2008-06-03, 14:05
Medlem
Den svenska kyrkan har som bekant en mycket liberal inställning till aborter. Vad grundar sig denna uppfattning på? Finns det stöd att hämta i den Luthersk Evangeliska tron för detta ställningstagande? Svenska kyrkan anser ju att den bekänner sig till Luthersk Evangelisk lära.

Det som jag hakar upp mig på är att det finns många andra protestantiska samfund som har en betydligt mer konservativ inställning i abortfrågan som t.ex. anglikaner, baptister, kalvinister och metodister.

Hur ser teologin ut i den Luthersk Evangeliska lära i synen på abort? Vad hade Luther själv för åsikter angående detta? Kan man överhuvudtaget grunda en liberal inställning till aborter utifrån Luthers förändring av kristendomen?
Senast redigerad av Romano 2008-06-03 kl. 14:14.
Citera
2008-06-04, 14:04
Medlem
Finns det ingen som kan svara på frågan?
Citera
2008-06-04, 14:13
Medlem
Den grundar sig antagligen ur det lidandet som en oönskad graviditet kan innebära. Som ett extremfall, en våldtagen 13åring som blir gravid skulle enligt många bokstavstroende vara tvungen att behålla barnet, trots att det med stor sannolikhet kommer förstöra hennes lliv samt barnets. Jag tror kyrkans utgångspunkt är humanism i detta fallet. Sen tror jag inte Svenska Kyrkan tycker abort är "bra", men att inte förbjuda det är "lesser evil".
Citera
2008-06-04, 15:31
Medlem
Giorgis avatar
Kommer ihåg, även om det var ett antal år sedan, så frågade jag en präst om detta och han sa att abort var en självklarhet för honom. Klart att en kvinna ska få välja själv vad hon vill göra med sin kropp, hennes fria vilja och rätt till att bestämma över sin egen kropp hamnar över "fostrets" rätt till liv, då man inte kan definiera det som liv i den period där abort är tillåten.
Sen får du inte glömma att protestanter inte har en central "makt" som har ordet för dem, utan vissa protestanter skiljer sig mer från varandra än vad vissa gör med katoliker och ortodoxa, väldigt spritt dvs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in