2008-05-26, 16:35
Medlem
Jag skulle byta ut Hsbc Gif Brazil mot Templeton Latin America Fund och SEB Aktiesparfond mot Skagen Global/Swedbank Privatiseringsfond. Sen slänga in 60/40 globalt/tillväxt o ny energi
Citera
2008-05-26, 17:17
Medlem
Maff1as avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wetorp
Jag skulle byta ut Hsbc Gif Brazil mot Templeton Latin America Fund och SEB Aktiesparfond mot Skagen Global/Swedbank Privatiseringsfond. Sen slänga in 60/40 globalt/tillväxt o ny energi

motivera gärna
Citera
2008-05-26, 18:01
Medlem
Alla dom fonderna är 5-stjärniga och mer eller mindre ledande i sina kategorier. Dom globala fonderna tar ner risken lite grann.
Citera
2008-05-26, 18:47
Medlem
Skulle suttit på arslet och inväntat en större rekyl i oljesektorn och råvaror sen gå in tungt där i vissa specifika aktier, även guld och silver ETF'erna är intressanta om man kan få dom till ett bra pris.

Börsen rent generellt tror jag inte på.. inte dom närmaste månaderna iallafall, "sell in may and go away.."

.
Citera
2008-05-26, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maff1a
Hej skulle vilja ha lite ideer och föreslag hur ni gjort i denna sitatuion, har redan lite tankar men det e inte dumt med lite förslag.

Säljer min lägenhet nu och kommer ha 250k att investera i långsiktigt 3-5 år, hur skulle ni investera dessa pengar på en någotsånär trygg grund ?

Sen angående måndadssparande så sparar jag idag 2000 i Norska Odin och här känner jag att jag kan utöka mitt sparande med 2000 till i månaden, samma här var skulle ni spara dessa 2tusen i ? Ryssland ? Kina? Fonder ? osv osv

Jag kan ta hyffsade risker för de 2000

Mvh Niklas
Tacksam för intressant förslag

Om du inte kommer äga din bostad kan det var en bra idé att ha viss korrelation med Sveriges utveckling, och vad svensk marknad anbelangar är det lika bra att äga aktier direkt som fonder med ditt kapital. Skulle sätta en ansenlig summa av den svenska delen i Lundbergs som äger mycket fastigheter. Därutöver Industrivärden och Investor efter smak så får man bra diversifiering utan högt courtage eller dyra fondavgifter. Saftig substansrabatt ger hög direktavkastning och båda bolagen är mycket stabila (dock inte som Lundbergs).
Citera
2008-05-29, 15:58
Medlem
Maff1as avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-O.M
Om du inte kommer äga din bostad kan det var en bra idé att ha viss korrelation med Sveriges utveckling, och vad svensk marknad anbelangar är det lika bra att äga aktier direkt som fonder med ditt kapital. Skulle sätta en ansenlig summa av den svenska delen i Lundbergs som äger mycket fastigheter. Därutöver Industrivärden och Investor efter smak så får man bra diversifiering utan högt courtage eller dyra fondavgifter. Saftig substansrabatt ger hög direktavkastning och båda bolagen är mycket stabila (dock inte som Lundbergs).

Äger en fastighet, dock inte den jag kommer bo i
Fan va rastlös man e nu fram tills man får stålarna för lägenheten
Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in