Citat:
Ursprungligen postat av Leigh
Som många andra sagt; en biologiutbildning är ingen yrkesutbildning utan en mer eller mindre rent forskningsförberedande grundutbildning. Även om NatVet har mer pengar än de stackars humanisterna så är det långt ifrån självklart att det finns plats att doktorera efter examen.
Sk. gröna biologer (zoologer, botaniker, ekologer) brukar i regel ha svårt att hitta ett lämpligt jobb direkt efter sina studier.
Tänk på det, när sprang du på en biolog senast i arbetslivet? För de som tar en examen i biologi är detta ofta ok eftersom de, precis som någon påpekade, är engagerade i ämnet och lever för biologin.
När jag sökte in var det sk. standardbehörighet E1 som gällde, dvs. grundläggande + Mat.D, Bio.B,Fysik.B,Kemi.B
Har man inte denna behörighet från gymnasiet kan man gå ett sk. naturvetenskapligt basår som brukar ges på universitet och högskolor. Komvux fungerar väl också antar jag.
Brinner du för biologin så tycker jag du ska läsa, det är en jäkligt rolig och varierad utbilding, men precis som "fläskbak" skriver så kräver en yrkeskarriär lite engagemang och flexibilitet. Men så är det å andra sidan med alla utbildningar som inte leder till en yrkestitel. (Dvs. alla riktiga akademiska utbildningar

)
Ptja, riktigt så enkelt (uselt) som alla säger här är det inte vad gäller arbetsmarknaden. Frågan:" när sprang du på en biolog senast i arbetslivet?" är ju rätt korkad eftersom det ju givetvis helt beror på vilken sektor man jobbar inom.
Jag som tex jobbar dels som forskare och dels som konsult (som biolog) stöter på biologer (gröna) varje dag, utan undantag. Det är i princip omöjligt att hålla på med ämnet (praktisk biologi) och ha kontakter med länsstyrelser, kommuner, statliga verk, konsultfirmor osv utan att träffa på drösvis med biologer.
Däremot träffar jag aldrig på några fysiker, kemister, dataprogrammerare, reklamare, historiker, matematiker, etc, etc i "arbetslivet". Men inte fasen drar jag några slutsatser angående deras arbetsmarknad för det.
Sen är det som jag nämnt tidigare påfallande stora skillnader inom den gröna biologin vad gäller jobbmöjligheter. Satsa på akvatisk biologi/limnologi om du vill ha jobb. Så gott som alla (eller rättare sagt 70-80%) av alla biologer jag stöter på har den bakgrunden. När man frågar säger de själv att de och deras kursare inte har särskilt svårt att få jobb, ffa jämfört med rena zoologer, botaniker och liknande. Detta går igen när jag undervisar på universiteten, samma trend även där, akvatiska biologer får utbildningsrelevanta jobb, ibland redan innan x-jobbet är klart.
Samma erfarenhet när man träffar på sina före detta studenter i konsultverksamheten. Det är ofelbart akvatiska biologer som får jobb.
Allt hittills gäller efter genomförd grundutbildning.
Däremot verkar dessa vara underrepresenterade när det gäller att fortsätta att forska efter disputation. De flesta disputerade akvatiska biologer börjar jobba utanför universiteten, medan en högre andel övriga biologer lyckad hålla sig kvar på någon fakultet (orsak och verkan är ju inte helt klarlagd där).
Så rådet är att inte lyssna allt för mycket på folk som inte nödvändigtvis är särskilt insatta i frågan utan kolla själv vilka det är som får jobb. Besök närmsta Länsstyrelse (naturvårdsavdelningen, miljövård samt lantbruk) och kolla vilken utbildning de flesta har. Kolla med några kommunbiologer i din närhet.
Och sen som vanligt så kör jag min käpphäst att utbilda dig till något du gillar och skit i taktiken. Du ska jobba större delen av ditt liv och om du inte trivs med ämnet blir nog ditt liv rätt mycket tråkigare.
Vad gäller jobb utomlands är det samma sak där, vattenbiologer har en enorm fördel. Jag har jobbat i ett tiotal länder tillsammans med limnologer och akvatiska ekologer och de är helt klart överrepresenterade.