Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Många av dom där frågorna tror jag
JohnbauerGrisen och
P.G. kan bättre, särskilt eftersom de bor eller bott i PE. Jag har blivit väldigt inresserad av Sydafrikas politik men industrikunskaperna är det säme med
Angående Soweto så om jag skulle gissa så tror jag provinsens ekonomiska muskler gjort att mer resurser funnits där för att bekämpa fattigdom. Intressant nog hade DA en svart borgmästarkandidat i Johannesburg förra året som kom från Soweto. En man av folket litegrann. Finns ett bra klipp på youtube med honom:
http://www.youtube.com/watch?v=EJQuzEbie6k
I rättvisans namn måste man nog poängter att ANC gjort gott också. Har hört historier om byar som inte hade vatten eller el under apartheid men som har det idag. Delar av Soweto har det uppenbarligen bättre idag än förr. Samtidigt så är det gräsligt mycket vanskötsel också. Vet inte om du hört talas om den ökända "billing crisis" i Johannesburg?
Soweto... Det är ett kapitel i sig, vi pratade om det ganska mycket i Public administration klasserna. Problemet med Townshipsbefolkningen, stor som den är (och i många fall sedan apartheiden kollapsade) har rört sig uppåt socialt, dvs att många områden har gått från Townships till Amerikansk suburb med SUV's osv, ibland kan dessa villor stå brevid ett litet träskjul med 8 personer boendes i det. Problemet är att ingen i townshipsen betalar skatt, detta är i en protest från Apartheiden där svarta inte ville betala en regering som mördade dem och förtryckte dem, men efter apartheidens fall släppte inte detta och man fortsatte ignorera skatter med betalning under bordet och andra saker. Enligt min professor i Public administration så skulle man kunna öka skatteintäckterna med hela 30%(!) om man implementerade ett effektivt skatteverk i Sydafrika.
Sydafrika som land är väldigt rikt, men, med en skattebas på ca 19-21% av den arbetsförda befolkningen så möter inte efterfrågan behovet, och med en ganska förstorad och ineffektiv public sector så är det många gånger områden förfaller.
Jag vet inte hur DA ska tackla det när ANC inte lyckades göra det, och många som bor i townships röstar ju på ANC. ett annat problem är att det är en känslig fråga, ANC har inte riktigt velat gå in i det, då det är ett officiellt "re distribution of resources" från de vita till de svarta. Dock, så har man i Western cape lyckats få en imponerande 99% skatteinsamling från folk som jobbar under kontrakt, vilket också är anledningen till att den provinsen mår bättre än resterande Sydafrika.