2008-06-04, 13:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snappe
Resecentrum finns i Hässleholm,men så himla gott om turkar har vi inte.

Jodå, jag är där ibland och det brukar sitta en hel hög utanför resecentrum. Möjligt att du som bor där vet bättre visserligen..
Tjejen bor där så brukar vara där en del dock

Kan TS vara så himla snäll att svara på den viktigaste frågan i tråden: Vilken stad var det?!
Citera
2008-06-04, 13:51
Medlem
Rawmaxs avatar
Hej.

Den andra killen däckade alltså i betydelsen att du slog honom medvetslös?
en polis såg detta? Han slog ett slag på dig och du slog honom två-tre slag gånger tre? Jag upprepar, och en polis såg detta?

Du kommer åka dit för misshandel så det visslar om det om du inte har en satans tur och förundersökningen blir nedlagd pga att vittnesmålen kanske flummar ur eller något. Men som sagt om en polis såg händelsen och vittnar så är du körd. Du kan rada upp 100 polare som vittnar till din fördel. En polis vittnesmål och rapport om vad som hänt väger tyngre.

Du har ju helt klart gjort dig skyldig till misshandel. Därom råder inga tvivel. Enligt nödvärnsrätten har du förmodligen rätt att knuffa undan den andre personen för att värja dig men att slå flera slag och sen avsluta med att knocka killen? Kom igen? Vad tror du själv?

Hade han verkligen haft kniv så kanske kanske... Men obeväpnad icke. Dessutom beskriver du ju så tydligt hur lätt du vann så du kan nog inte köra på racet att du kände fruktan för ditt liv heller...

Jag tippar att du döms om det blir rättegång om det hela? Någon som vill gå emot?
Citera
2008-06-04, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glennis
Jodå, jag är där ibland och det brukar sitta en hel hög utanför resecentrum. Möjligt att du som bor där vet bättre visserligen..
Tjejen bor där så brukar vara där en del dock

Kan TS vara så himla snäll att svara på den viktigaste frågan i tråden: Vilken stad var det?!

Gissar också på Hässleholm. Både Siesta och cruising i helgen.
Citera
2008-06-04, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rawmax
Hej.

Den andra killen däckade alltså i betydelsen att du slog honom medvetslös?
en polis såg detta? Han slog ett slag på dig och du slog honom två-tre slag gånger tre? Jag upprepar, och en polis såg detta?

Du kommer åka dit för misshandel så det visslar om det om du inte har en satans tur och förundersökningen blir nedlagd pga att vittnesmålen kanske flummar ur eller något. Men som sagt om en polis såg händelsen och vittnar så är du körd. Du kan rada upp 100 polare som vittnar till din fördel. En polis vittnesmål och rapport om vad som hänt väger tyngre.

Du har ju helt klart gjort dig skyldig till misshandel. Därom råder inga tvivel. Enligt nödvärnsrätten har du förmodligen rätt att knuffa undan den andre personen för att värja dig men att slå flera slag och sen avsluta med att knocka killen? Kom igen? Vad tror du själv?

Hade han verkligen haft kniv så kanske kanske... Men obeväpnad icke. Dessutom beskriver du ju så tydligt hur lätt du vann så du kan nog inte köra på racet att du kände fruktan för ditt liv heller...

Jag tippar att du döms om det blir rättegång om det hela? Någon som vill gå emot?

Hade han dragit kniv så kan han i princip använda dödligt våld är min uppfattning.
Citera
2008-06-04, 14:44
Medlem
Rawmaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Hade han dragit kniv så kan han i princip använda dödligt våld är min uppfattning.

Njaa, det är nog att övertolka nödvärnsrätten. Du har rätt att använda det våld som krävs för att avvärja hotet. Det ger dig inte tillåtelse att döda någon (som i USA).

Det är inte du som befinner dig i situationen som bestämmer hur mycket våld som nöden kräver, det är inte polisen heller. Det är tingsrätten som månader efter händelsen kommer försöka få klarhet i vad som hänt. Det är de som bestämmer hu mycket våld du fick använda. Så är det.

Det går ju naturligtvis inte att avgöra det här fallet utan att ha alla fakta och vittnesmål men enligt vad TS skriver så låter det som mer våld än vad situationen krävde. Alltså misshandel.

Vill inflika också att det inte är tillåtet att brotta ner och hålla fast någon som någon här skrev. Efter att du brottat ner en person måste du släppa denne eftersom han när han ligger ner inte räknas utgöra ett hot mot dig.

Förutsatt att denne inte har ett vapen som kan skada dig från distans så klart (innan någon påpekar det...)

Däremot kan du som överkurs göra ett envarsgripande på en person som gripit dig. Då har du rätt att använda det våld som krävs för att den gripne inte ska lämna platsen. Observera att toleransen är mycket lägre vad gäller detta våldsanvändande än nödvärnsrätten. Dock går det nog för sig att hålla fast någon i det fallet.
Citera
2008-06-04, 15:15
Bannlyst
[quote=Rawmax]Njaa, det är nog att övertolka nödvärnsrätten. Du har rätt att använda det våld som krävs för att avvärja hotet. Det ger dig inte tillåtelse att döda någon (som i USA).

Det är inte du som befinner dig i situationen som bestämmer hur mycket våld som nöden kräver, det är inte polisen heller. Det är tingsrätten som månader efter händelsen kommer försöka få klarhet i vad som hänt. Det är de som bestämmer hu mycket våld du fick använda. Så är det.

Det går ju naturligtvis inte att avgöra det här fallet utan att ha alla fakta och vittnesmål men enligt vad TS skriver så låter det som mer våld än vad situationen krävde. Alltså misshandel.

Vill inflika också att det inte är tillåtet att brotta ner och hålla fast någon som någon här skrev. Efter att du brottat ner en person måste du släppa denne eftersom han när han ligger ner inte räknas utgöra ett hot mot dig."

Bullshit. Om han är röd i ansiktet och skriker/hotar med våld ska jag släppa lös honom? tror inte det. Då tar jag hellre risken och gör ett envarsgripande.
Citera
2008-06-04, 15:23
Bannlyst
om han är turk och du är svensk så kommer inget hända med dig. säg bara som det var, att han provocerade dig och attackerade dig först. ta det lungt.
Citera
2008-06-04, 15:27
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memrix
Hejsan flashbackare i helgen hände en mindre trevlig sak mellan mig och en "kultur berikad" person.

Detta är vad som hände:

Jag och några kompisar satt på ett räcke vid det vi här kallar "resecentrum" och pratade om lite allt möjligt och ingeting då vi precis kom från en festival, då det kommer fram två turk-pojkar och skulle låna mobiltelefoner. Vi sade ifrån och ville inte lämna ut våra mobiler pga stöldrisk (har inte konfronterat mina vänner ang detta men min anledning var att jag trodde att de skulle stjäla min telefon).

Turkarna blev typ arga att vi inte ville låna ut telefonen och klargjorde då för oss att han kunde slå ner mig och alla mina vänner.
Jag kortade ner din historia, redan där skulle du slagit på honom istället för att ta skit och låta honom äga dig innan du tog tag i saken.
Citera
2008-06-04, 17:29
Medlem
Rawmaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Bullshit. Om han är röd i ansiktet och skriker/hotar med våld ska jag släppa lös honom? tror inte det. Då tar jag hellre risken och gör ett envarsgripande.

Det kan du göra om han begått något brott. I det här fallet har han gjort sig skyldig till misshandel och alltså kan han gripas på platsen. Hot om våld är ju också ett brott men du kommer knappast undan med knytnävsslag. Det kommer att ses som allt för grovt våld eftersom rätten anser att du är attackerad just när någon slår dig. Upphör slagen är du inte längre i nöd i lagens mening och kan således inte använda dig av nödvärnsrätten. Du kan alltså inte slå tillbaka "ifall att"...

När/om den du gripit lugnat ner sig måste du släppa denna. Det kan dröja länge tills polisen kommer och det är inte lämpligt att ligga på någon så länge. Då kan det gå illa för dig själv i rättsligt efterspel. Man får använda sitt sunda förnuft också ibland. Du får ju ta hjälp av så många du vill som befinner sig på platsen så nog finns det bättre sätt?

Det jag gör är att jag separerar de rättigheter du har vid nödvärn och de rättigheter du har vid ett envarsgripande. De ligger på olika nivåer nämligen.
Citera
2008-06-07, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rawmax
Det kan du göra om han begått något brott. I det här fallet har han gjort sig skyldig till misshandel och alltså kan han gripas på platsen. Hot om våld är ju också ett brott men du kommer knappast undan med knytnävsslag. Det kommer att ses som allt för grovt våld eftersom rätten anser att du är attackerad just när någon slår dig. Upphör slagen är du inte längre i nöd i lagens mening och kan således inte använda dig av nödvärnsrätten. Du kan alltså inte slå tillbaka "ifall att"...

När/om den du gripit lugnat ner sig måste du släppa denna. Det kan dröja länge tills polisen kommer och det är inte lämpligt att ligga på någon så länge. Då kan det gå illa för dig själv i rättsligt efterspel. Man får använda sitt sunda förnuft också ibland. Du får ju ta hjälp av så många du vill som befinner sig på platsen så nog finns det bättre sätt?

Det jag gör är att jag separerar de rättigheter du har vid nödvärn och de rättigheter du har vid ett envarsgripande. De ligger på olika nivåer nämligen.

Nu lugnar vi oss lite, du argumenterar mot en OV från krogen, han vet, elle rska iaf veta att man inte skall ligga på någon........ Men det du säger stämmer inte, jag får utan ansvar kontrollera ner en person om denne har våldfört sig på mig, eller är ett överhängande hot. man kan brotta ner och ta kontroll på andra sätt än att trycka på ryggen eller bröstet..
Citera
2008-06-07, 12:51
Medlem
Swedie765s avatar
HAr inte orkat läsa hela tråden men...
ahr en polare som råkade ut för typ samma sak.
Dock inte av en kulturberikare utan av en trummis i ett hyffsat känt metal band Som heter C***** *****

Killen provocerade och hotade min polare och slog slutligen till honom 1gång och sedan 1 till.
Då tröttnade polaren som gav ett par smällar tillbaka.
Blev lite tumult och polisen kom.

Några dagar senare blir polaren nerringd till Stationen där han får höra att killen ben b.la gått av.
Polaren erkänner att han slagit honom i självförsvar.
Han blir efter förhöret anhållen och får sitta typ 5 timmar medans dom förhör andra.

Han släpps sedan och tror loppet e kört iom att han erkänt att han slagit.

Dock blir allt nedlagt iom att det var självförsvar...
Citera
2009-02-23, 23:16
Medlem
Traktorkraschs avatar
Dina kompisar kan säkert styrka det du säger till polisen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in