2008-06-24, 01:35
Medlem
Heller78s avatar
Underhållande tråd!

Hjärndöd är mer än "död så gott som", det är den idag använda definitionen på död. Är du hjärndöd i Sverige så är det ingen som längre väntar på bättre tider.

Och "vill" man dö är det bättre att sikta på hjärtat, garanterat död och lätt att träffa. Kom bara ihåg att vinkla bladet rätt så du inte studsar på revbenen!
Citera
2008-06-24, 01:47
Medlem
Emokaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Underhållande tråd!

Hjärndöd är mer än "död så gott som", det är den idag använda definitionen på död. Är du hjärndöd i Sverige så är det ingen som längre väntar på bättre tider.

Och "vill" man dö är det bättre att sikta på hjärtat, garanterat död och lätt att träffa. Kom bara ihåg att vinkla bladet rätt så du inte studsar på revbenen!

Men varför inför dom inte dödshjälp här i Sverige om man inte redan är död då? Eller är det så dom tänker kanske? Dom vill se en ligga där som en grönsak så dom har nått att skratta åt medans den som ligger där, bara ligger.. Där..

"You can't kill which have no life" är det så man tänker inom vården/regeringen tro?

Lätt och lätt att träffa, tänk så har man skitdålig "koordination" så man inte kan vinkla kniven riktigt då, och om man studsar på revbenen är det bara att fortsätta med huggandet tills man kommer igenom, eller?

Tror föresten jag har kommit underfund med att jag är väldigt dum :/

Edit: Klantade till mig med "Quotandet"
Senast redigerad av Emokaninen 2008-06-24 kl. 01:50.
Citera
2008-06-24, 02:50
Medlem
Emokaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emokaninen
"Men varför inför dom inte dödshjälp här i Sverige om man redan är så gott som död då?"[/i]

Skulle det ju självklart vara, lite seg på ändra knappen
Citera
2008-06-24, 03:13
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Skulle det ju självklart vara, lite seg på ändra knappen

Vi får se om jag förstår dig rätt här. Ligger du i respirator på sjukhus och konstateras hjärndöd anses du alltså inte längre vara vid liv (men du är inte dödförklarad, en juridisk/etisk skillnad). Alltså stänger man av respiratorn och resten av organen i kroppen upphör att fungera. Detta kallas inte dödshjälp (eller eutanasi med ett finare ord) eftersom att du redan per definition är död, trots att mekaniken gör att bröstkorgen rör sig och hjärtat slår.

Dödshjälp rör mera den etiska frågan om man ska bejaka en människas uttryckta önskan att dö. Är man hjärndöd kan inte den viljan uttryckas, såvida inte det står i ett testamente.

PS. Känns själv på bröstkorgen så förstår du i hur ett knivblad ska användas för att minimera risken att endast träffa revben.

PPS. Har svårt att tänka mig att "dom" står och skrattar åt folk i koma. Kanske någon här har sett Kill Bill lite för ofta...
Citera
2008-06-24, 03:23
Medlem
Emokaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Vi får se om jag förstår dig rätt här. Ligger du i respirator på sjukhus och konstateras hjärndöd anses du alltså inte längre vara vid liv (men du är inte dödförklarad, en juridisk/etisk skillnad). Alltså stänger man av respiratorn och resten av organen i kroppen upphör att fungera. Detta kallas inte dödshjälp (eller eutanasi med ett finare ord) eftersom att du redan per definition är död, trots att mekaniken gör att bröstkorgen rör sig och hjärtat slår.

Dödshjälp rör mera den etiska frågan om man ska bejaka en människas uttryckta önskan att dö. Är man hjärndöd kan inte den viljan uttryckas, såvida inte det står i ett testamente.

PS. Känns själv på bröstkorgen så förstår du i hur ett knivblad ska användas för att minimera risken att endast träffa revben.

PPS. Har svårt att tänka mig att "dom" står och skrattar åt folk i koma. Kanske någon här har sett Kill Bill lite för ofta...

Får se om jag ska förstår detta rätt, dom stänger av syretillförseln till kroppen och låter dig dö, igen om man nu ska säga det så.. Eller, jo jag vet nog vad du fattar, men kan inte beskriva det i ord

PS svar: Men jag är tyvärr inte så smart för att tänka på sånt. Jag kan fan ingen anatomi alls, jag är helt enkelt pissdålig på kroppens olika funktioner och dyl, men visst känner jag ben och inte ben, men känns som om det är ben överallt

PPS svar: Vad vet du om det, jag tycker alla läkare/sjuksköterskor verkar sadistiska om inte även satanistiska (Säger man så?) så det skulle inte förvåna mig, och nej, jag har aldrig sett Kill Bill faktiskt

Haha, har läst igenom allt jag har frågat, låter verkligen som en smått efterbliven idiot
Senast redigerad av Emokaninen 2008-06-24 kl. 03:31.
Citera
2008-06-28, 23:20
Medlem
TopC4Ts avatar
Citat:
PS svar: Men jag är tyvärr inte så smart för att tänka på sånt. Jag kan fan ingen anatomi alls, jag är helt enkelt pissdålig på kroppens olika funktioner och dyl, men visst känner jag ben och inte ben, men känns som om det är ben överallt
Gör såhär.. Du hittar åt ditt bröstben va? Sternum heter det.. Googla efter bild på det. Du känner det mitt på bröstet. Det är uppdelat i tre delar, mellan den översta och mellersta delen känner du en liten vag upphöjning om du för fingrarna över benet. Hitta åt den punkten (Angulus sterni). Om du för fingrarna till höger eller vänster(tryck lite hårdare om det är svårt att urskilja benet) så har du det andra revbenet uppifrån räknat.

Stick kniven nedanför det revbenet på vänster sida så nära sternum som möjligt så träffar du nog av pumpen.
Citat:
PPS svar: Vad vet du om det, jag tycker alla läkare/sjuksköterskor verkar sadistiska om inte även satanistiska (Säger man så?) så det skulle inte förvåna mig, och nej, jag har aldrig sett Kill Bill faktiskt

Utveckla tack.. sadistiska? Varför?

Satanistiska?!
Citera
2008-06-29, 00:54
Medlem
scoremaxs avatar
Tittar man på rapporter/referenser av dom som ägnar sig åt jakt med pilbåge, så ligger tiderna runt det som sägs i de första svaren, det är omöjligt att säga exakt av naturliga skäl, och även om det VAR en exakt förutsägbar "träff" så skulle även adrenalinnivån spela in exempelvis.

Drar du igenom en lunga, så lär du samtidigt ta ett eller flera blodkärl..tiden innan medvetslöhet inträder kan ju bero på antingen det,om det så att säga är en allvarligare skada än den punkterade lungan, ELLER tvärt om om blodkärlen är såpass fina att lungskadan i sig är den allvarligare.. lägg därtill kombinationen om du samtidigt skadar CNS..då är det ju inte ovanligt att djuret stupar omedelbart..men du kan ju ändå inte avgöra när medvetslösheten inträder..
Citera
2008-07-01, 15:31
Medlem
Emokaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopC4T
[/right]

Utveckla tack.. sadistiska? Varför?

Satanistiska?!

Sadistiska, jo för att dom sitter där med sina sprutor och riktigt njuter av att köra in dom på diverse ställen på någons kropp, alla som jobbar på sjukhus är onda bara.. Te.x, Ett litet stick bara, sen börjar blodet rinna, då står dom där och blir så uppkåtade som det bara går..

Och satanistiska, det dom gör på kafferasterna är nog att måla pentagram på marken samt snacka i tungor, nä.... Gillar inte sjukhuspersonal bara..

Tack för allas svar...

Bra svar på en redigt dum fråga

Tackar
Citera
2008-07-03, 11:40
Medlem
Snabbaste och antagligen det mest smärtfria sättet att bli knivad på torde var att bli huggen i halskotpelaren (den del av ryggraden som utgör halsen) då nervbanorna klyvs av och du dör direkt, som att stänga av lysknappen).

Sen kan man inte jämföra att bli skjuten av ett höghastighetsvapen med svampande kulor (som jägarna använder) och att bli knivad. En jägare som skjuter en älg i lungan trasar sönder hela lungan och tillförande kärl eftersom kulan växer vid träff, medan en kniv bara orsakar en avgränsad skada i lungan.
Citera
2008-07-25, 12:32
Medlem
Fick en kniv i rygggen genom lungan fick vänta runt 20 min innan ambulans kom o då hadde ja tappat rejält med blod.
Citera
2008-07-25, 12:35
Medlem
Citat:
Så två kollapsade lungor borde egentligen vara det trevliga sättet att dö på om man skulle råka ut för kniven ?

Sakta sluta andas, det blir svartare och svartare, man borde ju alltså svimma innan man dör, eller har jag fel?
du har fel ,. det e inte precis skönt det hugger i lungan o du börjar få panik kan ja säga :P
Citera
2008-07-25, 12:49
Medlem
gromzies avatar
Man dör ju inte ögonblickligen om man blir knivhuggen i huvudet, eller hjärtat, tar ju en viss tid. Sedan finns det folk som överlevt knivhugg rakt upp i hjärnan, och en snubbe fick en borr upp i näsan genom huvudet, han överlevde, en kille kapade halva hjärnan av en flygmotor, gammeldags. Han överlevde, så man kan absolut inte räkna med insta-döden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in