2008-06-04, 00:48
Medlem
Hej!

Jag vet inte om jag står inför problem, men det är så att jag ska köpa en ny dator till min lillasyster i dagarna och överraska henne med just denna. Till saken hör den att "alla" datorer man köper idag enbart har drivrutiner för Vista som går att använda. Söker man lite efter XP-drivers på respektive hemsidor, finns de många gånger inte. Detta gäller i första hand HP (som jag helst vill ha). Toshiba verkar dock ha lite mer stöd för XP fortfarande.

Min frågar är ju egentligen om det går att kringgå detta på något sätt, då jag kör en helt "egenhändig" version av XP på min dator, och jag vill självklart att min syster skall använda samma OS som jag, eftersom det är så förbannat snabbt och smidigt.

Det vi pratar om är en billig och enkel dator som skall köpas med mobilt bredband från Telia bla, och hon ska ha den att bara plugga med på bussen osv (min gamla stationära har hon redan hemma så).
Citera
2008-06-04, 07:52
Medlem
kimdah2002s avatar
Finns säkert 11 trådar om det redan, sök o du skall finna svaret...

1. Titta på tillverkarens hemsida om det finns XP drivrutiner till allt.
2. Kolla i tillverkarens forum om det står något där om din datormodell
3. Lev med Vista

Det mesta brukar gå att få att fungera med XP det som brukar vara störst problem är drivrutiner till ljudet, det är ju inte livsviktigt så kan du leva utan ljud så är det ett alternativ...
Citera
2008-06-04, 08:57
Medlem
Om det är en HP, ring dom och hör efter. På en del modeller erbjuder dom downgrade lösningar som dom kallar det.
Citera
2008-06-04, 10:02
Medlem
Saken var ju också den, att en gång i tiden hade jag ett ganska bra program som själv fixade till alla drivrutiner och laddade ned dem per automatik, och då självklart inkluderat diverse tredje parts-utvecklade diton. En sådan sak tycker i alla fall jag att dne borde funka, även fast kanske datorn i sig inte alls har drivrutiner för XP på sin officiella hemsida, men vad vet jag...
Citera
2008-06-04, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxenboy
Saken var ju också den, att en gång i tiden hade jag ett ganska bra program som själv fixade till alla drivrutiner och laddade ned dem per automatik, och då självklart inkluderat diverse tredje parts-utvecklade diton. En sådan sak tycker i alla fall jag att dne borde funka, även fast kanske datorn i sig inte alls har drivrutiner för XP på sin officiella hemsida, men vad vet jag...

Komplett och dustin har FSC Esprimo Mobile V5535 15.4" WXGA, Celeron M540, 1 GB, 160GB, DVD±RW, WLAN, Vista Business+XP Prof stoppa i en extra gig minne kostar några hundra.
Citera
2008-06-04, 18:57
Medlem
Seriöst, sluta var som några stenåldersmänniskor, använd Vista! Det är det OS:et som gäller och med SP1 funkar det finfint!

Det är bara ni som är för slöa för att lära in ett nytt komplicerat OS...
Citera
2008-06-04, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plåt Niklas
Seriöst, sluta var som några stenåldersmänniskor, använd Vista! Det är det OS:et som gäller och med SP1 funkar det finfint!

Jag frågar inte för att en stenåldersmänniska skall svara i tråden och försöka propsa på mig att använa Vista!

Om du tittar på vad det är för typ av dator som skall användas borde du nog med din kunskap inse att Vista inte är ett alternativ, då det är lite mer systemkrävande än så.

I ärlighetens namn hade jag själv valt att köra Linux, men nu är det min syster som skall få datorn. Datorn är nu redan köpt och XP håller på att installeras så...tack för alla svar

Get back to cave
Citera
2008-06-06, 07:20
Medlem
Avinstallera Vista och installera xp? Du kan ju bränna ner xp bara.
Citera
2008-06-06, 10:32
Citat:
Ursprungligen postat av Plåt Niklas

i början tyckte jag vista var bra... sen blev man bara trött på det
Citera
2008-06-07, 15:18
Bannlyst
Samma problem här faktiskt också.
Jag köpte en ny Laptop, Fujitsu Siemens AMILO med Vista. Ringde till support dagen efter att jag fick min dator och frågade om jag kunde installera XP på denna datorn.
Han sa till mig:
- Det är inget vi rekomenderar då din dator kan gå sönder om du installerar XP på en dator som redan har Vista.

Är detta sant det han säger, att om jag försöker att installera XP på denna dator så kraschar hela datorn?
Citera
2008-06-08, 19:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red_Sea
Samma problem här faktiskt också.
Jag köpte en ny Laptop, Fujitsu Siemens AMILO med Vista. Ringde till support dagen efter att jag fick min dator och frågade om jag kunde installera XP på denna datorn.
Han sa till mig:
- Det är inget vi rekomenderar då din dator kan gå sönder om du installerar XP på en dator som redan har Vista.

Är detta sant det han säger, att om jag försöker att installera XP på denna dator så kraschar hela datorn?
Nej den går inte sönder däremot kanske det inte finns drivrutiner till XP för en dator som designats för Vista så man kan få klara sig utan ljud t.ex. men det är ju ingen livsviktig funktion så visst går det att nedgradera...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in