2019-07-14, 18:13
  #949
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Kjös lämnar skulle jag tro varit på g ett tag nu, Han har varit med sedan starten så han vill väl ta ett steg bakåt!

Rykten att ngn vill köpa upp Norwegian har väl funnits ett bra tag nu men inget har hänt, tror att dem som vill köpa inte riktigt har ekonomin heller för att göra det iom flygbranschen är ett jäkla risktagande!

Dock är det ett större risktagande för IAG att riskera konsekvenserna av Brexit, så det kan nog bidra att de känner sig pressade att köpa in sig i Norwegian. Artikeln anger ju en relativt kort tidsram för när ett bud måste komma så vi får snart veta.
Citera
2019-07-14, 19:49
  #950
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
https://www.di.se/live/nya-budrykten-kring-norwegian-i-spansk-media/



Det vore ju bra betalt och IAG måste få upp sitt ägarskap i EU för att känna sig bekväma med Brexit.

Att Björn K lämnar så hastigt tyder väl på att något stort år på gång.
IAG påstår sig vara "a Spanish registered company" och Spanien ska väl inte lämna EU? Ett eventuellt köp av Norwegian (Norwegian Air Shuttle ASA låter inte som ett EU-bolag) behöver väl inte påverka eventuella problem som British Airways kan få av Brexit?
Citera
2019-07-15, 17:17
  #951
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
IAG påstår sig vara "a Spanish registered company" och Spanien ska väl inte lämna EU? Ett eventuellt köp av Norwegian (Norwegian Air Shuttle ASA låter inte som ett EU-bolag) behöver väl inte påverka eventuella problem som British Airways kan få av Brexit?

Det står att de behöver öka sitt procentuella innehavi EU i artikeln jag citerade. Men det kan ju vara fel.

Vi får tids nog veta. Inte så många dar kvar till den deadline som nämns i samma artikel.
Citera
2019-07-23, 02:48
  #952
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
IAG påstår sig vara "a Spanish registered company" och Spanien ska väl inte lämna EU? Ett eventuellt köp av Norwegian (Norwegian Air Shuttle ASA låter inte som ett EU-bolag) behöver väl inte påverka eventuella problem som British Airways kan få av Brexit?

Det som ställer till det för IAG är sannolikt innehavet av British Airways som är ett bolag som EU troligen gärna straffar vid en Brexit.
Citera
2019-10-03, 22:22
  #953
Medlem
Norwegian, konkurs eller inte?

Hej !

Börjar bli lite orolig för Norwegian då fler och fler personer man träffar nämner att de har ”kniven mot strupen” och att det är hyffsat kört för dem. Bokade en USA resa med mina föräldrar i November.

Vad tror ni? Har dem skickat in handduken innan dess?

Allt det bästa
Citera
2019-10-03, 22:36
  #954
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lizestoo
Hej !

Börjar bli lite orolig för Norwegian då fler och fler personer man träffar nämner att de har ”kniven mot strupen” och att det är hyffsat kört för dem. Bokade en USA resa med mina föräldrar i November.

Vad tror ni? Har dem skickat in handduken innan dess?

Allt det bästa
bolaget har problem.Funkar nog ett tag till.
Citera
2019-10-03, 22:40
  #955
Bannlyst
Jag har lite insider i Norwegian en vän som jobbar där, han säger att det kan smälla runt nyår.
Citera
2019-10-03, 23:27
  #956
Medlem
chamaemoross avatar
Intressant att du tog upp ämnet, för bara ett par dagar sedan tänkte jag samma. Förutom att Norwegian nu enbart tar betalt i NOK samt att de höjt priserna på alla rätter i flygen och dessutom minskat portionerna (man brukade få en riktig baguette när man beställde en bocadillo tidigare, nu får man en 1/2 stor brödbit till Spanien iallafall,) så är den största utgiften fortfarande deras Max8 flygplan som fortfarande har reseförbud. Norwegian blöder i utgifter. Något stinker. Du har nog rätt i din analys om konkurs. Frågan är hur Bank Norwegian mår också..
Citera
2019-10-04, 06:46
  #957
Medlem
Emolls avatar
Hur kommer det sig att flygbolagen konkar en efter en helt plötsligt? Norwegian också alltså? Innan var det ju Ving. Förstår inte hur det är möjligt. Dessa bolagen måste ju göra multum i vinster.
Citera
2019-10-04, 07:55
  #958
Medlem
Lyyn-Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamaemoros
Intressant att du tog upp ämnet, för bara ett par dagar sedan tänkte jag samma. Förutom att Norwegian nu enbart tar betalt i NOK samt att de höjt priserna på alla rätter i flygen och dessutom minskat portionerna (man brukade få en riktig baguette när man beställde en bocadillo tidigare, nu får man en 1/2 stor brödbit till Spanien iallafall,) så är den största utgiften fortfarande deras Max8 flygplan som fortfarande har reseförbud. Norwegian blöder i utgifter. Något stinker. Du har nog rätt i din analys om konkurs. Frågan är hur Bank Norwegian mår också..

Sålde de inte banken för att kunna finansiera övriga verksamheten ett tag till?
Citera
2019-10-04, 09:00
  #959
Medlem
DjPuttes avatar
Norwegian kommer inte gå omkull oavsett vad alla visslare och annat vill få fram visst ekonomin är vil inte på topp men flyger gör dem med bra täckning på resenärer, Problemen startade då 787:an krånglade som värst för att sedan gå till 737 MAX problemet som sedan dök upp som ett brev på posten!

Har för mig att man avbeställt också vissa ordrar vet dem har en innestående hos Airbus på 321 NEO dock osäker om den kommer fullföljas medans hos Boeing ligger väl ngn ytterligare på 737MAX planet, Det har väl funnits intressenter men ingen har väl nappat på kroken till fullo ännu utan mest små nafsat på betet då flygbranschen i sig dras med ekonomiska problem i det Europeiska bolagen!

Sedan så är väl en annan aspekt varför Norwegian inte riktigt vill släppa kontrollen till ett större flygsällskap är dem är rädda deras flygplansflotta hamnar i andra händer och man placerar gamla plan på linjerna som man har från och inom Sverige & Norge samt Finland, Så att något kan ske på Nyår det är väl att likställa med att något kan hända på julafton typ men som sagt jag tvivlar att ens något kommer ske utan Norwegian kommer forts flyga normalt!
Citera
2019-10-04, 18:16
  #960
Medlem
chamaemoross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Norwegian kommer inte gå omkull oavsett vad alla visslare och annat vill få fram visst ekonomin är vil inte på topp men flyger gör dem med bra täckning på resenärer, Problemen startade då 787:an krånglade som värst för att sedan gå till 737 MAX problemet som sedan dök upp som ett brev på posten!

Har för mig att man avbeställt också vissa ordrar vet dem har en innestående hos Airbus på 321 NEO dock osäker om den kommer fullföljas medans hos Boeing ligger väl ngn ytterligare på 737MAX planet, Det har väl funnits intressenter men ingen har väl nappat på kroken till fullo ännu utan mest små nafsat på betet då flygbranschen i sig dras med ekonomiska problem i det Europeiska bolagen!

Sedan så är väl en annan aspekt varför Norwegian inte riktigt vill släppa kontrollen till ett större flygsällskap är dem är rädda deras flygplansflotta hamnar i andra händer och man placerar gamla plan på linjerna som man har från och inom Sverige & Norge samt Finland, Så att något kan ske på Nyår det är väl att likställa med att något kan hända på julafton typ men som sagt jag tvivlar att ens något kommer ske utan Norwegian kommer forts flyga normalt!

Så sent som idag kom nyheter att deras kapacitet minskade med 4 procentenheter. Samtidigt står flottan av Max 8 plan och tickar pengar. Du förstår säkert liksom mig hur mycket det måste kosta dem att ha arton flygplan parkerade på marken sedan mars? Bara under en ferryflygning fick ju ett av dessa flygplan förbud och tvingades av tyska myndigheter att landa i Paris. Jag tycker det är för mycket konstigheter som pågår. Prisökningar, minskade portioner, enorma interna utgifter.. Men jag hoppas det håller i sig för Norwegian. Jag litar på Norwegian att de aldrig kommer ha en enda olycka, deras slogan "world’s best long-haul low-cost airline" är ju rätt bra också. Men läget verkar enormt pressat. Ska bli intressant att följa de kommande månaderna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in