2008-05-29, 16:53
Medlem
jockelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medlemslista
$(-1 till 1)dx/rot3(x^2) =
lim(s -> 0+) $(-1 till -s)dx/rot3(x^2) + lim(t -> 0+) $(t -> 0+)dx/rot3(x^2) =
lim(s -> 0+) 3(1-rot3(s)) + lim(t -> 0+) 3(1-rot3(t)) = 3+3 = 6
Ser helt OK ut enligt mig

Ja, det är förståeligt om man har lite vana. Men de flesta som skriver och ber om hjälp har inte någon sådan vana och förstår inte ens att man kan använda ^-tecken för att göra upphöjt. Och eftersom ditt skrivsätt inte är standard så försöker alla skriva på olika sätt vilket bara gör det hela rörigt och inte överskådligt. Det är uppenbart att du inte förstår problemet, förståelse för problemet följer av erfarenheten att vara aktivt i den forumdelen.
Citera
2008-05-29, 17:01
Medlem
West-ens avatar
Det här är ju sjukt vad trångsynta en del kan vara. Mycket naivt och egoistiskt.
Ge mig ett par argument varför det inte skall införas som inte baseras på det faktum att just du inte behöver det!
Löjligt är vad det är!
Citera
2008-05-29, 17:08
Medlem
nollans avatar
Citat:
OK. Då följer jag väl din mall så du blir nöjd (mitt sätt var dock snyggare)

Du ser. Även med ditt sätt att skriva så blir det tydligt och klart
Precis som jockelo skriver handlar det om vana. Nog har jag räknat ett par integraler men det har inte varit direkt något som tillhört vardagen. Skulle jag tolka det du just skrev, i vad jag tycker ser ut som en inte alls speciellt komplicerad sådan, skulle det vara fan så mycket svårare att tolka än att få se en tjusig uppställning.

Vidare förstår jag inte vad problemet är. Finns det något vettigt motargument bortsett somligas (förvisso viktiga) hypoteser kring ett hot mot säkerhet och anonymitet?
Citera
2008-05-29, 17:12
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
OK. Då följer jag väl din mall så du blir nöjd (mitt sätt var dock snyggare)

Du ser. Även med ditt sätt att skriva så blir det tydligt och klart

Kan du inte bara sluta upp med att vara så förbannat pinsam och istället presentera ett enda argument varför en LaTeX-plugin inte bör införas?

/feldgrau
Citera
2008-05-29, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Precis som jockelo skriver handlar det om vana. Nog har jag räknat ett par integraler men det har inte varit direkt något som tillhört vardagen. Skulle jag tolka det du just skrev, i vad jag tycker ser ut som en inte alls speciellt komplicerad sådan, skulle det vara fan så mycket svårare att tolka än att få se en tjusig uppställning.

Vidare förstår jag inte vad problemet är. Finns det något vettigt motargument bortsett somligas (förvisso viktiga) hypoteser kring ett hot mot säkerhet och anonymitet?
Du skriver det själv. Säkerheten och anonymiteten. Dessutom skulle FB förmodligen bli "trögare" med LaTeX, eftersom mer bandbredd skulle behövas för detta
Citera
2008-05-29, 17:25
Medlem
Citat:
Du skriver det själv. Säkerheten och anonymiteten. Dessutom skulle FB förmodligen bli "trögare" med LaTeX, eftersom mer bandbredd skulle behövas för detta

Säkerheten och anonymiteten skulle det inte bli någon skillnad på sålänge pluginet är säkert. Är du på riktigt trög eller spelar du bara?
FB skulle nog tyngas mer av att bilder postades här och där i matematikforat.
Citera
2008-05-29, 17:27
Medlem
nollans avatar
Citat:
Men kommer verkligen säkerhet och anonymitet hotas då? Och det skulle bara "förmodligen" bli trögare? Hur mycket trögare i sånt fall - så att det är olidligt eller försumbart?

Du sitter mest och gissar låter det som.
Citera
2008-05-29, 17:34
Medlem
Citat:
Men kommer verkligen säkerhet och anonymitet hotas då? Och det skulle bara "förmodligen" bli trögare? Hur mycket trögare i sånt fall - så att det är olidligt eller försumbart?

Två lösningar:

1. [IMG] stöd.
+ Kan även ge använda möjlighet att använda andra figurer, kurvor mm.
+ Slöar inte ner FB. Andra siter står för bandbredd och kompileringar av LaTeX-kod.
- Risken finns att någon plockar IPs via egen bild-server. Lösning: Begränsa till vissa domäner.

2. vBulletin-plugin.
+ Praktiskt
+ Lättillgängligt
+ FB kan själv styra över funktionen
- Slöar ner vid kompilering av LaTeX-kod (Knappast märkbart).
- LaTeX-paket är i allmänhet jäkligt stora. Massor av filer, typsnitt och mallar brukar krävas för att få igång skiten.
- LaTeX-stöd för vBulletin är inte en vanlig funktion och därmed relativt otestad för attacker.
Citera
2008-05-29, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband
Säkerheten och anonymiteten skulle det inte bli någon skillnad på sålänge pluginet är säkert. Är du på riktigt trög eller spelar du bara?
FB skulle nog tyngas mer av att bilder postades här och där i matematikforat.
Har du någon gång varit omringad av 10-15 personer för att du har haft en annan åsikt? Jag kan säga dig att man är ganska rädd vid sådana tillfällen. Det finns dessutom andra här på forumet som skulle ha betydligt större hotbilder mot sig av vad jag skulle ha. Ta tex pedofilerna och hebefilerna på FB. Finns säkert massa idioter därute som vill spåra upp dessa för deras åsikters skull

Jag står för yttrande- och åsiktsfrihet. Det gör förhoppningsvis de flesta på FB. Dock är det här landet fullt av element som vill ta till våld mot oliktänkande. Säkerheten är därför viktig på FB. Om vi ska implementera LaTeX så ska detta ske endast om säkerheten inte försvagas. Denna fråga bör tas upp i IT-säkerhetsdelen och ventileras. Om experterna där inte ser ökade risker så säger jag väl OK till LaTeX
Citera
2008-05-29, 17:43
Medlem
Citat:
Har du någon gång varit omringad av 10-15 personer för att du har haft en annan åsikt? Jag kan säga dig att man är ganska rädd vid sådana tillfällen. Det finns dessutom andra här på forumet som skulle ha betydligt större hotbilder mot sig av vad jag skulle ha. Ta tex pedofilerna och hebefilerna på FB. Finns säkert massa idioter därute som vill spåra upp dessa för deras åsikters skull

Jag står för yttrande- och åsiktsfrihet. Det gör förhoppningsvis de flesta på FB. Dock är det här landet fullt av element som vill ta till våld mot oliktänkande. Säkerheten är därför viktig på FB. Om vi ska implementera LaTeX så ska detta ske endast om säkerheten inte försvagas. Denna fråga bör tas upp i IT-säkerhetsdelen och ventileras. Om experterna där inte ser ökade risker så säger jag väl OK till LaTeX

I laugh in the face of danger!

Ja, det ska säkerhetstestas till max, det håller jag med om.
Citera
2008-05-29, 17:45
Bannlyst
Citat:

Vet ej hur mycket trögare det blir. Vet ej heller hur säkerhetsaspekten påverkas. Jag är ingen dataexpert. Därför anser jag att detta bör tas upp i IT-säkerhetsdelen på FB. Finns mycket kunnigt folk där
Citera
2008-05-29, 19:58
Medlem
Nakenchocks avatar
Jag har gått en naturvetenskaplig utbildning på universitetet. Och jag tycker självklart att en LaTex-plugin vore en bra grej att ha här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in