2008-05-29, 22:43
Medlem
Juckmaans avatar
jag och 2 kompisar var ute och söp som ett as en kväll.
sen så kom några förbi med en stulen bil och vi hoppade in i den,
och vi krockade o körde åt helvete, jag bröt 1 kota i nacken osv.
Och det enda jag kommer ihåg från krocken är att ambulansen vägrade hämta mig. så kan polisen förhöra mig om inte jag kommer ihåg nånting?
en kille har redan erkännt allt, att han dumpade bilen efter krocken osv.
men han som körde vill att vi ska hitta på nått satt han itne åker på det eller nått.
Men frågan är om polisen kan "bygga" nånting på mitt förhör?
Citera
2008-05-29, 22:51
Medlem
wises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juckmaan
jag och 2 kompisar var ute och söp som ett as en kväll.
sen så kom några förbi med en stulen bil och vi hoppade in i den,
och vi krockade o körde åt helvete, jag bröt 1 kota i nacken osv.
Och det enda jag kommer ihåg från krocken är att ambulansen vägrade hämta mig. så kan polisen förhöra mig om inte jag kommer ihåg nånting?
en kille har redan erkännt allt, att han dumpade bilen efter krocken osv.
men han som körde vill att vi ska hitta på nått satt han itne åker på det eller nått.
Men frågan är om polisen kan "bygga" nånting på mitt förhör?

Det bästa ni kan göra är att hävda att ni inte visste att bilen var stulen, som du kanske förstår så finns det en annars en risk att försäkringsbolaget kan kräva er att solidariskt ersätta dem för skadorna. Möjligtvis kan du hävda att du var för berusad för att inte minnas vem som körde bilen, du åkte bara med helt ovetande om att den var stulen.

Finns ett rättsfall ifrån högsta domstolen 2004 ang. medhjälp till tillgrepp av fortskaffningsmedel, kolla deras hemsida, orkar inte leta upp det nu.
Citera
2008-05-29, 22:53
Medlem
StefanD13s avatar
Ambulansen vägrade hämta dig trots att du hade en bruten nacke?

I dont think so.
Citera
2008-05-29, 23:00
Medlem
Juckmaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Ambulansen vägrade hämta dig trots att du hade en bruten nacke?

I dont think so.

Dom sa så här " vi kan tyvär inte göra nått åt saken, vi kopplar dig till polisen".
Citera
2008-05-29, 23:02
Medlem
Juckmaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Det bästa ni kan göra är att hävda att ni inte visste att bilen var stulen, som du kanske förstår så finns det en annars en risk att försäkringsbolaget kan kräva er att solidariskt ersätta dem för skadorna. Möjligtvis kan du hävda att du var för berusad för att inte minnas vem som körde bilen, du åkte bara med helt ovetande om att den var stulen.

Finns ett rättsfall ifrån högsta domstolen 2004 ang. medhjälp till tillgrepp av fortskaffningsmedel, kolla deras hemsida, orkar inte leta upp det nu.

Som tur så har jag inte pratat med polisen än eftersom jag har legat på sjukan tills igår. men asså jag var ju så packad att jag inte ens minns att jag var i bilen nästan. men det jag undrar är ju om jag är ett "giltigt" vittne?
Citera
2008-05-30, 01:22
Medlem
wises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juckmaan
Som tur så har jag inte pratat med polisen än eftersom jag har legat på sjukan tills igår. men asså jag var ju så packad att jag inte ens minns att jag var i bilen nästan. men det jag undrar är ju om jag är ett "giltigt" vittne?

Absolut inte! Berusade personer har ingen trovärdighet som vittnen.
Glöm dock inte att kolla vad jag sa tidigare, de kommer garanterat försöka få det till medhjälp så du riskerar att ensam få betala hela bilen (solidariskt skadestånd).
Citera
2008-05-30, 09:10
Medlem
BaronBs avatar
"Giltigt" vittne är du ju i o f s, men som nyss nämndes är ju din trovärdighet försvinnande liten. Svårt att se att någon kommer att bry sig om att försöka få något vettigt ur dig.
Citera
2008-05-30, 11:33
Bannlyst
Säg att du inte alls var så särskilt full när du blev erbjuden skjuts och du hade ingen anledning överhuvudtaget att misstänka att bilen var stulen. Repitera detta konsevent i ev. snutförhör, helt oavsett vad snuten säger så kan de inte göra ett piss. (Man får dricka hur mycket som helst, bara man inte sitter bakom ratten och du har givetvis inte förmått någon annan att dricka eller uppmanat dem att köra berusade)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in