2008-05-17, 21:48
Medlem
Jag kan ha hamnat OT, flytta då tråden.

Jag undrar om universum expanderar för att vi ser ljuset gå längre och längre bort vilket gör mer och mer sebart från jorden. Eller om det utvidgas hela tiden?

Som ni kanske märker är jag lite förvirrad i mina tankar men jag hoppas ni förstod. Hur som helst, vilken teori har mest stöd i astronomivärlden?
Citera
2008-05-17, 22:03
Medlem
C M Burnss avatar
Båda dina teorier är ju exakt samma sak. Dessutom är båda fel.
Citera
2008-05-17, 22:23
Medlem
Istället för att säga att jag har fel kan du ju säga vad som är rätt, jag är rätt nyfiken.
Citera
2008-05-17, 22:26
Medlem
grals avatar
Det senare. Avstånden mellan galaxer ökar hela tiden eftersom rymden mellan dem expanderar.
Citera
2008-05-17, 23:14
Medlem
C M Burnss avatar
Kan man säga att universum utvidgas när allt är universum?
Citera
2008-05-18, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av C M Burns
Kan man säga att universum utvidgas när allt är universum?
Du kan säga att universum utvidgas även när allt inte är universum.
Citera
2008-05-18, 03:59
Medlem
Omnigrås avatar
Universum, eller låt säga "existensen" är nog så statisk den kan bli. Rymden är inte ett vaccuum som plötsligt skapades i "ingentinget" för att expandera ut i det. Det är mer som att det "expanderar inåt", tänk relativt.
En annan viktig punkt är att det är de dimensionella egenskaperna hos rymden som förändras, erhm, tror jag. Jag antar att det är som att du ökar antalet streck på en linjal istället för att förlänga den. Rymden expanderar i regel uniformt vid varje punkt.
Jag tror att begreppet "metrisk expansion" beskriver lite om den natur jag själv tror att universum har.
Senast redigerad av Omnigrå 2008-05-18 kl. 04:05.
Citera
2008-05-18, 11:04
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pöl
Jag kan ha hamnat OT, flytta då tråden.

Jag undrar om universum expanderar för att vi ser ljuset gå längre och längre bort vilket gör mer och mer sebart från jorden. Eller om det utvidgas hela tiden?

Som ni kanske märker är jag lite förvirrad i mina tankar men jag hoppas ni förstod. Hur som helst, vilken teori har mest stöd i astronomivärlden?

Vi vet att universum expanderar eftersom vi kan se att ljuset från objekt långt bort tar längre och längre tid på sig att nå fram till oss. Vi kommer inte kunna se mer och mer pga av expansionen, utan mindre och mindre då saker hamnar längre och längre bort.
Citera
2008-05-18, 12:51
Medlem
wootens avatar
Jo. men universum måste ju ha potentialen att utvidgas med ljusets hastighet eftersom ljuset utbreder sig i universum. Ljuset kan ju inte färdas vidare utan ett universum. Så som jag tolkade ts första inlägg... Ja, du har rätt. Reservatoin för feltolkning dock :P

Att sedan glalaxerna glider ifrån varandra osv ,är ju en annan femma.
Senast redigerad av wooten 2008-05-18 kl. 12:54.
Citera
2008-05-18, 12:54
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Jo. men universum måste ju ha potentialen att utvidgas med ljusets hastighet eftersom ljuset utbreder sig i universum. Ljuset kan ju inte färdas vidare utan ett universum. Så som jag tolkade ts första inlägg... Ja, du har rätt. Reservatoin för feltolkning dock :P

Att sedan glalaxerna glider ifrån varandra osv ,är ju en annan femma.

Inte om universumet t ex har formen av en sfär, då kan ljuset färdas runt, runt, runt i universum!
Citera
2008-05-18, 12:57
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain
Inte om universumet t ex har formen av en sfär, då kan ljuset färdas runt, runt, runt i universum!
Och vad tyder på att den skulle ha denna form?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in