2008-05-25, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simbi
Men östländerna vinner ju inte hela tiden. Det är en så tafatt analys. Vilken regel är det du talar om?
Om du tittar igenom den lista på senaste årens vinnare som skrivits i denna tråd och jämmför den med en på än äldre vinnare, så kommer du se en markant skillnad framgångsmässigt för östblocket. Detta i takt med det faktum att östblocket har fått fler representanter i tävlingen. Det man kan diskutera då är huruvida det är kompisrösterna som avgör, eller den logiska förklaringen att fler chanser resulterar i bättre resultat.
Citera
2008-05-25, 14:25
Medlem
Nu gör du ju narr av dig själv. Du kunde ju inte ens svara på en fråga. Jag frågade vilken regel det var du talade om. Inte ordspråkets innebörd. Ditt påstående är i vilket fall paradoxalt.

Antingen (1) refererar du geografiskt till länderna i öst eller (2) så menar du öststatsländerna.

Om du syftar på påstående 1 så går det inte ihop med din tes att de har liknande musiksmak. Den turkiska och grekiska musikkulturen har i princip lika mycket gemensamt med öststatsländerna i musik, som Sverige har.

Det är dessutom så att både Turkiet och Greklands bidrag var otroligt västinfluerade. Turkiets bidrag var ett framgångsrikt sätt att knyta samma västerländsk pop med orientalisk pop. Greklands bidrag är ju västerländsk pop, med ett litet inslag av inhemska instrument. Både låtarna erövrade dessutom topplistor över hela Europas, så musiksmaken tycks ha varit likadan över hela Europa. Tittar du på en karta så ligger faktiskt Finland mer i öst än vad exempelvis Serbien gör.

Påstående 2 är ju som sagt befängt då enbart Ryssland och Ukraina kan kategoriseras som öststatsländer.
Senast redigerad av Simbi 2008-05-25 kl. 14:27.
Citera
2008-05-25, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boxisland
Om du tittar igenom den lista på senaste årens vinnare som skrivits i denna tråd och jämmför den med en på än äldre vinnare, så kommer du se en markant skillnad framgångsmässigt för östblocket. Detta i takt med det faktum att östblocket har fått fler representanter i tävlingen. Det man kan diskutera då är huruvida det är kompisrösterna som avgör, eller den logiska förklaringen att fler chanser resulterar i bättre resultat.

Men herregud, är det här din bästa förklaring? Hur förklarar du att exempelvis Greklands och Turkiets vinnare dominerade de europeiska topplistorna och inte enbart i öst?

Sök rationella förklaringar istället. Ryssland hade störst kapital på scenen igår och vann till stor del tack vare detta. Sedan var låten bland de bästa låtarna. Vilken musiker som helst kan konstatera att Ryssland, Serbien (Molitvas refräng utgjordes av den vanligaste ackordföljden inom pop) m fl har använt sig av mainstreamslingor som går hem.

Det är tragiskt att diskussionen verkar berättigad när det går dåligt för länderna i väst, men den var inte på tapeten för många år sedan då det gick sämre för länderna i öst.
Senast redigerad av Simbi 2008-05-25 kl. 14:34.
Citera
2008-05-25, 15:29
Medlem
Citat:
Men herregud, är det här din bästa förklaring? Hur förklarar du att exempelvis Greklands och Turkiets vinnare dominerade de europeiska topplistorna och inte enbart i öst?

Sök rationella förklaringar istället. Ryssland hade störst kapital på scenen igår och vann till stor del tack vare detta. Sedan var låten bland de bästa låtarna. Vilken musiker som helst kan konstatera att Ryssland, Serbien (Molitvas refräng utgjordes av den vanligaste ackordföljden inom pop) m fl har använt sig av mainstreamslingor som går hem.

Det är tragiskt att diskussionen verkar berättigad när det går dåligt för länderna i väst, men den var inte på tapeten för många år sedan då det gick sämre för länderna i öst.

Läste helt fel och trodde först ditt tidigare inlägg var riktat mot mig, och hade därför en halv uppsats färdig som svar. Nu blev det mer förståeligt (eller är det riktat mot mig?).
Vad jag dock inte förstår är varför du klagar på det jag skrivit. Jag avslutar nämligen med en extremt rationell förklaring som säger att en möjlig anledning till att en öststat vann igår är för att det kommit tilll så många sådana på senare tid och sannolikheten för att någon av dessa ska komma med en bra låt ökar i takt med att de blir fler.
Citera
2008-05-25, 15:42
Bannlyst
Citat:
Nu gör du ju narr av dig själv. Du kunde ju inte ens svara på en fråga. Jag frågade vilken regel det var du talade om. Inte ordspråkets innebörd. Ditt påstående är i vilket fall paradoxalt.

Antingen (1) refererar du geografiskt till länderna i öst eller (2) så menar du öststatsländerna.

Om du syftar på påstående 1 så går det inte ihop med din tes att de har liknande musiksmak. Den turkiska och grekiska musikkulturen har i princip lika mycket gemensamt med öststatsländerna i musik, som Sverige har.

Det är dessutom så att både Turkiet och Greklands bidrag var otroligt västinfluerade. Turkiets bidrag var ett framgångsrikt sätt att knyta samma västerländsk pop med orientalisk pop. Greklands bidrag är ju västerländsk pop, med ett litet inslag av inhemska instrument. Både låtarna erövrade dessutom topplistor över hela Europas, så musiksmaken tycks ha varit likadan över hela Europa. Tittar du på en karta så ligger faktiskt Finland mer i öst än vad exempelvis Serbien gör.

Påstående 2 är ju som sagt befängt då enbart Ryssland och Ukraina kan kategoriseras som öststatsländer.
Den musiksmaken jag fått intrycket av att man har i Turkiet är inte alls lik Sveriges egna, utan närmare länderna runtomkring. Dock är jag ingen expert på området "Turkisk popmusik" så jag vet inte, du har säkert rätt där. Och Grekland har jag ingen koll på alls.

Men menar du seriöst att trenden med att länder ifrån öst(geografiskt) inte röstar på varandra? När jag såg på programmet igår kändes det väldigt tydligt. Jag tror inte att det handlar om musiken, utan att det t.ex. beror på att många flyttar till grannländer, och där röstar på sitt hemland, eller liknande. Sånt ser man ju tydligt i t.ex. Tyskland, inte för att de är grannländer, men det bot sjukt mycket Turkar i Tyskland, och vips, så får Turkiet alltid höga poäng därifrån.

Min huvudsakliga tanke var att länder som har mycket anslutningar till varandra, de är grannar, de har samma religion, de pratar samma språk, de har liknande kultur, osv. spelar väldigt stor roll.

När jag skrev länderna i öst, så menade jag mycket riktigt geografiskt.

Du nämnde även Grekland som undantag på grund av musiken, återigen tror jag inte musiken är anledningen, utan att det i det här fallet är kultur, religion, släkt, osv.

Finland ansåg jag vara ett undantag, eftersom de inte gränsar till särskilt många länder alls, och de också ett ganska litet land som, om jag minns rätt, inte har många invandrare.

Jag vill bara lägga till att jag inte har särskilt mycket fakta om något av detta, all fakta är baserad på mig som gymnasieelev, har inte letat fakta eller nåt specefikt för det här, utan bara grävt i minnet för vad jag vet om dessa länder, så min fakta kan vara helt fucked up.
Citera
2026-05-06, 19:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Många verkar ta väldigt hårt på "euro" i eurovision och tro att detta handlar om ett slags EM i schlager med tillhörande fråga om vad Israel gör där eftersom Israel inte ligger i Europa.

Glöm mamnet och tänk inte på det.
Eurovision är inte Europa, det är lite förenklat på ett TV-samarbete.
Citera
2026-05-08, 11:30
Medlem
bunnyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Många verkar ta väldigt hårt på "euro" i eurovision och tro att detta handlar om ett slags EM i schlager med tillhörande fråga om vad Israel gör där eftersom Israel inte ligger i Europa.

Glöm mamnet och tänk inte på det.
Eurovision är inte Europa, det är lite förenklat på ett TV-samarbete.

Australien ligger inte heller i Europa. vem bryr sig. Israel ska uteslutas för att de begår folkmord, krigsbrott och ockupation. Sen fuskar de ju genom att lägga statliga miljoner på att folk ska rösta, vilket kan vara intressant för bettingen.
Citera
2026-05-08, 11:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunnyboy
Australien ligger inte heller i Europa. vem bryr sig. Israel ska uteslutas för att de begår folkmord, krigsbrott och ockupation. Sen fuskar de ju genom att lägga statliga miljoner på att folk ska rösta, vilket kan vara intressant för bettingen.

Och Palestina ska uteslutas för att?
Citera
2026-05-09, 13:41
Medlem
bunnyboys avatar
Israels påverkansoperationer verkar ha lite svårare att nå ut nu. Artikel i Aftonbladet:

Citat:
Trots den massiva kritiken efter att Israels regering förra året finansierade en påkostad reklamkampanj runt om i Europa för att maximera antalet röster på landets Eurovisionbidrag försökte sig den israeliska delegationen återigen på en reklamkupp.

I Sverige kampanjer de kristna sionisterna för att man ska rösta utan att ha hört låten. Artikel i Flamman:

Citat:
”Har du två mobiltelefoner kan du rösta 10 gånger till”, står det också i mejlet, som Flamman tagit del av.

Men eftersom ingen annan nation lägger miljoner på detta, så är oddsen 17 gånger pengarna på israel som vinnare rätt bra skulle jag säga.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in