoriter av honom. Han är grym!

Breath har jag inte sett men Järntrean minns jag som fruktansvärt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in