Citat:
Ursprungligen postat av Simbi
Nu gör du ju narr av dig själv. Du kunde ju inte ens svara på en fråga. Jag frågade vilken regel det var du talade om. Inte ordspråkets innebörd. Ditt påstående är i vilket fall paradoxalt.
Antingen (1) refererar du geografiskt till länderna i öst eller (2) så menar du öststatsländerna.
Om du syftar på påstående 1 så går det inte ihop med din tes att de har liknande musiksmak. Den turkiska och grekiska musikkulturen har i princip lika mycket gemensamt med öststatsländerna i musik, som Sverige har.
Det är dessutom så att både Turkiet och Greklands bidrag var otroligt västinfluerade. Turkiets bidrag var ett framgångsrikt sätt att knyta samma västerländsk pop med orientalisk pop. Greklands bidrag är ju västerländsk pop, med ett litet inslag av inhemska instrument. Både låtarna erövrade dessutom topplistor över hela Europas, så musiksmaken tycks ha varit likadan över hela Europa. Tittar du på en karta så ligger faktiskt Finland mer i öst än vad exempelvis Serbien gör.
Påstående 2 är ju som sagt befängt då enbart Ryssland och Ukraina kan kategoriseras som öststatsländer.
Den musiksmaken jag fått intrycket av att man har i Turkiet är inte alls lik Sveriges egna, utan närmare länderna runtomkring. Dock är jag ingen expert på området "Turkisk popmusik" så jag vet inte, du har säkert rätt där. Och Grekland har jag ingen koll på alls.
Men menar du seriöst att trenden med att länder ifrån öst(geografiskt) inte röstar på varandra? När jag såg på programmet igår kändes det väldigt tydligt. Jag tror inte att det handlar om musiken, utan att det t.ex. beror på att många flyttar till grannländer, och där röstar på sitt hemland, eller liknande. Sånt ser man ju tydligt i t.ex. Tyskland, inte för att de är grannländer, men det bot sjukt mycket Turkar i Tyskland, och vips, så får Turkiet alltid höga poäng därifrån.
Min huvudsakliga tanke var att länder som har mycket anslutningar till varandra, de är grannar, de har samma religion, de pratar samma språk, de har liknande kultur, osv. spelar väldigt stor roll.
När jag skrev länderna i öst, så menade jag mycket riktigt geografiskt.
Du nämnde även Grekland som undantag på grund av musiken, återigen tror jag inte musiken är anledningen, utan att det i det här fallet är kultur, religion, släkt, osv.
Finland ansåg jag vara ett undantag, eftersom de inte gränsar till särskilt många länder alls, och de också ett ganska litet land som, om jag minns rätt, inte har många invandrare.
Jag vill bara lägga till att jag inte har särskilt mycket fakta om något av detta, all fakta är baserad på mig som gymnasieelev, har inte letat fakta eller nåt specefikt för det här, utan bara grävt i minnet för vad jag vet om dessa länder, så min fakta kan vara helt fucked up.