2008-06-01, 04:37
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conz
...

Jag måste säga att jag håller med i varendra ord!
Citera
2008-06-01, 11:23
Medlem
Realizts avatar
Jag skulle inte kalla NyD för brogerligt, eftersom de var helt utfrysta av de fyra brogerliga partierna.
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Innan ekonomiska krisen på 90-talet var det 56 % som stödde en minskning av den offentliga sektorn men ett par år senare hade det sjunkit till 32 procent. 1991 tyckte 24 % av väljarna att det var ett mycket bra förslag att skära ned på den offentliga sektorn, medan det i valet 1994 bara var 10 procent.
Jag tror att den där utvecklingen berodde mycket på lågonjunkturen och fastighetskraschen. I kombination med envisa och offentligt aldrig ifrågasatta myten om att "expansiv finanspolitik", alltså stora offentliga utgifter, håller tillväxten uppe, så är det inte konstigt om människor ansåg att det vore mindre bra att skära ned offentlig sektor i lågkonjunktur än i högkonjunktur.
Citera
2008-06-12, 19:23
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Jag skulle inte kalla NyD för brogerligt, eftersom de var helt utfrysta av de fyra brogerliga partierna.

Ny Demokrati var borgerliga med borgarna var sossar.

NyD tyckte man kunde utföra offentliga tjänster billigare för att få skatten att räcka till. Sossarna hade en annan politik för att få skatten att räcka til - att höja den in absurdum.

NyD hade jäkligt rätt i två saker.
1) Slopad subeventionering av tänder skulle skapa et ojämlikt samhälle och ett flk med dåliga tänder.
2) Förtidspensionering skulle hota sensk ekoomi om de fortsatte att öka.

NyDs 2 största kritiker sossarna och folkpartisterna. De genomförde tillsammans 14 av deras "förhatliga" programpunkter.
Citera
2008-06-12, 23:36
Medlem
Fiolitos avatar
Ny Demokrati var ren populism. Deras enda vision, förutom att hacka på invandrare, var att slänga ur sig saker som skulle gå hem bland potentiella borgarväljare i allmänhet.
Citera
2008-06-12, 23:51
Medlem
Pseud0nyms avatar
De var högerpopulister. En frisk blandning av socialliberalism, konservatism, främlingsfientlighet och andra obehagliga saker man finner hos den genomsnittlige gråsossen.
Citera
2008-06-13, 00:03
Medlem
challe759s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
När man säger "Ny Demokrati" till människor så tänker nog de flesta på Ian och Bert samt på rasism.
Hittade ett videoklipp på youtube som visar en valfilm de gjorde 1991 som jag fann väldigt intressant.

Speciellt vad de säger sig stå för.
Här är några citat:

En annan sak de sa var

Personligen tycker jag att det är rätt men jag är osäker på hur liberaler förhåller sig i den frågan.

Har försökt att hitta deras orginalprogram men har inte lyckats.
Vad tycker ni? Men dessa citat, var skulle ni ha placerat detta parti på skalan?

Valfilmen:
http://www.youtube.com/watch?v=KAlghcy6_TU&fmt=18

Håller fullt med alla citaten. Enligt bedömningen som kan göras utifrån vad som citerats är partiet mycket liberalt för att inte säga liberalkonservativt i vissa avseenden, bl.a. gällande straffandet av de som begår brott.
Citera
2008-06-19, 16:21
Medlem
mikaelss avatar
NyD var egentligen två partier i ett, dels en grupp missnöjda liberaler (inte socialliberaler) som huvudsakligen röstade på Wachtmeister och hans hyfsat liberala vision (som syns tydligt i hans böcker), dels en grupp gråsossar, som röstade på Bert och hans mer traditionella sosse-light, lägre skatter men högre bidrag till mig-politik.
Det var dömt att spricka. Bert-folket kan ju lika gärna rösta på SD eller sossarna, men frågan är vad liberaler skall rösta på? Ms liberaler är ju i stort sett utradera av Reinfeldt, Kd har aldrig haft några, C hade ju några fram till igår , och Fp är ju mest socialliberaler...
Citera
2010-05-31, 01:29
Medlem
Ny Demokrati var inget parti egentligen, och det var därför det sprack av skäl som nämndes i tråden.

Ny Demokrati var i stället folkviljan hos efterkrigsgenerationerna som var trötta på Folkhemmet och sina föräldrars samhälle. Det är därför punkt efter punkt i partiprogrammet har genomförts under åren som har gått sedan det försvann. Den gamla generationen har dött och de yngre har tagit över.

Jämför partiet med Miljöpartiet och Kd, de är seriösa partier som har en ideologi samt en grupp väljare som gillar dem, men de har nästan inte påverkat något alls i jämförelse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in