2008-06-06, 02:13
Medlem
Smaskenss avatar
Man kan läsa saker som "his wrestling skills used to be worse back then, now they are second to none". (För att betona hur bra någons brottning har blivit).

"second to none" verkar betyda nåt i stil med "hur bra som helst". Bakgrund?

En till: "I could care less whether she wants me back or not. " (Att han inte bryr sig det minsta om tjejen vill ha honom tillbaka eller ej).

Det logiska borde vara "I could NOT care less." (Jag kunde INTE bry mig mindre), men man hör ofta det här sägas på filmer mm. Varför?

Ber om ursäkt att jag besvärar, men en sista. "Lock, stock" ska tydligen betyda nåt i stil med "precis allt". Bakgrund till detta?

Orkar ni inte förklara duger det bra med länkar. Jag är lite engelsknördig.
Citera
2008-06-06, 03:41
Medlem
Singapore Slims avatar
Lock, stock and barrell syftar på flintlåset, kolven och pipan - de tre delar en musköt är sammansatt av.

Second to none betyder precis som det står, att det inte finns någon bättre.
På den tredje är jag ganska säker att det egentligen ska vara "I couldn't care less".
Citera
2008-06-06, 09:21
Medlem
Olaus Magnuss avatar
Second betyder ju andra med betydelsen på andra plats i det här fallet. Så uttrycket betyder ordagrant: På andra plats efter ingen(alls), dvs att någon/något är bäst/främst.

Vad gäller "I could care less", så är det nog så att (fr.a. amerikaner) ibland är lite slarviga med negationer, speciellt när det en fråga om slang som ska låta tufft. Jämför t.ex. med en mening som "There ain't nothing going on here", där man istället lägger in en dubbel negation så att meningen egentligen har en betydelse som är rakt motsatt den man tänkt sig.

wiki:
Citat:
Etymology
From the three principal parts of a flintlock. During the American Revolution, Charleville muskets were shipped from France in three parts: lock, stock and barrel, to be assembled once they arrived in America.
Citera
2008-06-06, 10:15
Medlem
Egon3s avatar
Frasen "second to none" är en liten trevlig paradox som gör att man undviker
att skryta med någon/något rakt av. Ibland anses det vara ett dåligt omen att
till exempel utse årets svensk. Under några år på slutet av 1980-talet var det
ett par personer som blev utsedda till årets svensk, den bäste svensken. Kort
efter utmärkelsen dalade stjärnan som en pannkaka på golvet. Doktorshatten
visade sig vara uppdiktad. Spaningschefen hade tagit märkliga hänsyn.

Att vara ingen underlägsen, det är att vara bäst. Logisch!

Frasen "lock and stock" innehåller ett rim ungefär som den svenska frasen
»ler och långhalm« (den senare med bokstavsrim). Men även i "lock and stock"
kan man ana en ordlek: "stock" betyder kreatursbesättning och varulager mm.

I frasen "I could care less ..." handlar det kanske om en hyperkorrektion.
Ordet "less" upplevs som en negation och så har man hört att bara obildat
folk använder dubbel negation. Bäst att stryka ’nt.
Citera
2008-06-07, 10:39
Medlem
Smaskenss avatar
Tack så mycket. Jag hade inte tänkt igenom det riktigt, "second to none" tyckte jag lät som det skulle betyda "nästan ingenting", alltså att hans brottningskunnande i exemplet skulle vara nästan obefintligt. Fel av mig!

I en tung vindimma diskuterade jag uttrycket "nära skjuter ingen hare" med en britt och översatte det till "close, but no rabbit". Han lyfte på ögonbrynen och jag har för mig att de också hade ett gammalt uttryck som var liknande, jag minns inte formuleringen, men det innehöll också nåt om en kanin. Vet någon vad jag talar om?

Annars har ju jänkarna det roliga "close only counts in horseshoes and hand grenades", samma innebörd men det är ett sånt uttryck man verkligen måste få förklarat för sig...

Skulle även vilja veta vad innebörden av uttrycket "he is showing intestinal fortitude" betyder.
Citera
2008-06-07, 10:58
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaskens
...Skulle även vilja veta vad innebörden av uttrycket "he is showing intestinal fortitude" betyder.
Det låter som en ploj-variant till "he’s got the guts" som är vardagsspråk.

Det enda kompletta "he is showing intestinal fortitude" som Google hittar kommer
från australiska finanskretsar. Precis där man kan vänta sig en tillkrånglad variant
av att någon har is i magen. Kring Stureplan är man intestinalt glacial, delvis
tack vare välkyld champagne förstås.

Nära skjuter ingen hare: "A miss is as good as a mile"

Är det bom, så kvittar det hur mycket bom. Allitteration: ... miss ... mile
Strängt taget kvittar det om man missade en kanin eller en hare.
Citera
2008-06-07, 12:11
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaskens
Tack så mycket. Jag hade inte tänkt igenom det riktigt, "second to none" tyckte jag lät som det skulle betyda "nästan ingenting", alltså att hans brottningskunnande i exemplet skulle vara nästan obefintligt. Fel av mig!

I en tung vindimma diskuterade jag uttrycket "nära skjuter ingen hare" med en britt och översatte det till "close, but no rabbit". Han lyfte på ögonbrynen och jag har för mig att de också hade ett gammalt uttryck som var liknande, jag minns inte formuleringen, men det innehöll också nåt om en kanin. Vet någon vad jag talar om?

Annars har ju jänkarna det roliga "close only counts in horseshoes and hand grenades", samma innebörd men det är ett sånt uttryck man verkligen måste få förklarat för sig...

Skulle även vilja veta vad innebörden av uttrycket "he is showing intestinal fortitude" betyder.

"second to none" kan betyda flera saker beroende på sammanhanget. Om jag är dålig på att sopsortera kan jag jag säga "I´m second to none" alltså sämre än någon annan... eller om jag är bra på datorer; "I´m second to none" vilket i det fallet innebär att jag är bäst. Uttrycket betyder alltså att jag är sämst/bäst beroende på sammanhang, men att ingen slår en i just det.
Citera
2008-06-07, 12:14
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von Drake
"second to none" kan betyda flera saker beroende på sammanhanget. Om jag är dålig på att sopsortera kan jag jag säga "I´m second to none" alltså sämre än någon annan... eller om jag är bra på datorer; "I´m second to none" vilket i det fallet innebär att jag är bäst. Uttrycket betyder alltså att jag är sämst/bäst beroende på sammanhang, men att ingen slår en i just det.

Är du säker? Kan du ge något autentiskt exempel där en infödd talare använt det för att säga att någon är sämst på något?
Citera
2008-06-07, 12:36
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Är du säker? Kan du ge något autentiskt exempel där en infödd talare använt det för att säga att någon är sämst på något?

På rak arm, kan jag inte nämna det nu, men uttrycket har använts i en mängd låttexter, både negativt och positivt. Jag återkommer gärna med lite exempel.
Citera
2008-06-07, 13:38
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
På rak arm, kan jag inte nämna det nu, men uttrycket har använts i en mängd låttexter, både negativt och positivt. Jag återkommer gärna med lite exempel.

Tack, det vore intressant. För jag har nog bara stött på det i positiv mening.
Citera
2008-06-07, 13:43
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
"second to none" kan betyda flera saker beroende på sammanhanget. Om jag är dålig på att sopsortera kan jag jag säga "I´m second to none" alltså sämre än någon annan...
Det betyder nog snarast:

1. Jag är inte sämre än alla andra
2. Jag är inte värre än folk i allmänhet
3. Vi är alla lika goda kålsupare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här