2012-01-28, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Började kolla upp Sydafrikas ekonomi nyligen då jag planerar att åka dit för första gången nästa vinter, blev lite ställd - Western Cape, som ska vara bland de rikare provinserna, verkar vara i klass med de fattigare delarna av EU? Visserligen siffror från 2001, men ändå. Även 2001 skulle lågavlönade i Sverige ha placerat sig bland de 5 % som tjänar mest

Skulle vara intressant att se mer uppdaterade siffror. Det ser ju betydligt rikare ut när man kollar bilder därifrån.

Från Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Western_Cape

Distribution of annual income[21] Category
No income 2.0%
R 12 – R 4 800 ($2 – $721) 6.5%
R 4 812 – R 9 600 ($723 – $1,443) 17.7%
R 9 612 – R 19 200 ($1,445 – $2,886) 25.1%
R 19 212 – R 38 400 ($2,888 – $5,772) 20.1%
R 38 412 – R 76 800 ($5,774 – $11,543) 15.2%
R 76 812 – R 153 600 ($11,545 – $23,087) 8.3%
R 153 612 – R 307 200 ($23,089 – $46,174) 3.3%
R 307 212 – R 614 400 ($46,176 – $92,348) 1.1%
R 614 412 or more ($92,350+) 0.7%

Är inte Gauteng den rikaste provinsen?
Citera
2012-01-28, 21:38
Medlem
Savoys avatar
Jo det är den säkert men Western Cape är väl ändå bland de allra rikaste?

Såg att det fanns en valkrets som DA hade vunnit i Gauteng, som säkert är rik, men där bor inte alltför många;

http://en.wikipedia.org/wiki/Midvaal_Local_Municipality

Men det känns som att DA nästan borde ha större potential i Gauteng än i Northern eller Eastern Cape? Provinsen borde dra till sig ambitiösa tänkande människor.

Framför allt Northern Cape är väl en ganska betydelselös Hillbilly-provins, för att uttrycka sig lite grovt?
Citera
2012-01-28, 21:55
Medlem
Citat:
Jo det är den säkert men Western Cape är väl ändå bland de allra rikaste?

Såg att det fanns en valkrets som DA hade vunnit i Gauteng, som säkert är rik, men där bor inte alltför många;

http://en.wikipedia.org/wiki/Midvaal_Local_Municipality

Men det känns som att DA nästan borde ha större potential i Gauteng än i Northern eller Eastern Cape? Provinsen borde dra till sig ambitiösa tänkande människor.

Framför allt Northern Cape är väl en ganska betydelselös Hillbilly-provins, för att uttrycka sig lite grovt?

Ja det kan man kanske säga . Northern Cape är den största provinsen men samtidigt den med överlägset minst befolkning. Så den är alltså tämligen glesbefolkad. Är tydligen rätt härjat ökenlandskap i stora delar av provinsen med ett fåtal städer och långt emellan varje. Därför är kommunerna ofta väldigt stora, ungefär som uppe i Norrland här. Färgade utgör majoritet där. Det är för övrigt i NC som Orania ligger, lustigt nog i en kommun som DA styr.

Gauteng är precis tvärtom: den överlägset minsta provinsen men den mest folkrika. Jag vill inte vara petig, men måste säga att Midvaal som DA styr är en kommun och inte bara en valkrets. Vet inte riktigt varför dom lyckats vinna där. Befolkningen är mestadels svarta som på de flesta andra håll. Jag tror du har helt rätt i att DA har stor potential i Gauteng. Provinsen domineras av de tre storstäderna med Johannsburg i spetsen och DA gör ofta bättre ifrån sig i städer än på landsbygd. Att en stor del av provinsens invånare är vita underlättar också.

Western Cape är en av de rikare och såvitt jag fått höra i alla fall så är den också bland de mest välskötta. Mindre brottslighet och arbetslöshet och sådant som vägar är bättre underhållna. Det är säkert delvis för att DA styr där men främst för att provinsens huvudsakligen färgade invånare byter parti om dom inte är nöjda. I övriga Sydafrika är det tyvärr så att man röstar tillbaka samma gamla ANC med bred majoritet oavsett hur dåligt de styr. DA, som har rykte som ett "vitt part" trots att de är ganska så mångetniska nuförtiden, är många för skeptiska mot. Blir folk riktigt besvikna på ANC så är det bästa de kan sträcka sig till ofta att inte rösta alls.
Citera
2012-01-28, 22:19
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Obebott? knappast, Khoi khoi folket var utspritt över hela västra och norra sydafrika, när Jan van Riebeeck landade med VOC på 1600 talet så var det inte ens en koloni, utan de fick utföra en väldigt utbredd handel för att få nötkreatur och annat kött för de passerande skeppen påväg mot östasien. Det var inte fören VOC godkände ett skifte i deras politik som man gick från intensive till extensive agriculture, således började man utkonkurrera khoikhoi folket, och tog hansynslöst över deras mark.

Intressant nog är att Boerna har plockat mycket av deras kultur från Khoikhoi folket, som förövrigt var de första som gjorde de olika "trekken" österut. Långt innan boerna.

A tack så mycket, intressant. Vet du vad befolkningsmängden var i Sydafrika när de anlände? och om det mot förmodan skulle finnas i vilka delar?

Och vet du någon bra bok om ämnet? helst på svenska.

mvh.
Citera
2012-01-28, 22:24
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Ja det kan man kanske säga . Northern Cape är den största provinsen men samtidigt den med överlägset minst befolkning. Så den är alltså tämligen glesbefolkad. Är tydligen rätt härjat ökenlandskap i stora delar av provinsen med ett fåtal städer och långt emellan varje. Därför är kommunerna ofta väldigt stora, ungefär som uppe i Norrland här. Färgade utgör majoritet där. Det är för övrigt i NC som Orania ligger, lustigt nog i en kommun som DA styr.

Gauteng är precis tvärtom: den överlägset minsta provinsen men den mest folkrika. Jag vill inte vara petig, men måste säga att Midvaal som DA styr är en kommun och inte bara en valkrets. Vet inte riktigt varför dom lyckats vinna där. Befolkningen är mestadels svarta som på de flesta andra håll. Jag tror du har helt rätt i att DA har stor potential i Gauteng. Provinsen domineras av de tre storstäderna med Johannsburg i spetsen och DA gör ofta bättre ifrån sig i städer än på landsbygd. Att en stor del av provinsens invånare är vita underlättar också.

Western Cape är en av de rikare och såvitt jag fått höra i alla fall så är den också bland de mest välskötta. Mindre brottslighet och arbetslöshet och sådant som vägar är bättre underhållna. Det är säkert delvis för att DA styr där men främst för att provinsens huvudsakligen färgade invånare byter parti om dom inte är nöjda. I övriga Sydafrika är det tyvärr så att man röstar tillbaka samma gamla ANC med bred majoritet oavsett hur dåligt de styr. DA, som har rykte som ett "vitt part" trots att de är ganska så mångetniska nuförtiden, är många för skeptiska mot. Blir folk riktigt besvikna på ANC så är det bästa de kan sträcka sig till ofta att inte rösta alls.

Tackar för en liten intro till sydafrikansk politik, intressant tråd faktiskt!

Jo jag skrev valkrets för att jag inte riktigt visste vad det var

Intressant tycker jag är att Soweto verkar på g i ett land där mycket annars verkar ha gått utför. Varför?
Tillverkningsindustrin nere runt Port Elizabeth verkar ju ha svårt att hävda sig mot konkurrens från Asien. Tydligen ska högteknologiska företag verka vara på uppgång i Kapstadsområdet, kanske även Gauteng? Vet inte riktigt vad landet har för avancerad industri, man läser mest om gruvdrift och möjligen mer raffinerat jordbruk som t.ex. vingårdarna runt Kapstaden.

Kommer vagt ihåg från början av 80-talet att landet på den tiden verkade bedriva forskning på världsnivå inom flera områden, inte bara hjärttransplantationer. Men jag kan minnas fel.
Citera
2012-01-28, 22:37
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Det är väl inte så konstigt, ogillar han vita så bör han rimligen tycka segregation är bra.

Snarare att folket i Orania ville ta emot honom
Citera
2012-01-28, 22:43
Medlem
Citat:
Tackar för en liten intro till sydafrikansk politik, intressant tråd faktiskt!

Jo jag skrev valkrets för att jag inte riktigt visste vad det var

Intressant tycker jag är att Soweto verkar på g i ett land där mycket annars verkar ha gått utför. Varför?
Tillverkningsindustrin nere runt Port Elizabeth verkar ju ha svårt att hävda sig mot konkurrens från Asien. Tydligen ska högteknologiska företag verka vara på uppgång i Kapstadsområdet, kanske även Gauteng? Vet inte riktigt vad landet har för avancerad industri, man läser mest om gruvdrift och möjligen mer raffinerat jordbruk som t.ex. vingårdarna runt Kapstaden.

Kommer vagt ihåg från början av 80-talet att landet på den tiden verkade bedriva forskning på världsnivå inom flera områden, inte bara hjärttransplantationer. Men jag kan minnas fel.

Många av dom där frågorna tror jag JohnbauerGrisen och P.G. kan bättre, särskilt eftersom de bor eller bott i PE. Jag har blivit väldigt inresserad av Sydafrikas politik men industrikunskaperna är det säme med

Angående Soweto så om jag skulle gissa så tror jag provinsens ekonomiska muskler gjort att mer resurser funnits där för att bekämpa fattigdom. Intressant nog hade DA en svart borgmästarkandidat i Johannesburg förra året som kom från Soweto. En man av folket litegrann. Finns ett bra klipp på youtube med honom: http://www.youtube.com/watch?v=EJQuzEbie6k

I rättvisans namn måste man nog poängter att ANC gjort gott också. Har hört historier om byar som inte hade vatten eller el under apartheid men som har det idag. Delar av Soweto har det uppenbarligen bättre idag än förr. Samtidigt så är det gräsligt mycket vanskötsel också. Vet inte om du hört talas om den ökända "billing crisis" i Johannesburg?
Citera
2012-01-28, 22:43
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Började kolla upp Sydafrikas ekonomi nyligen då jag planerar att åka dit för första gången nästa vinter, blev lite ställd - Western Cape, som ska vara bland de rikare provinserna, verkar vara i klass med de fattigare delarna av EU? Visserligen siffror från 2001, men ändå. Även 2001 skulle lågavlönade i Sverige ha placerat sig bland de 5 % som tjänar mest

Skulle vara intressant att se mer uppdaterade siffror. Det ser ju betydligt rikare ut när man kollar bilder därifrån.

Från Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Western_Cape

Distribution of annual income[21] Category
No income 2.0%
R 12 – R 4 800 ($2 – $721) 6.5%
R 4 812 – R 9 600 ($723 – $1,443) 17.7%
R 9 612 – R 19 200 ($1,445 – $2,886) 25.1%
R 19 212 – R 38 400 ($2,888 – $5,772) 20.1%
R 38 412 – R 76 800 ($5,774 – $11,543) 15.2%
R 76 812 – R 153 600 ($11,545 – $23,087) 8.3%
R 153 612 – R 307 200 ($23,089 – $46,174) 3.3%
R 307 212 – R 614 400 ($46,176 – $92,348) 1.1%
R 614 412 or more ($92,350+) 0.7%

Sett till BNP så har sydafrika ett betydligt försprång på till och med sverige. Var det är rikast är lite knepigt, i Gauteng hittar du alla företagshögkvarter i södra afrika, bla IBM, Barcley's, Deutche bank osv. Men i Western cape vågar jag gissa att den individuella rikedommen är högre än i Gauteng i förhållande till antal medborgare.

Nej, jag tror inte att en lågavlönad svensk skulle in platsa på det mest välbetalda, medeklassen tjänar allt mellan runt 14 000 - 40 000 rand, de privata företagarna kan plocka in miljoner. men om du ser på arbetarklassen så är det betydligt lägre än i sverige, då kan den ligga på ynkliga 2000 - 9000 rand i månaden.

det är så jag har uppfattat det efter min tid där.

I och med att matpriset är högre än i sverige och att bränsepriset ligger på sjuka nivåer i förhållande till ett land med så bred arbetslöshet (10 - 11 rand litern), så finns det inte mycket kvar för dem.
Citera
2012-01-28, 22:51
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Många av dom där frågorna tror jag JohnbauerGrisen och P.G. kan bättre, särskilt eftersom de bor eller bott i PE. Jag har blivit väldigt inresserad av Sydafrikas politik men industrikunskaperna är det säme med

Angående Soweto så om jag skulle gissa så tror jag provinsens ekonomiska muskler gjort att mer resurser funnits där för att bekämpa fattigdom. Intressant nog hade DA en svart borgmästarkandidat i Johannesburg förra året som kom från Soweto. En man av folket litegrann. Finns ett bra klipp på youtube med honom: http://www.youtube.com/watch?v=EJQuzEbie6k

I rättvisans namn måste man nog poängter att ANC gjort gott också. Har hört historier om byar som inte hade vatten eller el under apartheid men som har det idag. Delar av Soweto har det uppenbarligen bättre idag än förr. Samtidigt så är det gräsligt mycket vanskötsel också. Vet inte om du hört talas om den ökända "billing crisis" i Johannesburg?

Soweto... Det är ett kapitel i sig, vi pratade om det ganska mycket i Public administration klasserna. Problemet med Townshipsbefolkningen, stor som den är (och i många fall sedan apartheiden kollapsade) har rört sig uppåt socialt, dvs att många områden har gått från Townships till Amerikansk suburb med SUV's osv, ibland kan dessa villor stå brevid ett litet träskjul med 8 personer boendes i det. Problemet är att ingen i townshipsen betalar skatt, detta är i en protest från Apartheiden där svarta inte ville betala en regering som mördade dem och förtryckte dem, men efter apartheidens fall släppte inte detta och man fortsatte ignorera skatter med betalning under bordet och andra saker. Enligt min professor i Public administration så skulle man kunna öka skatteintäckterna med hela 30%(!) om man implementerade ett effektivt skatteverk i Sydafrika.

Sydafrika som land är väldigt rikt, men, med en skattebas på ca 19-21% av den arbetsförda befolkningen så möter inte efterfrågan behovet, och med en ganska förstorad och ineffektiv public sector så är det många gånger områden förfaller.

Jag vet inte hur DA ska tackla det när ANC inte lyckades göra det, och många som bor i townships röstar ju på ANC. ett annat problem är att det är en känslig fråga, ANC har inte riktigt velat gå in i det, då det är ett officiellt "re distribution of resources" från de vita till de svarta. Dock, så har man i Western cape lyckats få en imponerande 99% skatteinsamling från folk som jobbar under kontrakt, vilket också är anledningen till att den provinsen mår bättre än resterande Sydafrika.
Citera
2012-01-28, 22:54
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
A tack så mycket, intressant. Vet du vad befolkningsmängden var i Sydafrika när de anlände? och om det mot förmodan skulle finnas i vilka delar?

Och vet du någon bra bok om ämnet? helst på svenska.

mvh.

ouff, kommer inte helt ihåg, men 80% strök med av sjukdomar förda från Europa. kan nog varit allt mellan hundra tusen till en miljon khoi khoi's. Idag är många "coloreds" ättlingar till dessa Khoi khoi's, även om de hatar att bli kallade det.

Tyvärr, alla böcker jag läste om det var på engelska.. men testa och googla det på google books så lär något intressant komma fram!
Citera
2012-01-28, 23:02
Medlem
Tack så mycket för redogörelsen, JohnbauerGrisen. Väldigt intressant .

Låter onekligen som en vana som på något sätt måste brytas. Läste nånstans att av de 13 miljoner människor som har arbete i Sydafrika så betalar bara 5 miljoner skatt. Dessutom ska merparten av skatteintäkterna komma från endast 1,2 miljoner pers.

Så kan det ju inte få fortsätta.

En grej jag är nyfiken på: Kapstaden är ju förhållandevis välskött. De har fått ner stadens skulder, de satsar mycket mer på infrastruktur än tidigare osv. Men en vanlig anklagelse från ANC-anhängare är att DA sköter om själva Kapstaden men negligerar områdena, ofta townships, som ligger runtomkring och där svarta bor? Ligger det nån sanning i det?
Senast redigerad av griffen 2012-01-28 kl. 23:05.
Citera
2012-01-28, 23:07
Medlem
Savoys avatar
Väldigt intressanta svar här!

griffen, du kan lugnt utgå ifrån att jag inte hört talas om någonting

JohnbauerGrisen, vet du om de företag du nämnde har någon form av tillverkning/utveckling i Sydafrika, exempelvis IBM? Eller om det finns större sydafrikanska företag som utvecklar/tillverkar avancerade produkter/tjänster?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in