Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Vi får se om jag förstår dig rätt här. Ligger du i respirator på sjukhus och konstateras hjärndöd anses du alltså inte längre vara vid liv (men du är inte dödförklarad, en juridisk/etisk skillnad). Alltså stänger man av respiratorn och resten av organen i kroppen upphör att fungera. Detta kallas inte dödshjälp (eller eutanasi med ett finare ord) eftersom att du redan per definition är död, trots att mekaniken gör att bröstkorgen rör sig och hjärtat slår.
Dödshjälp rör mera den etiska frågan om man ska bejaka en människas uttryckta önskan att dö. Är man hjärndöd kan inte den viljan uttryckas, såvida inte det står i ett testamente.
PS. Känns själv på bröstkorgen så förstår du i hur ett knivblad ska användas för att minimera risken att endast träffa revben.
PPS. Har svårt att tänka mig att "dom" står och skrattar åt folk i koma. Kanske någon här har sett Kill Bill lite för ofta...

Får se om jag ska förstår detta rätt, dom stänger av syretillförseln till kroppen och låter dig dö, igen om man nu ska säga det så.. Eller, jo jag vet nog vad du fattar, men kan inte beskriva det i ord
PS svar: Men jag är tyvärr inte så smart för att tänka på sånt. Jag kan fan ingen anatomi alls, jag är helt enkelt pissdålig på kroppens olika funktioner och dyl, men visst känner jag ben och inte ben, men känns som om det är ben överallt
PPS svar: Vad vet du om det, jag tycker alla läkare/sjuksköterskor verkar sadistiska om inte även satanistiska (Säger man så?) så det skulle inte förvåna mig, och nej, jag har aldrig sett Kill Bill faktiskt
Haha, har läst igenom allt jag har frågat, låter verkligen som en smått efterbliven idiot