2008-05-30, 22:48
Medlem
Heller78s avatar
Jag vet inte om jag sparkar in öppna dörrar här men jag har några kommentarer då jag själv gjorde den här uppgiften i MaD.

För det första tror jag att vi började på samma sätt. Genom att använda den där tangensformeln (http://upload.wikimedia.org/math/b/f/d/bfd1b08a1e8fc30de36c8b0c32d45207.png) där alla tangens kan bytas ut på sträckor så man får en funktion som kan deriveras med avseende på x som är den optimala skottvinkeln och två variablar (a och b) som är godtyckliga. Har man väl löst det generella fallet, visat hur derivatan ser ut och anger att x är beroende av variablarna a och b, behöver man gå längre? Jag lämnade in uppgiften med den generella lösningen och fick bra feedback på det. Så länge dina generella uppställningar och du gör rimliga tolkningar så är saken biff.

Som sagt, ledsen om det är irrelevant eller så. Lycka till med uppgiften.
Citera
2008-05-31, 18:20
Medlem
Hundvalp, är du säker på att den där deriveringen av f(x) är rätt?
Jag fick det till : (a(d^2+ad-x^2))/(d^2+ad+x^2)^2

Jämför den med din derivering, är inte säker, men tror du har gjort nåt fel där, rätta mig om jag har fel.
Citera
2008-05-31, 23:57
Medlem
Hundvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenkli
Hundvalp, är du säker på att den där deriveringen av f(x) är rätt?
Jag fick det till : (a(d^2+ad-x^2))/(d^2+ad+x^2)^2

Jämför den med din derivering, är inte säker, men tror du har gjort nåt fel där, rätta mig om jag har fel.
Jo det är klart! Ser det nu... har bara glömt att förkorta lite i min. x^2-2x^2=-x^2

(a(x^2+d^2+ad-2x^2))/(d^2+ad+x^2)^2
Citera
2008-06-01, 12:54
Medlem
När jag ritar grafen i räknaren, så får jag ett glapp vid maxpunkten, alltså det blir ett mellanrum där, vad kommer det sig?
Senast redigerad av Ravenkli 2008-06-01 kl. 13:05.
Citera
2008-06-01, 14:38
Medlem
Hundvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenkli
När jag ritar grafen i räknaren, så får jag ett glapp vid maxpunkten, alltså det blir ett mellanrum där, vad kommer det sig?
Det beror på att denna formel endast kan berkäna vinkeln för sträckan i sidleds från målet. Dvs att det är längden på målet som gör att vi inte för någon maxpunkt.

Grafen på dokumentet stämmer inte, ser nu att det blivit fel någonstans. Så här ska den se ut:

http://www.pici.se/276186/

Eftersom den är nedskalad så¨ser man inte hela, fattas lite.
Senast redigerad av Hundvalp 2008-06-01 kl. 15:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in