2008-06-17, 19:52
Medlem
Fierys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baluch
---

Men det är ju knappast karaktäristiskt för bullhundar, de flesta är ju snarare flegmatiska än hyperaktiva.

Visst finns det vissa linjer som är lugnare och andra som är mer aktiva, men till största delen påverkar ägarens aktivitetsnivå densamma hos en bull and terrier. De första 2-3 åren är de flesta bullhundar väldigt aktiva och företagsamma, på gott och ont.
Citera
2008-06-18, 01:09
Medlem
Jag har själv en Staffordshire Bullterrier (eng. staff). Vad du får om du skaffar en sådan är en förlängning av dig själv i form av en blandning mellan en glad gris och en lat säl. Vill du ligga framför TVn en hal dag har du världens bästa soffkompis, vill du gå jorden runt går han lyckligt med dig. Skaffar du dig en bullhund kommer du inte ifrån fnatten hur du än gör, de kallas för "bullfnatt" och alla bullar får dom. 99% av dom fiser extremt dåligt, men det är en vanesak.
En eng. staff är en stor hund i litet format. Amerikansk bulldog (sådana som kan få en ring runt ögat) är väldigt stora och ofta rätt dräggliga, men en trevlig hund. Dock ingen man lätt "packar med" mellan frankrike och sverige.

Ett litet tips om du skulle välja en eng. staff är att du ska välja working typen. Rasen har blivit extremt populär det senaste och utställnings varianterna håller inte alltid vad dom lovar rent mentalt (min högst personliga åsikt).

Helt opartiskt anser jag att eng. staff är världens bästa ras

Edit: Detta är en ras du inte kan lämna mer än 4 timmar per dag, den blir extremt deprimerad av ensamhet. Hade den kunnat hade den varit ett plåster.
Senast redigerad av Milla The Kid 2008-06-18 kl. 01:11.
Citera
2008-06-18, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiery
Visst finns det vissa linjer som är lugnare och andra som är mer aktiva, men till största delen påverkar ägarens aktivitetsnivå densamma hos en bull and terrier. De första 2-3 åren är de flesta bullhundar väldigt aktiva och företagsamma, på gott och ont.
Nu beror ju detta på vad man menar med bullhundar. Många "bull and terriers" kan ju vara mycket aktiva. Men med bullhund räknade jag även hundar som mastiffer, bulldoggar och liknande molosserhundar. Jag fattade det som att det var dessa TS var intresserad av.
Citera
2008-06-18, 12:55
Medlem
Fierys avatar
Citat:
Nu beror ju detta på vad man menar med bullhundar. Många "bull and terriers" kan ju vara mycket aktiva. Men med bullhund räknade jag även hundar som mastiffer, bulldoggar och liknande molosserhundar. Jag fattade det som att det var dessa TS var intresserad av.

Okej, då hänger jag med och instämmer.
Citera
2008-06-18, 12:59
Medlem
Heavenlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiery
"Fnatt" får ju bullterrier också titt som tätt. Allt som inte är väggfast flyttar på sig under glädjeruset. Jag har precis rättat till vardagsrumsbordet som min bulletik råkade tackla ur position under sitt race innan hon kanade iväg med köksmattan.

Jag menade även bullterriers när jag pratade om fnatt
Citera
2008-06-18, 13:03
Medlem
Heavenlys avatar
Citat:
Jag tror TS måste specifiera sig lite mer. Hur stor får hunden vara? Aktiveringsbehov? Vakt?

Men det är ju knappast karaktäristiskt för bullhundar, de flesta är ju snarare flegmatiska än hyperaktiva.

Tänker du på mastiffer och liknande så är de ju mer "coola" raser. Staffar och bullterriers är ju kända för sina "fnatt"
HAr själv sett när de går igång. En soffa kan ju bli massakerad på 2 minuter (kuddarna bortplockade och en lycklig staffe mitt i )

Sen som någon skrev så måste man vara bered på att de är riktiga kelgrisar. De är i knät jämt så har man nån ide om att hunden inte får vara i alla rum i huset så får man nog en jäkligt olycklig hund
Citera
2008-06-18, 13:16
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milla The Kid
Skaffar du dig en bullhund kommer du inte ifrån fnatten hur du än gör, de kallas för "bullfnatt" och alla bullar får dom.

Fast det där gäller ju i princip alla raser. Bara det att alla kallar dem olika. Inom min ras kallas de pinscherrus. Retrieverryck, schnauzerrace osv...
Citera
2008-06-18, 13:30
Medlem
Heavenlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Fast det där gäller ju i princip alla raser. Bara det att alla kallar dem olika. Inom min ras kallas de pinscherrus. Retrieverryck, schnauzerrace osv...

både ja och nej! Tror att det överlag är rätt vanligt bland just mindre och spänstiga raser så som staffar, pinsher och schnauzer (säkert pudlar också). Men ett retriverryck är långt ifrån så explosivt som ett bullfnatt. Överlag så är de större raserna "i lä" när det gäller "fnatt"
Citera
2008-06-18, 13:31
Medlem
Heavenlys avatar
VArt är Ts förresten ?

Verkar ju inte nämvärt intresserad av att svara i tråden
Citera
2008-06-18, 13:47
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heavenly
både ja och nej! Tror att det överlag är rätt vanligt bland just mindre och spänstiga raser så som staffar, pinsher och schnauzer (säkert pudlar också). Men ett retriverryck är långt ifrån så explosivt som ett bullfnatt. Överlag så är de större raserna "i lä" när det gäller "fnatt"

Well, såklart det inte ser lika explosivt ut med en större klumpigare ras än med en liten smidig.
Citera
2008-06-18, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Haha .. vad roligt .. aldrig hört .. men att det skulle bli ett så mycket klumpgare fnatt tror jag halvt på. För jag har sett en (vad ska vi kalla det...?) "Ardennerknäpp" =) och till och med den såg smidig ut
Vad jag TROR så är retrivrar mer sävliga i sina "ryck"
Citera
2008-06-18, 19:15
Medlem
Fierys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milla The Kid
---
Vad jag TROR så är retrivrar mer sävliga i sina "ryck"

Njäe, inte sävligare, men de flesta andra "långdistansande" raser nöjer sig med att flänga runt i hög fart under sina ryck. En staffe eller bulle flänger också i full rulle, men de är sprinters, så de rör sig explosivt för att sedan kasta sig handlöst in i saker och ting när de får för sig att ändra färdriktning under dessa ryck - de springer och studsar om vartannat.

Lola visar ett exempel på ett ganska lindrigt bullefnatt: http://www.youtube.com/watch?v=K7ckw0izRZg&feature=related
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in