Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-05-28, 17:28
Medlem
Dtoxicateds avatar
Ville bara tipsa er om hur man lätt kan dölja sina privata filer i OS X.

1) Open the Terminal (Applications -> Utilities -> Terminal). Type

mkdir .hidden

The command mkdir makes a new folder (make a directory) in your Home folder. You can change .hidden to anything you want, just as long as the period is in front.

2) Now navigate to your Home Folder. If you did things right, you should not see anything different!

3) In the Finder, go to Go -> Go to Folder, or hit Command-Shift-G. Type in

~/.hidden

and hit enter. Tada, this is your hidden folder! If you don't believe me, Command-Click on the folder name at the top of the window. This tells you the hie
rarchy of where the folder is nested on your hard drive. See? It's right above your Home Folder, meaning it's really in there! You can drag anything here - music, movies, documents, literally anything - treat it like any other folder. It has permissions, too. And anything you put in here will not show up in Spotlight.

4) If at any time you want to delete this folder, go back to the Terminal and type

rm -r .hidden

Guiden hittade jag på http://highschoolblows.blogspot.com/2005/12/easily-hide-your-sensitive-files-in-os.html

Inte säker på ifall det redan fanns något sådant här i forumet. Sökte efter "dölja filer" men hittade inget i alla fall.
Citera
2008-05-28, 17:42
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dtoxicated
Text

Det funkar, ska dock tilläggas att program såsom: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27793

gör så att osynliga filer/mappar syns i finder.

Det är för övrigt bland det första jag installerar de gånger jag installerat om system.

Bättre att köra Filevault så att hemkatalogen är krypterad.
Citera
2008-05-28, 21:36
Medlem
Meursaults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Det funkar, ska dock tilläggas att program såsom: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27793

gör så att osynliga filer/mappar syns i finder.

Det är för övrigt bland det första jag installerar de gånger jag installerat om system.

Bättre att köra Filevault så att hemkatalogen är krypterad.

Bara det att skiten blir dubbelt så stor. Jag skulle t.ex. behöva 97.5 GB ledigt för att köra med Filevault.
Citera
2008-05-28, 21:55
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meursault
Bara det att skiten blir dubbelt så stor. Jag skulle t.ex. behöva 97.5 GB ledigt för att köra med Filevault.

Jo sant, att dölja via *nix namnsättning är bra för att gömma porr för flickvännen om det skulle behövas.

Att dölja viktiga dokument i fall burken blir stulen, så är väl den metoden inte att rekommendera.
Citera
2008-05-29, 23:06
Medlem
rocksteady01s avatar
man kan också använda ett program som heter xray för att ordna sina gömda filer. då kan man ändra mappar till dolda och sedan göra dom synliga igen.
Citera
2010-11-17, 12:21
Medlem
Tack som f-n för hjälpen
Citera
2010-11-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dtoxicated
3) In the Finder, go to Go -> Go to Folder, or hit Command-Shift-G. Type in

Något att tänka på är att senaste kommandot ligger kvar i Gå-fältet. Inget vidare när någon använder Gå och hittar din dolda folder av misstag. Samma med att installera ett program (finns flera), de kan lätt hittas av den man döljer filer ifrån. Använd istället terminalen även för att döpa om foldern när du ska använda den.

mv .hidden hidden <--- gör foldern synlig igen.

mv hidden .hidden <--- gör foldern osynlig igen.

Kan syrran/morrsan (eller vem det är) hantera terminalen är det dags att skapa diskavbilder med lösenord.
Senast redigerad av Cybermorph 2010-11-17 kl. 15:35.
Citera
2010-12-14, 20:57
Medlem
korvsmulas avatar
Är ibland också smidigt att använda kommandot:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles ON resp. OFF i terminalen för att visa/dölja filer.

Sedan bara KillAll Finder för att det hela ska märkas.

Om man vill kan man ju även spara allt detta i script som man kommer åt via något påhittat kommando i terminalen.

Edit:

Om man verkligen har saker man vill dölja är ju ett primitivt alternativ att skapa en 256 bit AES krypterad disk-image med disk utility, och välja ngt säkert lösenord. Visserligen inte jättesmidigt kanske, men det behövs inga extra program för det i alla fall.
Senast redigerad av korvsmula 2010-12-14 kl. 21:07.
Citera
2010-12-22, 14:40
Medlem
Inte gömma men skydda.
Du kan skapa disk images med hjälp av Disk Utility
Bara att starta Disk Utility och välja "New Image"
Skapa en .dmg-fil med lämplig storlek och krypterad.
Fungerar sedan nästan som en mapp. Öppna .dmg-filen, skriv in lösen så mountas den.
Inte så bra om du har massa grejer att skydda.
Citera
2010-12-22, 23:48
Medlem
jag har samma sak hemma, ganska praktiskt för att 'gömma' filer
sen kan man ju skapa .zip .dmg och andra arkiv för att skydda sin filer med lösenord
Citera
2010-12-23, 07:47
Medlem
korvsmulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellpo
Inte gömma men skydda.
Du kan skapa disk images med hjälp av Disk Utility
Bara att starta Disk Utility och välja "New Image"
Skapa en .dmg-fil med lämplig storlek och krypterad.
Fungerar sedan nästan som en mapp. Öppna .dmg-filen, skriv in lösen så mountas den.
Inte så bra om du har massa grejer att skydda.

Men jo man döljer ju filerna på sätt och vis med det också, då man inte kommer åt dem utan lösenord. Så om man är riktigt nojjig kan det ju vara ett alternativ.
Senast redigerad av korvsmula 2010-12-23 kl. 07:54.
Citera
2011-01-02, 19:08
Medlem
ifall ni vill ha ett lite lättare sätt än att hålla på i terminalen finns det ett program

http://www.apimac.com/secretfolder/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in