Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-06-19, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av leguanen
Jag tror också att de flesta är emot det här, förutom de som anser att man minsann inte har något att frukta så länge man har rent mjöl i påsen.

Var det inte sossarna(bodström) som tog fram det här förslaget för att senare rösta emot det?
.

Jo det var Sossarna med Bodström i spetsen, läs Bodströms bästa från piratpartiet. Intressant att de nu tar avstånd från det hela. Det fanns bilder på Bodström när piratpartiet gav honom flygbladet ned "Bodströms bästa" han verkade chockad och var tvungen att sätta sej ner. Min gissning är att han inte hade satt sej in i frågan ordentligt.
Dessa lagar kom efter massiva lobbyist påtryckningar från Hollywoodindustrin de riktade sej i inledningsskedet mot fildelning , de hade möten mm. med Bodström o regeringen.
Antar att de lalliga lantisarna i regeringen blev alltför imponerade av dessa Bigshots för att säga emot.
Och nu står vi här, ett litet bondland i utkanten på världskartan med massiva lagar som kränker all integritet och åsiktsfrihet.

WELL så går det när man har ett gäng BONDLÄPPAR och pajaser i regeringsställning. Jag inkluderar både sossarna och högern, ja vänstern med.

TVI!!!
Citera
2008-06-19, 21:42
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demiurg2
FRA har trots att de inte tillhör försvarsmakten rättigheter bortom vad till och med den har vad gäller personskydd av anställda. I likhet med MUST så är dess personal att jämställa med personal i krigstid.
Jag är inte jurist, däremot är jag välbekant med just denna del av totalförsvaret. Att publicera dessa personuppgifter är nog bland det vansinnigaste man kan göra. Oavsett var servrarna befinner sig så är risken stor för att de blir nedplockade om inte dessa uppgifter rensas bort. England har underrättelseavtal med Sverige så en nedstängning är inte alls omöjlig då gemensamt skydd av personal ingår i avtalet.
Ovanpå det kan jag tänka mig ett par passages i underrättelselagen, lagen om rikets säkerhet och terrorlagstiftningen som är tillämplig.

Förutom då att jag rent i allmänhet hyser ett innerligt hat mot folk som publicerar sådant då jag antar att dessa pultroner och förrädare inte har tagit en kula för Sverige. Även om jag är emot lagförslaget så är jag för ett Sverige tryggat genom ett starkt försvar och jag önskar inte se vår personal dödas på grund av någon mupp som inte kan hålla käft.

Ja, det är landsförräderi av värsta och mest lågstående slag, och jag har inte blivit skjuten för sådana kryp som publicerar detta. Däremot har jag gjort det för dem som önskar argumentera både för och emot allt möjligt, oavsett åsikter.

Mina ärliga åsikter som officer och gentleman;
D
Vad gäller personskyddet så är det SÄPO som fattar beslut om det behövs eller inte, och med tanke på det tryck som legat runt frågan så är det självklart att man bedömer hotbilden som större än normalt, detta har inget att göra med hurvida FRA har en särställning gentemot totalförsvaret.

Citat:
FRA har trots att de inte tillhör försvarsmakten rättigheter bortom vad till och med den har vad gäller personskydd av anställda. I likhet med MUST så är dess personal att jämställa med personal i krigstid.
Nej, FRA har inte något som kallas skyddad befattning (MUA). Så det finns ingen likhet mellan dessa två vad gäller personskyddet.

/micke
Citera
2008-06-19, 21:52
Bannlyst
[quote=M.Skillt]Vad gäller personskyddet så är det SÄPO som fattar beslut om det behövs eller inte, och med tanke på det tryck som legat runt frågan så är det självklart att man bedömer hotbilden som större än normalt, detta har inget att göra med hurvida FRA har en särställning gentemot totalförsvaret.[/quot]

Jag talade inte om personskydd i den formen. Jag talar om generellt tjänsteskydd.

Citat:
Nej, FRA har inte något som kallas skyddad befattning (MUA). Så det finns ingen likhet mellan dessa två vad gäller personskyddet.

/micke

Sedan när togs den skyddade befattningen bort? Källa tack.

/
D
Citera
2008-06-19, 21:57
Tekniker
bengs avatar
Citat:
Jag är inte jurist, däremot är jag välbekant med just denna del av totalförsvaret. Att publicera dessa personuppgifter är nog bland det vansinnigaste man kan göra. Oavsett var servrarna befinner sig så är risken stor för att de blir nedplockade om inte dessa uppgifter rensas bort. England har underrättelseavtal med Sverige så en nedstängning är inte alls omöjlig då gemensamt skydd av personal ingår i avtalet.
Ovanpå det kan jag tänka mig ett par passages i underrättelselagen, lagen om rikets säkerhet och terrorlagstiftningen som är tillämplig.

Förutom då att jag rent i allmänhet hyser ett innerligt hat mot folk som publicerar sådant då jag antar att dessa pultroner och förrädare inte har tagit en kula för Sverige. Även om jag är emot lagförslaget så är jag för ett Sverige tryggat genom ett starkt försvar och jag önskar inte se vår personal dödas på grund av någon mupp som inte kan hålla käft.

Ja, det är landsförräderi av värsta och mest lågstående slag, och jag har inte blivit skjuten för sådana kryp som publicerar detta. Däremot har jag gjort det för dem som önskar argumentera både för och emot allt möjligt, oavsett åsikter.

Mina ärliga åsikter som officer och gentleman;
D

Det är så roligt hur lättlurade alla är för deras mediaspel. De "topphemliga" personuppgifterna som finns i den där tråden kommer från enkla sökningar på google och från deras egna användarkonton på facebook där de själva stålt berättar vart de jobbar. De vill bara visa hur mycket fra-lagen behövs och de som jobbar där är inga superhjältar, de är helt vanliga människor som mer än gärna berättar för dig och mig på krogen vilka de är.

Skulle de nu vara så att jag har fel och de verkligen är "topphemliga" uppgifter så har FRA ett problem med sina anställda och det är väl isf bara bra att någon påpekar för dem att uppgifterna går att hitta genom att googla efter fra.se.
Citera
2008-06-19, 21:59
Medlem
M.Skillts avatar
[quote=demiurg2]
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Vad gäller personskyddet så är det SÄPO som fattar beslut om det behövs eller inte, och med tanke på det tryck som legat runt frågan så är det självklart att man bedömer hotbilden som större än normalt, detta har inget att göra med hurvida FRA har en särställning gentemot totalförsvaret.[/quot]

Jag talade inte om personskydd i den formen. Jag talar om generellt tjänsteskydd.

Sedan när togs den skyddade befattningen bort? Källa tack.

/
D
Den har aldrig funnits dock har man detta inom MUST, och detta borde stå väldigt klart för dig som "officer" då förkortningen (MUA) betyder - hör och häpna - Mustanställd.

Kan vi sluta innan det blir allt för pinsamt.

/micke
Citera
2008-06-19, 22:04
Medlem
StorSnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
På forumet Flashback finns numera en tråd där personuppgifter på FRA-anställda publiceras. Försvarets Radioanstalt är precis som namnet också antyder en viktig del av totalförsvaret. Anställda i denna del av totalförsvaret har sina personuppgifter skyddade av en anledning. Att röja dessa uppgifter är samma sak som att begå landsförräderi. Att tycka illa om en lag är en sak, att begå förräderi mot sitt eget land en helt annan.

Samtliga inblandade i publiceringen av skyddade personuppgifter, dels ansvariga på Flashback med Jan Axelsson i spetsen, dels de individer som postar uppgifterna, gör sig enligt mitt förmenande skyldiga till landsförräderi.

okej.. men förräderi till vilket land? detta är inget land. Det är en djungel.
Citera
2008-06-19, 22:04
Bannlyst
[quote=M.Skillt]
Citat:
Den har aldrig funnits dock har man detta inom MUST, och detta borde stå väldigt klart för dig som "officer" då förkortningen (MUA) betyder - hör och häpna - Mustanställd.

Kan vi sluta innan det blir allt för pinsamt.

/micke

Vilket torde hänföra alla deras anställda att de har fått en alldeles egen term.

Du har alltså ingen källa för det du påstår. Sedan upphör jag inte att förvånas vad vapenvägrare sitter och holkar ur sig på forum. För det är väl det du är?

När du har källor kan du ju höra av dig.

Jag ids inte ens titta på vad du och dina förrädarvänner dryftar i den här tråden mer.

Edit/
Jag beklagar de onödigt hårda orden ovan, dock är det här ett av de få ämnen som kan göra mig förbaskad nog att tappa humöret. Sverige och dess försvar står mig alltför högt.
Senast redigerad av demiurg2 2008-06-19 kl. 22:07.
Citera
2008-06-19, 22:12
Medlem
M.Skillts avatar
[quote=demiurg2]
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt

Vilket torde hänföra alla deras anställda att de har fått en alldeles egen term.

Du har alltså ingen källa för det du påstår. Sedan upphör jag inte att förvånas vad vapenvägrare sitter och holkar ur sig på forum. För det är väl det du är?

När du har källor kan du ju höra av dig.

Jag ids inte ens titta på vad du och dina förrädarvänner dryftar i den här tråden mer.
Nej, jag är inte en vapenvägrare.

Nu sitter du bara och gissar samt hoppas på att du träffar rätt vad gäller det skydd som finns för de olika myndigheterna.

Men om vi vänder på steken kan du presentera en enda källa på att det finns en likhet till MUA inom FRA?

Citat:
Jag förstår dig, jag skulle oxå vilja springa iväg och skämmas efter att jag hade gjort en sån ofantligt blunder som du just gjorde.

/micke
Citera
2008-06-19, 22:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
På forumet Flashback finns numera en tråd där personuppgifter på FRA-anställda publiceras. Försvarets Radioanstalt är precis som namnet också antyder en viktig del av totalförsvaret. Anställda i denna del av totalförsvaret har sina personuppgifter skyddade av en anledning. Att röja dessa uppgifter är samma sak som att begå landsförräderi. Att tycka illa om en lag är en sak, att begå förräderi mot sitt eget land en helt annan.

Samtliga inblandade i publiceringen av skyddade personuppgifter, dels ansvariga på Flashback med Jan Axelsson i spetsen, dels de individer som postar uppgifterna, gör sig enligt mitt förmenande skyldiga till landsförräderi.

Det är inte "landsförräderi" att exponera statsanställda, du behöver nog slå i lagboken lite, om du nu har begåvningen för att kunna förstå den, vilket jag tvivlar. Skitnödiga fjortis, du borde bannas för att du är så j-a korkad.
Citera
2008-06-19, 22:19
Medlem
EliasAlucards avatar
Petronius, har du någon god anledning till varför du så dogmatiskt och hjärntvättat ställer dig bakom denna totalitära orwellianska lag att du anklagar oss för förräderi? Tror du på allvar att FRA-lagen kommer att användas för att bekämpa "terrorism"?
Citera
2008-06-19, 22:19
Medlem
M.Skillts avatar
Jag tror att det du syftar på är något som kallas sekretessförbindelse, men det ska inte jämnföras med MUA.

Samt att man inom FRA kan ha skyddad identitet, men mer än så är det inte. Och därför så kan man inte göra sig skyldig till olovlig underrättelseverksamhet genom att presentera personuppgifter på personal från FRA.

/micke
Citera
2008-06-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Petronius, har du någon god anledning till varför du så dogmatiskt och hjärntvättat ställer dig bakom denna totalitära orwellianska lag att du anklagar oss för förräderi? Tror du på allvar att FRA-lagen kommer att användas för att bekämpa "terrorism"?

Jag har inte ställt mig bakom lagen som sådan. Jag har däremot värnat skyddet av de män och kvinnor som arbetar inom den svenska signalspaningen. Att röja skyddade personuppgifter och därmed utsätta svensk underrättelsepersonal för risken att värvas av främmande underrättelsetjänst alternativt skadas av korkade fildelningsfjortisar och eller flashbacknazister är liktydigt med landsförräderi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in