2008-06-24, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Ja. Det går åt mycket energi för att värma vatten, det är därför det är så användbart som kylmedel och i olika tekniska tillämpningar som ångturbiner.

Wikipedia har lite mer info om specifik värmekapacitet (den energimängd det krävs för att värma en temperaturenhet). Längre ned hittar du att vatten kräver 4.18 J/gram vilket motsvarar 4.2 kJ/kg.
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_capacity#Heat_capacity
4,18 kJ för att värma vatten från 25 till 26 grader Celsius vid 1 atm ja. Sen får man inte glömma att Cp är temperaturberoende vilket gör beräkningarna mycket roligare. Ser ut som om fisken blandat ihop joul med cal.
Citera
2008-06-24, 23:13
Medlem
><((((°>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
4,18 kJ för att värma vatten från 25 till 26 grader Celsius vid 1 atm ja. Sen får man inte glömma att Cp är temperaturberoende vilket gör beräkningarna mycket roligare. Ser ut som om fisken blandat ihop joul med cal.

kan mycket väl stämma

kcal, an abbreviation for kilocalorie. A unit of energy, which is equivalent to 1000 calories or about 4.184 kJ

The large calorie, kilogram calorie, kilocalorie (symbol: kcal), or Calorie (capital C) is the amount of heat (energy) needed to increase the temperature of one kg of water by 1 °C, exactly 1000 small calories, or about 4.184 kJ.

jag är fortfarande förvånad över att det går åt så mycket juice för en ynka °
Citera
2008-06-24, 23:20
Medlem
linlucs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Hej!
Jag har ett matematiskt problem som jag hoppas få hjälp med. En 300 ml nappflaska innehåller 220 ml vatten på 45 gr.
Nappflaskan är tillsluten, diametern är 55 mm och godsets tjocklek är uppskattningsvis 2 mm.
Vilken effekt bör ett värmeelement som håller innehållet på 45 gr ha?
(vattnet kan vara varmare än 45 gr. då flaskan ställs dit, men temperaturen får ej gå under 45 gr).

watt ???????????????????
Citera
2008-06-26, 02:17
Medlem
alinds avatar
Jag skulle testa att lösa ditt problem i Comsol men då jag följer dina värden ser det verkligen inte ut som en nappflaska. Den totala cylindern är närmre 40 cm lång. Skulle du vilja kontrollera dina värden?
Citera
2008-06-30, 12:17
Medlem
><((((°>s avatar
nån som har räknat ut hur många watt det blir då?
Citera
2008-06-30, 13:19
Medlem
alinds avatar
Som sagt gjorde jag en modell i Comsol men i samband med att jag bad TS att dubbelkolla sina värden insåg jag att konstruktionen skulle kräva betydligt mer avancerad simulering. TS brydde sig inte om att svara så jag gjorde inte en ny modell.

Då behållaren är såpass avlång måste man göra en fluid/solid simulering vilket tar mycket lång tid.
Senast redigerad av alind 2008-06-30 kl. 13:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in