2008-05-28, 10:21
Medlem
Hej.
Jag håller på med en undersökning om olika slangspråk i Sverige. Jag skulle behöva ha några kommentarer från folk vad dom tycker om de olika slangen i dagens samhälle.

Första frågan är, vad tycker du om cyberspråket?

Andra frågan är, vad tycker du om invandrarspråket?

tredje frågan är, vad tycker du om Äldre slang?
Citera
2008-05-28, 10:37
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockervadd
Hej.
Jag håller på med en undersökning om olika slangspråk i Sverige. Jag skulle behöva ha några kommentarer från folk vad dom tycker om de olika slangen i dagens samhälle.

Första frågan är, vad tycker du om cyberspråket?

Andra frågan är, vad tycker du om invandrarspråket?

tredje frågan är, vad tycker du om Äldre slang?

Hade det varit en seriös undersökning borde du ha börjat med att definiera de saker du vill att folk ska tycka något om. Cyberspråket, invandrarspråket och äldre slang kan nog betyda rätt olika saker för olika människor. Och vad skulle undersökningen då visa om du inte ens vet vad det är folk tycker något om?
Citera
2008-05-28, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Hade det varit en seriös undersökning borde du ha börjat med att definiera de saker du vill att folk ska tycka något om. Cyberspråket, invandrarspråket och äldre slang kan nog betyda rätt olika saker för olika människor. Och vad skulle undersökningen då visa om du inte ens vet vad det är folk tycker något om?

Min lärare tyckte jag skulle fråga lite folk vad dom tycker om det sen är jag ledsen över om du tyckte det var ganska svagt av mig. Men jag hade inte så mycket tid kvar på lektionen innan den var slut och jag behövde gå. Jag skulle helst bara vilja veta vad olika personer tycker om dagens språk. som exempel cyberspråket som omg,lol,wtf som exempel. enligt mig är det enkelt att först och går snabbt att skriva, men det finns vissa folk som inte förstår vad det betyder. Sen som Invandrarsvensk tycker jag är väldigt konstiga slang som nästan ingen förstår. Det kommer nästan nya ord varje dag som man inte fattar något av. Det är mer sånt jag skulle vilja ha och höra vad folk tycker om olika saker, sen om du undrar så har jag dyslexi så jag har väldigt svårt att komma på och skriva rätt
Citera
2008-05-28, 11:03
Medlem
euphorias avatar
Upp å nick, hopp å spjärk säger de gammla i mina trakter, låter förjävla roligt med deras uttal också. Klart det uppskattas
Citera
2008-05-28, 11:20
Medlem
Egon3s avatar
I riktning mot att bättre definiera kategorierna så kan man bena ut dem med
underkategorier:

1. Cyberspråk
1.a Språknivån på bloggar och personliga hemsidor
1.b Förkortningsspråk
1.c Jargong från dataspel

2. Invandrares språk
2.a Invandrare med svenska som andra eller tredje språk
2.b Sociolekter i invandrartäta miljöer

3. Dialekter och äldre språkinfluenser
3.a Det som diskuteras på www.swedia.nu
3.b Filmens betydelse för spridande av ekensnacket omkring 1940
3.c Influenser från tyska, franska, romani, finska ...
3.d Domänförlust när småskaligt hantverk och jordbruk försvinner

4. Engelska syndafloden
4.a Gräsrotsengelska (jämför cyberspråket)
4.b Pamp-, kommers- och management-engelska

Bestämd form plural av »slang« måste nog bli »slangspråken«.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in