2008-06-04, 00:20
Medlem
Nu är det så att jag förmodligen inte kommer att komma in på juristlinjen till hösten, utan får istället vänta till våren. Jag funderar därför att börja plugga på kandidatprogrammet i företagsekonomi. Nu undrar jag helt enkelt, om man läser en termin ekonomi, och sen hoppar av och börjar på juristlinjen, kan man då tillgodoräkna sig dessa poäng som de frivilliga poängen man kan välja och direkt börja med sitt examensarbete och därför "hoppa" fram i utbildningen och få den avklarad fortare?

Hoppas jag inte förvirrade mig själv där
Men om man kan göra detta innebär ju det att jag kommer att vara klar med juristprogrammet samtidigt som de som börjar redan till hösten, right?

Tack på förhand!
Citera
2008-06-04, 10:06
Medlem
Wawawas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eblis
Nu är det så att jag förmodligen inte kommer att komma in på juristlinjen till hösten, utan får istället vänta till våren. Jag funderar därför att börja plugga på kandidatprogrammet i företagsekonomi. Nu undrar jag helt enkelt, om man läser en termin ekonomi, och sen hoppar av och börjar på juristlinjen, kan man då tillgodoräkna sig dessa poäng som de frivilliga poängen man kan välja och direkt börja med sitt examensarbete och därför "hoppa" fram i utbildningen och få den avklarad fortare?

Hoppas jag inte förvirrade mig själv där
Men om man kan göra detta innebär ju det att jag kommer att vara klar med juristprogrammet samtidigt som de som börjar redan till hösten, right?

Tack på förhand!

Är det 30 hp FEK du vill läsa i höst då eller? Det borde funka som valbar kurs men det finns ju aldrig några garantier, den bedömningen görs först när du ansöker om examen. Men har du inte sökt några kurser som ingår i juridikprogrammet? Isåfall slipper du ju chansa på att läsa en termin mer än nödvändigt för din examen. Det bästa du kan göra är att kontakta juridicum och se vad de säger, men som sagt de kan aldrig lova men kan väl ge en finrvisning om hur de brukar göra...
Lycka till!
Citera
2008-06-04, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wawawa
Är det 30 hp FEK du vill läsa i höst då eller? Det borde funka som valbar kurs men det finns ju aldrig några garantier, den bedömningen görs först när du ansöker om examen. Men har du inte sökt några kurser som ingår i juridikprogrammet? Isåfall slipper du ju chansa på att läsa en termin mer än nödvändigt för din examen. Det bästa du kan göra är att kontakta juridicum och se vad de säger, men som sagt de kan aldrig lova men kan väl ge en finrvisning om hur de brukar göra...
Lycka till!

Ja precis, det var FEK:en jag tänkte på då. Jag har nu mailat studievägledaren på juridicum med i princip samma frågeställning som denna. Men så du menar att jag ska läsa de kurser som ingår i första terminen på juristprogrammet, fast läsa dessa som fristående kurser för att sedan när jag kommer ni på själva programmet kunna tillgodoräkna mig dessa och vara "i fas" med de som börjar nu till hösten? För isåfall vore ju detta ett mycket bättre alternativ. Problemet är ju att jag inte har valt någon fristående kurs alls, är det försent nu att göra en sen anmälan och ha goda chanser att komma in?

Eblis
Citera
2008-06-04, 13:41
Bannlyst
Givetvis ska du kontakta din skola där du ska läsa juridiken för att få svar på denna enkla fråga. Men det låter onekligen som att det är möjligt att tillgodoräkna sig FEK A som fria poäng.
Citera
2008-06-04, 17:34
Medlem
Nu har jag fått svar från SU och det låg till så att om jag läser FEK:en nu så kan jag tillgodoräkna 20hp av denna men fortfarande behöva läsa 10hp till i de valbara kurserna.

Eftersom det enbart är JIK:en som ges som fristående kurs kunde jag således inte tillgodoräkna mig en hel termin, utan jag kunde välja att hoppa på termin två men då måste jag läsa de resterande kurserna samtidigt, alltså i någon form av dubbel takt.

Vilken tycker ni verkar den bästa vägen att gå här?

Eblis
Citera
2008-06-04, 22:43
Medlem
Meatuss avatar
Nu har jag inte själv läst på SU, men har av kompisar hört att det inte skall vara några större arbetsprestationer man behöver lägga ner för att läsa dubbelt på juristlinjen där. Därför är mitt råd, kör på att läsa dubbelt!
Citera
2008-06-11, 00:59
Medlem
Ledsen att behöva återuppliva denna tråd igen, men flera tankegångar kom nu upp i mitt huvud

Hur är möjligheterna att bli antagen på det riktiga juristprogrammet i mån av avhopp ifall man läser JIK:en som fristående kurs? Finns det någon möjlighet för skolan att plocka in elever därifrån om klassen inte är helt full?

En annan fundering också; Om man påbörjar kandidaten i företagsekonomi nu till hösten och läser en termin och sedan söker in till civilekonomprogrammet till våren, visst borde man kunna tillgodoräkna sig hela första terminen och starta på andra terminen på civ.ek direkt? Borde ju vara så då de tre första terminerna på de båda utbildningarna verkar vara identisk.

Eblis
Citera
2008-06-11, 11:09
Medlem
Jag skulle rekommendera dig att inte läsa civilekonomprogrammet, utan kör istället kandidat+master om du vill läsa så pass länge (3+2). Civilekonom kommer vara något udda inom några år, globalisering baby.

Sen tror jag att chanserna att bli antagen genom fristående JIK är obefintliga. Det är ju inte direkt som om de inte lyckas fylla platserna till juristprogrammet. Men om du kan komma in på JIKen så borde du väl kunna komma in på juristlinjen?

Sen finns alltid möjligheten att läsa dubbelt, både ekonomi och juridik. Jag ångrar själv att jag började läsa ekonomi så sent in i juristutbildningen som jag gjorde, först under termin 7.
Citera
2008-06-11, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Jag skulle rekommendera dig att inte läsa civilekonomprogrammet, utan kör istället kandidat+master om du vill läsa så pass länge (3+2). Civilekonom kommer vara något udda inom några år, globalisering baby.

Sen tror jag att chanserna att bli antagen genom fristående JIK är obefintliga. Det är ju inte direkt som om de inte lyckas fylla platserna till juristprogrammet. Men om du kan komma in på JIKen så borde du väl kunna komma in på juristlinjen?

Sen finns alltid möjligheten att läsa dubbelt, både ekonomi och juridik. Jag ångrar själv att jag började läsa ekonomi så sent in i juristutbildningen som jag gjorde, först under termin 7.

Jo det där att läsa dubbelt är ju intressant det också. Men ska man endast satsa på t ex godkänt (motsvarande) en av dessa då? För jag kan tänka mig att det kommer bli väldigt svårt att hålla betygen höga i båda dessa, då jag känner mig själv och förmodligen inte kommer orka plugga båda dessa på heltid. Självklart är det väldigt individuellt hur mycket man kan och behöver plugga. Man kan ju tänka sig att detta även kommer sänka mina betyg på juristprogrammet då jag inte kan fokusera till fullo på den. Vilket väger då tyngst för de stora byråerna, högt betyg på juristprogrammet eller lägre betyg på juristprogrammet+en kandidat i företagsekonomi?

Eblis
Citera
2008-06-13, 08:52
Medlem
Ja mitt tips är ju att du ska satsa på en och klara den andra, ditt val vilket som tilltalar dig mest. Höga betyg i båda är ju helt klart möjligt, men det kräver ganska mycket slit. Frågan är om det egentligen är värt det, troligen inte.

Byråerna kollar främst på juristlinjens betyg, men såklart spelar det ju roll att du har en kandidat+ i ekonomi, det sänker ju deras krav något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in