2008-06-23, 23:37
Medlem
Well, när jag var i Sydafrika för ett par år sedan stod Randen i typ 1.21 SKR.
Idag är den betydligt lägre, närmare bestämt 0,75 SKR (http://bors.www.dn.se/dn/site/forex/forexdetail.page?magic=(cc%20(detail%20(TSID%20123 98))) )

Valutan har alltså tappat bortemot 38%. Eftersom jag funderar på att plugga där om ca ett år och precis har fått loss 30k SEK funderar jag om det vore ett klokt beslut att köpa nu när valutan är låg.
För att hoppas på att den fått ett högre värde vid min eventuella flytt till landet. Vad är det som lett till att randen sjunkigt såpass mycket som den faktiskt gjort, och finns det några tendenser att den ökar på kort sikt?
Citera
2008-06-24, 12:30
Medlem
PrettySneakys avatar
Får erkänna att jag inte har någon kolla alls, men här har du lite info:

http://en.wikipedia.org/wiki/South_African_rand#Brief_exchange_rate_history

Verkar inte som att den kommer att gå upp nämnvärt den senaste tiden.
Citera
2008-06-24, 18:07
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasReich
Well, när jag var i Sydafrika för ett par år sedan stod Randen i typ 1.21 SKR.
Idag är den betydligt lägre, närmare bestämt 0,75 SKR (http://bors.www.dn.se/dn/site/forex/forexdetail.page?magic=(cc%20(detail%20(TSID%20123 98))) )

Valutan har alltså tappat bortemot 38%. Eftersom jag funderar på att plugga där om ca ett år och precis har fått loss 30k SEK funderar jag om det vore ett klokt beslut att köpa nu när valutan är låg.
För att hoppas på att den fått ett högre värde vid min eventuella flytt till landet. Vad är det som lett till att randen sjunkigt såpass mycket som den faktiskt gjort, och finns det några tendenser att den ökar på kort sikt?
Du vet ingenting om vad som är en "låg" kurs eller inte. Bara för att den är lägre nu gentemot kronan än för fem år sedan betyder inte det att aktuell kurs är någon slags avvikelse från en historisk kurs. Kursen kan lika gärna sjunka 38% nu. Skillnaden är att gör du valutaköpet nu vet du vilken kurs du får; du vet inte vilken kurs du får om ett år..
Citera
2008-06-24, 18:15
Medlem
Brynstens avatar
Ingen människa med hjärna skulle investera i rand. Det är bara en tidsfråga tills även de kommer att ha en inflation på 100 000 % som i det gamla Rhodesia. Det är en oundviklig utveckling när man låter negern styra.
Citera
2008-06-24, 18:53
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brynsten
Ingen människa med hjärna skulle investera i rand. Det är bara en tidsfråga tills även de kommer att ha en inflation på 100 000 % som i det gamla Rhodesia. Det är en oundviklig utveckling när man låter negern styra.

OM vi nu skulle ha nagra argument relaterade till verkligheten (sla upp italien och efterkrigstidstyskland om du inte vill leva i din egen varld) sa har sydafrika en stark tradition av korruption och los monetar politik.

Randen har inte sett sin lagsta punkt och som bernake sager, historiska matt betyder ingenting.

Sydafrika ar ett hoginflationsland och ett bra val ar att vaxla in sa sent som mojligt.

Du har aven strikta valutarestriktioner sa om du forvantar dig inkomst i rand sa ta med dig sa lite som mojligt
Citera
2008-06-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slupen
OM vi nu skulle ha nagra argument relaterade till verkligheten (sla upp italien och efterkrigstidstyskland om du inte vill leva i din egen varld) sa har sydafrika en stark tradition av korruption och los monetar politik.

Randen har inte sett sin lagsta punkt och som bernake sager, historiska matt betyder ingenting.

Sydafrika ar ett hoginflationsland och ett bra val ar att vaxla in sa sent som mojligt.

Du har aven strikta valutarestriktioner sa om du forvantar dig inkomst i rand sa ta med dig sa lite som mojligt

Tack så mycket för det mest informativa inlägget. Valutaresterktioner berörande utförsel av valuta antar jag? Men nehej, min idé att köpa billiga Rand nu är alltså helt förkastbart eftersom de lika gärna kan ha sjunkit ännu mer tills dess att jag åker dit? Detta kan ju självfalletvis appliceras på alla valutor, men det verkar ju som (på er) att randen skulle vara i synnerhet instabil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in