2008-06-24, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Superfluous
Om vi ska följa traditionen att importera en regent från tidens mest inflytelserika och tongivande land så borde det väl bli en amerikan. kanske bra att skynda på lite innan vi måste ta en kines istället. Inget ont om kineser sådär rakt av, men så festliga är dom ju inte. Finns det ingen lagom gammal Kennedy vi kan damma av?

Fast traditionen säger ju också att det skall vara en representant från en adel och det finns ju inte i USA.

Nej, skall denna (dumma) tradition följas så är det väl England, Frankrike eller kanske Tyskland som skulle vara aktuella (för jag tror inte att Italien heller har någon adel, är det någon som vbet mer än mig om det?)?

Namnet De Geer kom upp, Jonas De Geer från den nerlagda tidningen SALT tror jag skulle ha blivit en rolig kung.
Citera
2008-06-24, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Om von Fersen inte hade blivit lynchad av en arg mob så han dog så hade Bernadotte aldrig varit påtänkt. von Fersen ville ha prins Karl August från Danmnark, men han dog på vägen till Stockholm och von Fersen blev anklagad för hans död, men friades senare när det var för sent.

Men von Fersen var ju regent under perioder, inte på papper, men i praktiken. Hans familj var nummer två, efter kungahuset.

Jodå jag känner till historien, men jag ser inte riktigt hur du menar att Bernadotte inte blivit aktuell om von Fersen inte blivit mördad. Menar du att von Fersen blivit aktuell som tronföljare själv? Om det är det du menar så tror jag att du har fel, vad jag förstår var han aldrig aktuell (trots hans höga position i det dagliga arbetet).
Citera
2008-06-24, 13:45
Medlem
Noel Parkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andremask
Såg en undersökning i någon av hortidningarna(antagligen aftonbladdret) där man kunde få rösta om huruvida man tyckte kronprinsessans gemål skulle få bli kung. Visst, och då kan vi ju rösta om att upphöja kung Proppmätt till kejsare med...

Men för att ta tillbaka till Topic; Finns det kvar någon arvtagare till Wasa-ätten kvar? De skulle väl ligga ganska nära till hands?

Jag har för mig att det finns någon avlägsen släkting till Gustav IV kvar i livet faktiskt. Men sedan flyter också Vasas blod i nuvarande kungaättens ådror. Släkten Bernadotte var mycket måna om att bättra på anlagen genom diverse giftemål längre bakåt i tiden...
Citera
2008-06-24, 13:46
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boy
Jodå jag känner till historien, men jag ser inte riktigt hur du menar att Bernadotte inte blivit aktuell om von Fersen inte blivit mördad. Menar du att von Fersen blivit aktuell som tronföljare själv? Om det är det du menar så tror jag att du har fel, vad jag förstår var han aldrig aktuell (trots hans höga position i det dagliga arbetet).
Nej, von Fersen hade aldrig blivit aktuell. Bernadotte var heller aldrig aktuell, von Fersen kände förmodligen inte ens till honom då han var en general i periferin. Valet av Bernadotte var högst oväntat och stod inte med på listan över dom som skulle tillfrågas.

Så sannolikheten att Bernadotte skulle blivit kung om von Fersen fått leva är i det närmaste osannolik.
Citera
2008-06-24, 13:51
Medlem
Noel Parkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Om von Fersen inte hade blivit lynchad av en arg mob så han dog så hade Bernadotte aldrig varit påtänkt. von Fersen ville ha prins Karl August från Danmnark, men han dog på vägen till Stockholm och von Fersen blev anklagad för hans död, men friades senare när det var för sent.

Var Bernadotte överhuvudtaget tillhörig den franska adeln före han upphöjdes till Marskalk av Napoleon? Har för mig att hans avancemang till hög officer under Napoleon inte kunnat ske med mindre än att den franska armén under denna tid tillät även icke adliga, men dugliga, personer att tillträda de högre officersposterna. Någon kan rätta mig om jag har fel...
Citera
2008-06-24, 14:01
Medlem
ironmaidengeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noel Parker
Carl Philip är ämnad att bli kung och Victoria bör därför stiga åt sidan. Det är en praktskandal att kronan stals från Carl Philip efter att skvallepressen börja gorma om att det inte var jämställt att han skulle ärva tronen före en äldre syster. Sådant bjäffs går bara hem i Sverige. Suck.
Jag har för mig att Carl Philip visar ett påfallande lågt intresse för den Svenska Monarkin. Men jag kanske har fel?
Senast redigerad av ironmaidengeek 2008-06-24 kl. 14:04.
Citera
2008-06-24, 14:03
Medlem
Erk Swedes avatar
Helt rätt

Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Ja kungahuset har verkligen spelat klart sin roll. Finns ingen anledning att ha ett kungahus i ett modernt samhälle. Republik är nästa steg i utvecklingsskalan.

Dessvärre finns det en hel del monarkikramare framförallt bland pensionärer och (sd)-anhängare men till slut kommer nog kungahuset att falla.
Och man behöver egentligen ingen president istället heller.
Kungahuset har definitivt ingenting i ett modernt demokratiskt samhälle att göra.
Citera
2008-06-24, 14:11
Medlem
Noel Parkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironmaidengeek
Jag har för mig att Carl Philip visar ett påfallande lågt intresse för den Svenska Monarkin. Men jag kanske har fel?

Det är ingenting jag noterat. Men faktum är att vi haft manlig tronföljd i detta land i alla tider och att Carl Philip faktiskt under en tid var arvsberättigad till tronen. Detta var innan blaskorna började anlägga något märkligt jämlikhetsperspektiv på tronföljden. Som om jämlikhet är något som utmärker monarkin. Ren och skär idioti!
Citera
2008-06-24, 14:19
Medlem
Kungahuset är en skamfläck för Sverige och begriper man inte det är det allvarligt ställt.
Feodal kvarleva som helt enkelt inte passar in i ett modern samhälle.
Givetvis kommer detta avskaffas men frågan är bara när.
Sen att nuvarande kung saknar bildning och mer framstår som en bilhandlartyp gör inte saken bättre.

Jag tycker synd om denna kungafamilj.
Befria dom!
Citera
2008-06-24, 14:27
Medlem
109740s avatar
Random person som heter Mohammed i Rosengård då deras befolkningsantal ökar betydligt mer än etniska svenskars. Dessutom så var ju knugen Carl tämligen imponerad av sultanen i Brunei och hur han styrde sitt crib. Han har nog inget emot att implementera samma styre här, ska ni se.
Citera
2008-06-24, 14:31
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Det är ingenting jag noterat. Men faktum är att vi haft manlig tronföljd i detta land i alla tider och att Carl Philip faktiskt under en tid var arvsberättigad till tronen. Detta var innan blaskorna började anlägga något märkligt jämlikhetsperspektiv på tronföljden. Som om jämlikhet är något som utmärker monarkin. Ren och skär idioti!
Det var kvinnlig tronföljd på 1600-talet, drottning Kristina ärvde tronen efter sin far.
Citera
2008-06-24, 16:20
Medlem
Citat:

På sätt och vis tur för rojalisterna att denna tronföljd ändrades.
Risken med CP som kung är att en tronarvinge inte avlas fram, enligt säkra källor (FB:s skvallerforum såklart ) så är unge CP bög och föredrar bögeri istället för att sätta på "flickvännen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in