2008-05-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Men bara en svag människa dömer ut en svag broders åsikter.. för att framhäva sin egen..
Så man är en svag människa för att dömma en diktators åsikter, att fördömma förtryck? Nja, jag skulle hävda det motsatta, eller att jorden sedan civilisationens uppkomst haft en väldigt stor brist på dessa svaga människor.
Citera
2008-05-26, 23:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Så man är en svag människa för att dömma en diktators åsikter, att fördömma förtryck?

Självklart inte..

Jag måste ha missförstått dig när du skrev..

Citat:
Svaga människor söker sig till aukoriteter som berättar för dem vad de skall göra, istället för att tänka själva.

Jag trodde du menade människor som har en annan åsikt än du.. exempelvis troende..

Det trodde jag eftersom du innan detta uttalande uttryckte att..

Citat:
..de följer vem som helst för att få fortsätta existera, även om de är slavar och är tvungna att uträtta ondska i hans namn.
Citera
2008-05-26, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Självklart inte..

Jag måste ha missförstått dig när du skrev..

Jag trodde du menade människor som har en annan åsikt än du.. exempelvis troende..

Det trodde jag eftersom du innan detta uttalande uttryckte att..
Nej, jag talar om svaghet i att tro och tycka själv, att utifrån sig själv dömma en åsikt eller tro. De flesta följer blind, oavsätt det är en Gud, diktator, cool kille i skolan eller en president. Den svage är rädd att bli straffad, tycker om att få belöningar, eller känner styrka/trygghet hos auktoriteten eller fadesgestalten, och böjer sig för dennes vilja även om den handlar fel.
Senast redigerad av CatoHectorian 2008-05-27 kl. 00:03.
Citera
2008-05-26, 23:55
Avslutad
Citat:
Nej, jag talar om svaghet i att tro och tycka själv, att utifrån sig själv dömma en åsikt eller tro. De flesta följer blind, oavsätt det är en Gud, diktator, cool kille i skolan eller en president. Den svage är rätt att bli straffad, tycker om att få belöningar, eller känner styrka/trygghet hos auktoriteten eller fadesgestalten, och böjer sig för dennes vilja även om den handlar fel.

Dessa åsikter delar även jag..
Citera
2008-05-27, 16:56
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Jag tror att evolutionen styr detta. Om människor utvecklar gift som dom använder vid skörden och detta bidrar till att foster föds utan armar. Då anser jag att det är människans fel.
Sen kan det givetvis finnas fel vid födseln som är medärvda i form av en mutation som sprids vidare, som bidrar till handikapp.

Interesant det du nämner om evolution. Enligt bibeln så skapades världen på 7dagar och Eva och Adam på den sjunde som dem första människorna. Detta är direkt motbevisat enligt evolutionen som förklarar att vi utvecklats vidare från apor och att vi härstammar från Afrika, inte att vi blev skapade som färdiga människor. Enligt kristna så finns tydligen "arvssynden" och det är anledningen till att det finns sjukdomar och orätvisor. Vi får alltså ta skit än idag för nått vi omöjligt kunde påverka. Det där med att skörden är boven i dramat är knappast sant. Grönsakerna testas och kontrolleras faktist innan dem kommer ut på marknaden. Och om det nu är en mutation så kvarstår ju frågan, varför lät gud honom få den? Den allsmäktige kunde ju lätt ha stoppat mutationer och det hade inte funnits folk som föds handikappade idag.

Citat:
Guds skapelse är gjord med ett gott syfte. Synden är frukten av det val människan i sitt tidiga ursrpung. Synden för med sig död och sjukdomar.
Gud kan ändå vända detta till något bra. För Gud skapar den inre själen i oss. Vi har dels den köttsliga naturen som är av Adam som står i strid med själen.

Detta är alltså det goda syftet? Att plåga folk flera hundra generationer efter Adam och Eva för nått det omöjligt kunnat påverka?
Inser du inte själv hur dummt det här är? Snacka om att dra alla människor över en kam.

Citat:
Gud respekterar människans fria vilja. Kärleken måste komma från ett fritt val att välja Gud.

Om han föds handikappad och är deprimerad hela tiden tack vare guds skapelse, måste han nu också välja att få guds kärlek?
Varför kan gud inte bara ge honom kärleken, den lär ju knappast leda till nått dåligt även om mannen inte har funnit gud.
Och om han respekterar människans fria vilja, varför håller han då på att straffa oss för Eva och Adams arvssynd?

Citat:
Man måste möta Jesus i ett personligt möte för att förstå hur kärleksfull och god han är.
Detta är denna mannen i klippet ett bevis på. Är det någon som borde vara arg på Gud så är det väl han själv för att han födds handikappad.
Men han är inte arg på Gud, utan han älskar livet och älskar att hjälpa andra..

Hur kärleksfull och god han än må vara så kvarstår min fråga: varför tacka honom för ett mycket sämre liv?
Han är ju god mot andra också men dem flesta lät han slippa bli såhär grovt handikappade, hur kommer det sig?

Citat:
Varför tror du han gör detta? Är det för att han kanske mött sin skapare`och fattat något större om livet?

Det där håller inte.
Även om han har mött sin skapare och om det finns nått större i livet så besvarar det inte varför han ska vara handikappad.

Citat:
Det finns såklart ondska och djävulskap i världen. Därför finns det mobbning och elaka människor. Satans bihang sprider onska och elende omkring sig.

jo visst så är det, satan och den fria viljan skapar alla problem.
Kristendomen har ju arvssynden och vi människor straffas för Eva och Adams synder. Detta är alltså något som kommer från gud, inte djävulen.
Så bekvämt att skylla på satan när all orättvisa sker. Sen så finns ju satan tack vare att gud vägrar stoppa honom, så det är gud som är ond.

Citat:
Jesus är en motpol till världens ondska. Jesus kom med glädjens budskap till fattiga och utstötta människor.
Mannen fick möta Jesus och kunde utstå ondskan.

En motpol som är ursprunget till ondskan (satan) och straffar helt oskyldiga människor (arvssynden).
Vilket fint budskap, inget snack om saken. Att man kommer brinna i helvetet om man inte tror på honom är ju också ett av de vackrare budskapen.
Det sistnämnda är en stor anledning till att Kristendomen har överlevt såhär långt, det och alla erövringar som skedde i Kristendomens namn.

Citat:
Det inre livet är det viktigaste, visst finns det matriella olika förutsättningar i världen.
Jag sitter hellre i rullstoll och har underbara människor omkring mig än att kunna gå som vanligt och uppväxt med en kärlekslösa onda föräldrar med droger och få stryk som barn.

Ok men påstå då inte att han har ett lika bra liv som vi andra, för det har han inte. Vad menar du med det inre förresten, menar du lycka och glädje?
om du nu menar det så har väldigt många både och, han har bara det inre men inte det yttre. Du verkar bortse från det yttre när du håller på och säger "det inre är viktigast". Det yttre är faktist jävligt viktigt också och jag förstår inte varför man ska bortse från det ena eller det andra?
Förtjänade inte han ett yttre också bara för att han har ett inre eller?

Citat:
I min kristna tro är detta något vi strävar efter i våran vilja att bli som Jesus.

om ditt och nån annans liv stod på spel, skulle du rädda personen om det innebar att du måste dö?
Vi utgår ifrån att du måste välja.
Citera
2008-05-27, 18:20
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekic
Interesant det du nämner om evolution. Enligt bibeln så skapades världen på 7dagar och Eva och Adam på den sjunde som dem första människorna. Detta är direkt motbevisat enligt evolutionen som förklarar att vi utvecklats vidare från apor och att vi härstammar från Afrika, inte att vi blev skapade som färdiga människor. Enligt kristna så finns tydligen "arvssynden" och det är anledningen till att det finns sjukdomar och orätvisor. Vi får alltså ta skit än idag för nått vi omöjligt kunde påverka. Det där med att skörden är boven i dramat är knappast sant. Grönsakerna testas och kontrolleras faktist innan dem kommer ut på marknaden. Och om det nu är en mutation så kvarstår ju frågan, varför lät gud honom få den? Den allsmäktige kunde ju lätt ha stoppat mutationer och det hade inte funnits folk som föds handikappade idag.
Det hebreiska ordet för dag är "jom". Slår man upp detta ord i en ordbok, visar det sig att det kan betyda allt möjligt, bl a "millenium", dvs tusen år och "period". Man kan alltså, utan att göra avkall på sin bibeltrohet, läsa Första Mosebokens första kapitel som att skapelsen skedde under sex "perioder". Dessa kan ju ha varit hur långa som helst. Skriften säger också på flera ställen, att "För Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag".

Det är liksom inget problem detta för mig. För Gud är detta möjligt. Vad är 6 dagar för den som skapar tiden och lever i ett enda evigt nu liksom.

Visst finns det en evolution, dock tror jag att det finns en grund som Gud har skapat allt utifrån, som sedan utvecklats sig vidare till alla arter.
Men jag tror att Gud skapade människan senare än alla djur, det är möjligt att våran kropp är uppkommen ur en evolition, men den själ som finns i oss är en senare skapelse från Gud. Han blåste in sin ande i oss. Guds gnistan finns inom oss. Guds avbild, vi är alla en del av den.

Jag tror på en medfödd arvsynd. Vilket innebär att din själ bor i en kropp som dör, men tanken med din själ är att du skall leva i Guds närhet, han har en plan för dig och har satt dig till verket.

Citat:
Detta är alltså det goda syftet? Att plåga folk flera hundra generationer efter Adam och Eva för nått det omöjligt kunnat påverka?
Inser du inte själv hur dummt det här är? Snacka om att dra alla människor över en kam.
Finns Gud eller finns han inte, hur skall du ha det?
Finns han då finns varje människa tack vara att gud har satt skapelsen till verket.
Du har ett arv som Gud vill att du skall förstå finns, då detta leder till evig död för dig.

Finns han inte då behöver du inte bry dig om detta alls.

Citat:
Om han föds handikappad och är deprimerad hela tiden tack vare guds skapelse, måste han nu också välja att få guds kärlek?
Varför kan gud inte bara ge honom kärleken, den lär ju knappast leda till nått dåligt även om mannen inte har funnit gud.
Och om han respekterar människans fria vilja, varför håller han då på att straffa oss för Eva och Adams arvssynd?
Jesus dog för allas synd, i och honom finns inget straff. Kör du ditt eget race får du ta konsekvensen av det.

Citat:
Hur kärleksfull och god han än må vara så kvarstår min fråga: varför tacka honom för ett mycket sämre liv?
Han är ju god mot andra också men dem flesta lät han slippa bli såhär grovt handikappade, hur kommer det sig?

Evolution och arv.
Finns mycket kemikalier i dag som vi stoppar i oss som vi inte har en aning hur det påverkar våra kroppar. Föroreningar,avgaser påverkar också sådant här, bekämpingsmedel som människan i sin girighet besprutar spannmål,frukter osv. Vem vet hur sådant påverkar foster. Sen kan det finnas ett genetiskt arv utan orsak. Men för Gud är det den inre skapelsen i själen som är det viktigaste. Den har man oavsett om man är handikappad. Det är detta mannen i rullstol har fattat och älskar livet tack vare detta.

Citat:
Det där håller inte.
Även om han har mött sin skapare och om det finns nått större i livet så besvarar det inte varför han ska vara handikappad.
Ne det är klart att det inte gör. Men man kan ju ta det för vad det är. Och göra något positivt av det. Mannen är älskad av Gud hur han än ser ut.

Citat:
jo visst så är det, satan och den fria viljan skapar alla problem.
Kristendomen har ju arvssynden och vi människor straffas för Eva och Adams synder. Detta är alltså något som kommer från gud, inte djävulen.
Så bekvämt att skylla på satan när all orättvisa sker. Sen så finns ju satan tack vare att gud vägrar stoppa honom, så det är gud som är ond.
Man kan ju se adam och eva som en bild för hela mänskligheten också. En bildlig tolkning. En resa vi alla gör ínför Gud.

Citat:
En motpol som är ursprunget till ondskan (satan) och straffar helt oskyldiga människor (arvssynden).
Vilket fint budskap, inget snack om saken. Att man kommer brinna i helvetet om man inte tror på honom är ju också ett av de vackrare budskapen.
Det sistnämnda är en stor anledning till att Kristendomen har överlevt såhär långt, det och alla erövringar som skedde i Kristendomens namn.
Njea, dem som vet att Jesus finns men ändå väljer bort honom kommer få ett straff kan vi läsa i skriften. Men alla som inte fåt möta Jesus kommer få en chans står det.
Senast redigerad av SleepaZ 2008-05-27 kl. 18:26.
Citera
2008-05-28, 09:39
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Det hebreiska ordet för dag är "jom". Slår man upp detta ord i en ordbok, visar det sig att det kan betyda allt möjligt, bl a "millenium", dvs tusen år och "period". Man kan alltså, utan att göra avkall på sin bibeltrohet, läsa Första Mosebokens första kapitel som att skapelsen skedde under sex "perioder". Dessa kan ju ha varit hur långa som helst. Skriften säger också på flera ställen, att "För Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag".

Varför har man alltid fått höra att det är 7 dagar då?
Det konstiga är egentligen inte tiden då världen skapades utan det faktum att bibeln påstår att människan skapades.
Vi har inte skapats som dem vi är idag utan utvecklats från något mindre till apor, sen från apor till det vi är idag.
Och jag har iaf inte läst nånstans att Eva och Adam ansågs vara två apor utan de ansågs vara de första människorna

Citat:
Det är liksom inget problem detta för mig. För Gud är detta möjligt. Vad är 6 dagar för den som skapar tiden och lever i ett enda evigt nu liksom.

Men står det 6 dagar eller 6 perioder?
Om du menar att 6 dagar kan vara hur långt som hellst eftersom att gud står utanför tid och rum då undrar jag varför det står just 6 dagar och inte den egentliga tiden? Gud som är allsmäktig borde ju veta vilken tid vi följer och därmed kunna berätta hur lång tid det egentligen tog.

Citat:
Visst finns det en evolution, dock tror jag att det finns en grund som Gud har skapat allt utifrån, som sedan utvecklats sig vidare till alla arter.
Men jag tror att Gud skapade människan senare än alla djur, det är möjligt att våran kropp är uppkommen ur en evolition, men den själ som finns i oss är en senare skapelse från Gud. Han blåste in sin ande i oss. Guds gnistan finns inom oss. Guds avbild, vi är alla en del av den.

Detta säger ju inte skapelse berättelsen. Skapelseberättelsen säger att Eva och Adam blev skapade, inte utvecklade genom evolution som dem egentligen borde ha blivit. Och att gud skapade människan före alla djur är inte sant, vi ÄR en art apor och våra gamla förfärder hade samlag med andra apor.
Låter konstigt att blåsa in anden i oss moderna människor, varför inte blåsa in den i våra gamla förfäder iställer? Det är ju därifrån vi har utvecklats.

Citat:
Jag tror på en medfödd arvsynd. Vilket innebär att din själ bor i en kropp som dör, men tanken med din själ är att du skall leva i Guds närhet, han har en plan för dig och har satt dig till verket.

Men är det inte ologiskt att oskyldiga föds med en synd för nått de inte kunnat påverka? Varför har gud dragit flera miljarder människor över samma kamm?

Citat:
Finns Gud eller finns han inte, hur skall du ha det?
Finns han då finns varje människa tack vara att gud har satt skapelsen till verket.
Du har ett arv som Gud vill att du skall förstå finns, då detta leder till evig död för dig.

Finns han inte då behöver du inte bry dig om detta alls.[/quote]

Vaddå hur ska du ha det? Har jag propagerat för att han inte finns eller?
Jag sa att det är dummt att vi än idag har nån arvssynd som påverkar oss p g a Eva och Adams handlingar, inget annat.Varför kommenterar du inte sakfrågan istället för att fråga nått som inte är relevant?

Citat:
Jesus dog för allas synd, i och honom finns inget straff. Kör du ditt eget race får du ta konsekvensen av det.

Uppenbarligen så får man ju ta konsekvenserna för Eva och Adams handlingar också. Sen så tror jag inte att dem flesta önskade att Jesus skulle dö för deras synder. Hur kan det ha blivit bättre genom att han dog för andras synder? Han är ju ändå allsmäktig så han dog ju inte ens på riktigt.

Citat:
Evolution och arv.
Finns mycket kemikalier i dag som vi stoppar i oss som vi inte har en aning hur det påverkar våra kroppar. Föroreningar,avgaser påverkar också sådant här, bekämpingsmedel som människan i sin girighet besprutar spannmål,frukter osv. Vem vet hur sådant påverkar foster. Sen kan det finnas ett genetiskt arv utan orsak. Men för Gud är det den inre skapelsen i själen som är det viktigaste. Den har man oavsett om man är handikappad. Det är detta mannen i rullstol har fattat och älskar livet tack vare detta.

Bibeln motsätter ju evolutionen med sin skapelseberättelse med att Adam och Eva var dem första människorna. När dem syndade så skickades dem ut från Edens lustgård och död och sjukdomar började påverka världen. Då är det ju gud som har skapat sjukdomar och orättvisor eftersom att detta inte fanns i Edens lustgård. Så hur du än vrider och vänder på det så är det gud som är ansvarig för ondskan, inte vi själva.

Citat:
Ne det är klart att det inte gör. Men man kan ju ta det för vad det är. Och göra något positivt av det. Mannen är älskad av Gud hur han än ser ut.

Jag tar det för vad det är och det är inte positivt iaf.
Att någon som är allsmäktig inte skulle kunnat påverka att en människa föds grovt handikappad förstår jag mig inte på.
Älskade av gud är vi alla trots att de flesta av oss är helt friska.

Citat:
Man kan ju se adam och eva som en bild för hela mänskligheten också. En bildlig tolkning. En resa vi alla gör ínför Gud.

hur menar du en bildlig tolkning? Ska vi tolka arvssynden annorlunda?

Citat:
Njea, dem som vet att Jesus finns men ändå väljer bort honom kommer få ett straff kan vi läsa i skriften. Men alla som inte fåt möta Jesus kommer få en chans står det.

Är det inte absurt att brinna i all evighet bara för att man inte tror på nått?
Man kan ju inte välja att tro bara sådär utan antingen finner man det logiskt och tror eller tvärtom.
Citera
2008-05-28, 15:11
Medlem
SleepaZs avatar
Hmm lite väl långa svar nu va. När skall en stressad småbarnsförälder hinnna svara på allt detta? Svar dröjer iaf
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in