Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-06-17, 14:22
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rentokiller
Doubleleg-tackling.

Släng dig mot benen, ta tag bakom knäskålarna, dra knäna mot dig och nedåt samtidigt som du med pannan/axlarna trycker låren framåt.

PASSA DIG FÖR ATT DYKA IN MED HUVUDET I LÅREN/KNÄNA, RISK FÖR ATT SKADA NACKEN, TITTA ALLTID UPPÅT.

Som här, fast ha pannan riktad uppåt, så att du itne går in med hjässan, då kommer du göra illa dig:
http://www.yumedojo.net/images/Japan%20Pics/Double%20Leg%20on%20the%20beach.jpg

Jag kan ju bara svara för mig själv men om någon skulle slänga sig mot mina ben när jag var beredd på det skulle jag antingen kliva bakåt/åt sidan eller skicka fram ett knä/spark.
Citera
2008-06-17, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bjoho
Jag kan ju bara svara för mig själv men om någon skulle slänga sig mot mina ben när jag var beredd på det skulle jag antingen kliva bakåt/åt sidan eller skicka fram ett knä/spark.

Det finns en anledning till att double leg är den överlägset mest använda nedtagningen inom MMA, den är så jävla effektiv.
Citera
2008-06-17, 14:50
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Det finns en anledning till att double leg är den överlägset mest använda nedtagningen inom MMA, den är så jävla effektiv.

Jo jag har sett det, alltid undrat om man får knäa någon i ansiktet i det läget, eller är det mot reglerna?
Citera
2008-06-17, 15:29
Medlem
No_fears avatar
Bensvep fungerar väl bäst

Sparka med benet i en svepande rörelse så benen slåss undan på offret idet här fallet din bror, ev ta fast i axlarna och "bryt"ner han samtidigt.

Alternativt clincha med han lägg ditt högra ben (alt vänstra och tvärtom senare också) bakom hans vänstra ben och fäll han medans du bryter ner han och landa på han.
Citera
2008-06-17, 15:30
Bannlyst
Citat:
Jo jag har sett det, alltid undrat om man får knäa någon i ansiktet i det läget, eller är det mot reglerna?
Beror på många olika grejer.

1. En double leg är jävligt snabb.

Det kanske inte ser ut som det, men man hinner knappt reagera om en rutinerad kille double-leggar en.
Så att "bara" knäa nån som dyker är inte så "bara"

2. Vilka regler som finns, om dem har 3-punkts regler eller inte.

3-punkts regeln betyder att om 3-punkter eller fler är i mattan så får man inte knäa/sparka mot huvudet på den som har 3-punkter i mattan.

Att då knäa någon som dyker är väldigt riskabelt då man inte ser hur många punkter dem har i mattan.

UFC och dem flesta (Alla?) amerikanska organisationer har 3-punkts regeln medans japanska organisationer ofta inte har det (Se Pride, Dream, Sengoku(?))
Citera
2008-06-17, 15:40
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Beror på många olika grejer.

1. En double leg är jävligt snabb.

Det kanske inte ser ut som det, men man hinner knappt reagera om en rutinerad kille double-leggar en.
Så att "bara" knäa nån som dyker är inte så "bara"

2. Vilka regler som finns, om dem har 3-punkts regler eller inte.

3-punkts regeln betyder att om 3-punkter eller fler är i mattan så får man inte knäa/sparka mot huvudet på den som har 3-punkter i mattan.

Att då knäa någon som dyker är väldigt riskabelt då man inte ser hur många punkter dem har i mattan.

UFC och dem flesta (Alla?) amerikanska organisationer har 3-punkts regeln medans japanska organisationer ofta inte har det (Se Pride, Dream, Sengoku(?))

Jo, mot en rutinerad MMA-utövare som är smidig som en iller och kvick som en vessla skulle jag väl knappast försöka mig på det (om jag nu skulle hamna i den otroligt osannolika situationen att jag blir påhoppad av en sån, mer rädd att bli våldtagen i tvåan av en kåt älg när jag plockar svamp med tanke på sannolikheten). Däremot om en mer normal person försökte sig på något sånt skit skulle jag nog satsa på knä vid näsroten. =) Alternativt slänga mig ovanpå personen och bita dem i arslet, inte så effektivt men det vore roligt som fan. =)
Citera
2008-06-17, 16:19
Medlem
Tiptons avatar
Citat:

Jo, oftast går det som rentokiller rätt snabbt vid de dyken och de planeras ofta vid väl valde tillfällen(typ när motståndaren är mitt uppe i ett slag o.s.v) Och om nu du möter upp med ett knä så är det sällan att det blir en så perfekt träff så att knäet knockar den som gör nertagningen och på så vis så kan det även för den vara värt att ta smällen för att få en dominant position. Därav använder sig de flesta av sprawls för att undkomma TD's.

Citat:

Alla Orgs som kör sanktionerade galor. I Hawaii t.ex är inte MMA sanktionerat och där finns det organistioner t.ex ICON som kör osanktionerat och även tillåter Stomps/Soccer Kicks.

Jo, Dream, DEEP och WVR (ej shooto) tillåter knä mot 3-punkt och liggande, Pride tillät även spark/stomp.
Citera
2008-06-17, 21:13
Medlem
Euthanatics avatar
Citat:
Jo, mot en rutinerad MMA-utövare som är smidig som en iller och kvick som en vessla skulle jag väl knappast försöka mig på det (om jag nu skulle hamna i den otroligt osannolika situationen att jag blir påhoppad av en sån, mer rädd att bli våldtagen i tvåan av en kåt älg när jag plockar svamp med tanke på sannolikheten). Däremot om en mer normal person försökte sig på något sånt skit skulle jag nog satsa på knä vid näsroten. =) Alternativt slänga mig ovanpå personen och bita dem i arslet, inte så effektivt men det vore roligt som fan. =)
Knäa i huvudet skulle vara jävligt effektivt, men jag har med märkt att det är omöjligt att reagera så fort mot en doubleleg. Däremot sprawla (dvs slänga sig bakåt och försöka hamna överst så man kan lägga all vikt mot honom) eller försöka sätta en guiliotin-choke (stavning) om han är orutinerad fungerar alldeles ypperligt.

En rolig takedown man kan göra som inte gör så ont är denna:

Gå bakom motståndaren. Ta tag i axeln som är längst ifrån dig och dra honom rättså våldsamt mot dig, så att hans vikt förflyttas över till benet närmst dig. Samtidigt som du gör detta använder du vänsterhanden och trycker rättså rappt in i hans knäveck så att han kollapsar. Det är jävligt roligt att göra på kompisarna lite random så eftersom det inte gör så ont. Se dock till att tajma bra, det gäller att trycka in knävecket kort kort efter du fått över hans vikt och inte innan så han inte hinner spjärna emot.

Den är även rolig att få på sig, man har liksom ingen chans, helt plötsligt är man bara på marken
Citera
2008-06-17, 21:17
Medlem
Euthanatics avatar
Angående double-leggen och knäandet i ansiktet i UFC osv, lägg märket till att de nästan alltid fintar ett slag precis innan de dyker ner, så man har redan börjat reagera på det.
Citera
2008-06-17, 21:56
Medlem
Bulldoozers avatar
Bensax alternativt tryckspark på knät är båda roliga nertagningar
Citera
2008-06-17, 23:39
Bannlyst
Citat:
Doubleleg-tackling.

Släng dig mot benen, ta tag bakom knäskålarna, dra knäna mot dig och nedåt samtidigt som du med pannan/axlarna trycker låren framåt.

PASSA DIG FÖR ATT DYKA IN MED HUVUDET I LÅREN/KNÄNA, RISK FÖR ATT SKADA NACKEN, TITTA ALLTID UPPÅT.

Som här, fast ha pannan riktad uppåt, så att du itne går in med hjässan, då kommer du göra illa dig:
http://www.yumedojo.net/images/Japan%20Pics/Double%20Leg%20on%20the%20beach.jpg

du kan inte mycket om "grappling" va
Citera
2008-06-17, 23:42
Bannlyst
Citat:

jasså för övrigt heter den på orginalspråk morote-gari...... inte alls så effektiv mot vana personer... men man möter sälllan vana personer i MMA....

tror ingen har fåttin den på mig med full poäng än så länge på tävling.

vet fler tekniker som är mer effektiva... ex kimura-sumi-gaeshi (ja du såg rätt, Kimura som i Masahiko Kimura) om man kan den rätt.....
Senast redigerad av Svipdag 2008-06-17 kl. 23:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in