Jag har själv en Staffordshire Bullterrier (eng. staff). Vad du får om du skaffar en sådan är en förlängning av dig själv i form av en blandning mellan en glad gris och en lat säl. Vill du ligga framför TVn en hal dag har du världens bästa soffkompis, vill du gå jorden runt går han lyckligt med dig. Skaffar du dig en bullhund kommer du inte ifrån fnatten hur du än gör, de kallas för "bullfnatt" och alla bullar får dom. 99% av dom fiser extremt dåligt, men det är en vanesak.
En eng. staff är en stor hund i litet format. Amerikansk bulldog (sådana som kan få en ring runt ögat) är väldigt stora och ofta rätt dräggliga, men en trevlig hund. Dock ingen man lätt "packar med" mellan frankrike och sverige.
Ett litet tips om du skulle välja en eng. staff är att du ska välja working typen. Rasen har blivit extremt populär det senaste och utställnings varianterna håller inte alltid vad dom lovar rent mentalt (min högst personliga åsikt).
Helt opartiskt

anser jag att eng. staff är världens bästa ras
Edit: Detta är en ras du inte kan lämna mer än 4 timmar per dag, den blir extremt deprimerad av ensamhet. Hade den kunnat hade den varit ett plåster.