2008-06-16, 00:22
Medlem
StigAllans avatar
Som lakritshatare var det inte underligt att jag förträngt käck.
Tackar för den informationen.
Citera
2008-06-16, 08:51
Medlem
Cantorass avatar
Har du testat sticky toffee pudding?

http://www.bbc.co.uk/food/recipes/da...ng_83907.shtml

Engelsk efterrätt när den är som bäst
Citera
2008-06-16, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvy
Ohj jävlar! Det är synd att affären är stängd annars hade jag sprungit ner och inhandlat vad som behövs för att göra en nu. Låter utsökt i en kladdkakefanatikers öron.. får ta å bli efterrätt imorgon.
Man kan öka på citronskalsmängden lite så blir den ännu smaskigare tycker jag.
Citera
2008-06-16, 11:02
Medlem
Du kanske är allergisk mot choklad? Prova att ersätta det med carob. http://susning.nu/Carob
Förvänta dig dock inte att det ska smaka choklad...
Citera
2008-06-16, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Man kan öka på citronskalsmängden lite så blir den ännu smaskigare tycker jag.

Har dragit in den i ugnen nu, blev bara att ta all citronskal på en citron och fem godisar istället. Smeten verkade lite väl fast men jag har följt recpetet så jag hoppas det blir bra iaf

Uppdaterar senare med hur det blev, kanske en bild också om jag lyckas hitta en fungerande kamera.

*Edit*

Har fått ut den ur ugnen nu, god som få men lite okladdig om jag får säga det själv.. kan vara för att jag har missat något men det var bara runt själva lakritsen som det var särskillt kladdigt. Kanske får hitta något annat sätt att distribuera den nästa gång... Frysa ner och sedan riva kanske?

Finns iaf ingen risk för att det finns något kvar imorgon
Senast redigerad av tvy 2008-06-16 kl. 22:07.
Citera
2008-06-17, 07:16
Medlem
Citat:
Har dragit in den i ugnen nu, blev bara att ta all citronskal på en citron och fem godisar istället. Smeten verkade lite väl fast men jag har följt recpetet så jag hoppas det blir bra iaf

Uppdaterar senare med hur det blev, kanske en bild också om jag lyckas hitta en fungerande kamera.

*Edit*

Har fått ut den ur ugnen nu, god som få men lite okladdig om jag får säga det själv.. kan vara för att jag har missat något men det var bara runt själva lakritsen som det var särskillt kladdigt. Kanske får hitta något annat sätt att distribuera den nästa gång... Frysa ner och sedan riva kanske?

Finns iaf ingen risk för att det finns något kvar imorgon

Jag måste göra den nu till midsommar!
Kanske lite mindre mjöl och kortare gräddningstid gör susen?
Citera
2008-06-17, 11:14
Medlem
Citat:
Jag måste göra den nu till midsommar!
Kanske lite mindre mjöl och kortare gräddningstid gör susen?

Det ligger i något du säger, när jag gör kladdkaka så höftar jag bara till något lagom - med mycket mindre mjöl än det var i den där. Dock har man ju kakao i den annars...

Fast mest tror jag bara att det var jag som var för het på gröten, den lilla bit som finns kvar idag är härligt seg och god. Efterrrätt till frukosten är inte fyskam
Citera
2008-06-19, 09:12
Medlem
Citat:
Det ligger i något du säger, när jag gör kladdkaka så höftar jag bara till något lagom - med mycket mindre mjöl än det var i den där. Dock har man ju kakao i den annars...

Fast mest tror jag bara att det var jag som var för het på gröten, den lilla bit som finns kvar idag är härligt seg och god. Efterrrätt till frukosten är inte fyskam
Många kladdkakor vinner på att bakas en dag i förväg, de behöver lite tid för att kladda till sig.
Citera
2008-06-21, 03:34
Medlem
Bakade 3 lakrits-citron-kakor. Provade en samma kväll, de övriga hade jag med mig på midsommarknytkalas. De skall definitivt bakas dagen innan. Samma dag smakade den som degig sockerkaka, men tills dagen efter var den ljuvligt kladdig. Tack för receptet, det roliga var att jag hade det redan sparat på datorn, men den här tråden fick mig att prova det.
Citera
2008-06-21, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Bakade 3 lakrits-citron-kakor. Provade en samma kväll, de övriga hade jag med mig på midsommarknytkalas. De skall definitivt bakas dagen innan. Samma dag smakade den som degig sockerkaka, men tills dagen efter var den ljuvligt kladdig. Tack för receptet, det roliga var att jag hade det redan sparat på datorn, men den här tråden fick mig att prova det.
haha!!
Jag gjorde en också sov vi åt igår, men jag tror att jag hade för stor form, den blev inte riktigt som jag ville.
Men men , det är bara att ge sig på det igen!
Vad tyckte dina knytkalaskompisar om kakan?
Citera
2008-06-21, 14:34
Medlem
Citat:
haha!!
Jag gjorde en också sov vi åt igår, men jag tror att jag hade för stor form, den blev inte riktigt som jag ville.
Men men , det är bara att ge sig på det igen!
Vad tyckte dina knytkalaskompisar om kakan?
Tja, alla gillar ju inte lakrits, eller kombinationer därav (själv har jag väldigt svårt för lakritsglass). Det var ca 3/4 av 20 pers, som tyckte den var god. Flera ville ha receptet. Många tyckte den var kul och lite annorlunda. Det var det bakverk som fick flest kommentarer iallafall.
Citera
2008-06-21, 14:43
Medlem
HUr kan du få migrän av kakao? Låter väldigt konstigt, är du säker på att det är anledningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in