2013-03-24, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imz
Förlåt

Det e OK
Citera
2013-03-25, 07:30
Medlem
Jag kände, när jag testade detta koncept att det funkar bra i ca 3 pass. Sedan blir det för tungt. Varje set ökas ju med ca 2,5 kg på åtminstone två pass.Efter fem pass så pressar man med 5 kg extra från vad man utgick ifrån. Det sliter ju mer än förbättrar. Jag ökade i 3 - 4pass. Sedan svagare än någonsin.

Är det någon annan som fått ökningar?
Citera
2013-03-25, 07:37
Medlem
90kgs avatar
Jag har ökat ordentligt med detta upplägg
Ökade från ca 80kg i 1RM till 122,5kg på ca ett halvår.
Ska tillägga att jag var helt nybörjare när jag startade så mycket av ökningarna berodde garanterat på teknik.
Gjorde dock ett nybörjarmisstag och körde för hårt, vilket gav en ömmande axel.
Har efter lite vila "börjat om" igen med Bulgaren.
Jag gillar upplägget! Det blir lite variation.
Citera
2013-03-25, 08:34
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90kg

Jag också, både i max och flås. Gick från 85-100 kg på två månader, dessutom smällde jag till 15 reps på 72.5 kg efter jag bänkat 100. Jag tror det finns bättre program om man vill öka starkt i bänken, men vill man få flås är bulgaren riktigt bra, och rolig.
Citera
2013-03-25, 08:39
Medlem
Antinomoss avatar
Jag är urusel i bänk - ska testa detta och se om det ger någon effekt.
Citera
2013-03-25, 10:42
Medlem
Bulgaren har jag ett exakt schema, eller ja schemat går efter ungefärlig samma rep antal som bulgaren dock så schemat jag fick för bänk passen hette "hamburgaren" och via det så ökar jag ca 2.5 kg/2veckor, uppe i 125 nu.
Citera
2013-03-25, 12:03
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90kg
Ökade från ca 80kg i 1RM till 122,5kg på ca ett halvår.
Ska tillägga att jag var helt nybörjare när jag startade så mycket av ökningarna berodde garanterat på teknik.
Gjorde dock ett nybörjarmisstag och körde för hårt, vilket gav en ömmande axel.
Har efter lite vila "börjat om" igen med Bulgaren.
Jag gillar upplägget! Det blir lite variation.

Fast det räcker ju inte som bevis för att bulgaren skulle vara bättre än något annat bänkpressprogram. Du kanske hade gjort liknande ökningar med ett klassiskt pyramidupplägg?
Citera
2013-03-25, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Negerfors
Jag också, både i max och flås. Gick från 85-100 kg på två månader, dessutom smällde jag till 15 reps på 72.5 kg efter jag bänkat 100. Jag tror det finns bättre program om man vill öka starkt i bänken, men vill man få flås är bulgaren riktigt bra, och rolig.

Körde du med gympartner som hjälpte till eller själv? Ska börja gymma nu men har ingen kompis som orkar joina mig Får försöka ändå :P
Citera
2013-03-25, 19:27
Medlem
90kgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Fast det räcker ju inte som bevis för att bulgaren skulle vara bättre än något annat bänkpressprogram. Du kanske hade gjort liknande ökningar med ett klassiskt pyramidupplägg?
Visst kan det vara så!
Nu svarade jag bara på frågan om någon hade gjort ökningar med det upplägget. Inte om det var bästa eller ens bättre än något annat upplägg. Var väl inte fråga om bevisning? Eller missförstod jag frågan?
Jag har personligen ingen aning eftersom jag fortsatt med detta upplägg. Verkar funka bra för mig i alla fall
Så fort jag inte fortsätter göra ökningar så kommer jag prova något annat upplägg.
Citera
2013-03-26, 07:54
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imz
Körde du med gympartner som hjälpte till eller själv? Ska börja gymma nu men har ingen kompis som orkar joina mig Får försöka ändå :P

Jag hade folk som kunde passa mig om det skulle behövas, men lasta på och av vikter gjorde jag själv (jag kallar det lite lätt för "cardio" ).

Även om du utgår från ett äkta 1RM, plocka gärna bort 5 kg från det på de tyngre seten (1-3 reps), risken är annars att man kör för mycket grisreps. Även om du bara kör bulgaren en gång i veckan kommer du snabbt komma förbi ditt 1RM.
Citera
2013-03-26, 17:58
Medlem
Låter lite som bulgariska tyngdlyftningsfilosofin fast i bänk. Du kan med fördel köra smolov eller smolov jr för bänk. Du kan också testa att köra speedbänk eller bara varannan vecka för att bryta platåer.
Citera
2014-03-20, 16:13
Medlem
SnobbenLs avatar
damienthorne.fastweb.no/files/Bulgaren.xls

Om någon vill prova Bulgaren så öppna denna och klicka på Lajnes tabell.. slipper man sitta och räkna ut allt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in