2008-05-16, 20:32
Medlem
Ari.Golds avatar
En lista på det förbundet gör fel

- Missbrukar Svenska Cupen. Att förvägra småklubbar intäkterna de kan få om de lyckas lottas mot en storklubb är inte bra om man vill att klubbar ska få mer ekonomi. Varför skulle folk flockas till Gävle av alla platser för att titta på cupen?
Inför fasta speldagar till att börja med, då kanske cupen blir lite mer attraktiv.

- Planerar säsongen helt idiotiskt. Varför skulle allsvenskan bryta för EM i början av maj? Antalet allsvenska spelare som är med i ett landslag kan räknas på en hand. När dessutom de stora europeiska ligorna där de flesta landslagsspelare är med slutar senare under maj så är det än mer banalt. Är tanken att Rami Shaaban, Anders Svensson och Nicklas Alexandersson sa lira boll tillsammans innan det officiella träningslägret börjar i slutet på maj i Stenugnssund? Idioti på högsta nivå.

- Förnyelseovilja förstör landslaget. Lars Lagerbäck får vara kvar trots att han gång efter gång misslyckas med att ta oss någonvart. Samma gamla rävar får ständigt spela i landslaget (missförstå mig inte, kan gamla rävar ge resultat, typ Milan, så är de välkomna). Ta in en utländsk tränare som satsar på de andra mindre etablerade spelarna.

Det överlägset största felet
- Förgörandet av den svenska fotbollskulturen.
Till skillnad mot som de flesta redan adresserat problemet, ska jag anta en mer marknadsorienterad "kapitalistisk" vinkel.
Svensk fotboll är inte särskilt bra. Kvalitén är med europeiska mått mätt låg, spelarna är inte särskilt bra och några särskilt utmärkande lag finns inte (typ toppen i Serie A/PL etc.). Svensk fotbolls största dragningskraft är den publikkultur man har, som håller hög europeisk klass. SvFF vill dock förstöra denna, genom att eliminera känsloyttringar i form av tifon, bengaler och sång. Man motarbetar bortaresor och ser helst att supportrarna sitter ner och är lydiga, typ England. Skillnaden är att England kan uppvisa exceptionellt bra fotboll och har ett folk som trots kyla, regn och diktaturregler ändå flockas till arenorna. Kärleken och kvalitén drar ändå tillräckligt. Så är inte fallet i Sverige, ändå arbetar man med samma metoder.

Ur en rent kapitalistisk syn så förstör alltså SvFF sin egna produkts största dragningskraft, publikkulturen. När den väl är utrotad och man inser sitt problem så är det inte alls säkert (faktiskt väldigt otroligt) att man kan återställa skadan.

Från dessa och främst den sista anledningar anser jag SvFF vara ett hot mot svensk fotboll och dess potential. Jag ser därför helst att ledningen helt byts ut. Gärna fredligt, men om det krävs, med våld.

Tack för ordet.
Citera
2008-05-16, 22:01
Medlem
capitano1891s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
- Missbrukar Svenska Cupen. Att förvägra småklubbar intäkterna de kan få om de lyckas lottas mot en storklubb är inte bra om man vill att klubbar ska få mer ekonomi. Varför skulle folk flockas till Gävle av alla platser för att titta på cupen?
Inför fasta speldagar till att börja med, då kanske cupen blir lite mer attraktiv.

- Planerar säsongen helt idiotiskt. Varför skulle allsvenskan bryta för EM i början av maj? Antalet allsvenska spelare som är med i ett landslag kan räknas på en hand. När dessutom de stora europeiska ligorna där de flesta landslagsspelare är med slutar senare under maj så är det än mer banalt. Är tanken att Rami Shaaban, Anders Svensson och Nicklas Alexandersson sa lira boll tillsammans innan det officiella träningslägret börjar i slutet på maj i Stenugnssund? Idioti på högsta nivå.

- Förnyelseovilja förstör landslaget. Lars Lagerbäck får vara kvar trots att han gång efter gång misslyckas med att ta oss någonvart. Samma gamla rävar får ständigt spela i landslaget (missförstå mig inte, kan gamla rävar ge resultat, typ Milan, så är de välkomna). Ta in en utländsk tränare som satsar på de andra mindre etablerade spelarna.

Det överlägset största felet
- Förgörandet av den svenska fotbollskulturen.
Till skillnad mot som de flesta redan adresserat problemet, ska jag anta en mer marknadsorienterad "kapitalistisk" vinkel.
Svensk fotboll är inte särskilt bra. Kvalitén är med europeiska mått mätt låg, spelarna är inte särskilt bra och några särskilt utmärkande lag finns inte (typ toppen i Serie A/PL etc.). Svensk fotbolls största dragningskraft är den publikkultur man har, som håller hög europeisk klass. SvFF vill dock förstöra denna, genom att eliminera känsloyttringar i form av tifon, bengaler och sång. Man motarbetar bortaresor och ser helst att supportrarna sitter ner och är lydiga, typ England. Skillnaden är att England kan uppvisa exceptionellt bra fotboll och har ett folk som trots kyla, regn och diktaturregler ändå flockas till arenorna. Kärleken och kvalitén drar ändå tillräckligt. Så är inte fallet i Sverige, ändå arbetar man med samma metoder.

Ur en rent kapitalistisk syn så förstör alltså SvFF sin egna produkts största dragningskraft, publikkulturen. När den väl är utrotad och man inser sitt problem så är det inte alls säkert (faktiskt väldigt otroligt) att man kan återställa skadan.

Från dessa och främst den sista anledningar anser jag SvFF vara ett hot mot svensk fotboll och dess potential. Jag ser därför helst att ledningen helt byts ut. Gärna fredligt, men om det krävs, med våld.

Tack för ordet.
Riktigt bra skrivet, håller helt med!
Citera
2008-05-16, 22:10
Medlem
MeatAbstract & AriGold

Ville bara säga,
så jävla bra skrivet!

har en fråga; har inte hört av Svff

vafan tycker dom om vad vi tycker? Jag har ej hört ett enda svar
Citera
2008-05-16, 22:14
Bannlyst
Citat:

Det är ju det som de har försökt göra i flera års tid men lagen själva flyttar ju matcher lite som de tycker och för att de inte har "lust" eller "ork" att spela just vid det angivna datumet. Mest är det Apa IF som har strulat. men även övriga storlag har satt i system att flytta matcher när det passar dem bäst. Därför försöker nu förbundet styra upp det med sammandrag, som det i Gävle, för att matcherna verkligen ska spelas på utsatt datum.

Sen tycker jag förbundet får oförtjänt stor kritik för svenska cupen. Det är ju lagen sjävla som gör att cupen har fått sån dålig rennommé genom att ställa upp med rena B-lag och gnälla på än det ena, än det andra. Hade de alltid ställt upp med bästa laget i varje cupmatch och sett varje match med samma ögon som en allsvensk match, så hade cupens status varit betydligt högre. Se bara på England, där FA-cupen har minst lika stor status som ligan och där storlagen aldrig sparar på krutet vad gäller laguppställningarna.
Citera
2008-05-16, 22:15
Medlem
Brolins avatar
SEF är hotet. Bosse Lundqvist din jäfvla hyena!
Citera
2008-05-17, 15:15
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TR-Underground
Text
Jag håller med i det mesta du skriver. Men återigen, SEF är med och bestämmer om allt som har med cupen och Allsvenskan att göra, så det blir rätt meningslöst att ropa efter förbundsledningens avgång samtidigt som klubbarna fortsätter tycka som de gör.
Citera
2008-05-17, 15:23
Medlem
fff-htbs avatar
Frågan är ju, vad kan man som supporter göra?
Bojkotta, demonstrera?
Något måste ju göras innan vi inte ens har ståplats kvar!
Citera
2008-05-17, 15:30
Medlem
Då man lade Svenska Cupen i Gävle så blev det officiellt; SvFF ÄR det största hotet mot svensk fotboll.
Citera
2008-05-17, 17:04
Medlem
Ari.Golds avatar
Kul att ni gillade min utläggning. Allt skönt att få respons om man lägger ner lite tid på en text.
Citera
2008-05-17, 17:40
Medlem
Citat:
Nu har ju tyvärr fansen visat att man inte klarar av att ha ståplats osv. på arenorna. Titta på Stockholmsderbyna de senaste åren. Nästan alla har ju för fan avbrutits för att föremål har kastats in, för att det har bråkats och så vidare.
Citera
2008-05-17, 18:03
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Nu har ju tyvärr fansen visat att man inte klarar av att ha ståplats osv. på arenorna. Titta på Stockholmsderbyna de senaste åren. Nästan alla har ju för fan avbrutits för att föremål har kastats in, för att det har bråkats och så vidare.

I beg to differ. Mindre händelser påverkar inte attraktionskraften. Snarare spär det på motsättningarna och då per automatik suget efter matcherna.
Det finns en anledning varför 35K går på derbyn och kanske 10-15K mot randomlag.

Skandal är enbart medias tramsiga försök att sälja lösnummer. Skandal har man i Italien när supportrar tänder eld på en arena. Då kan man börja prata om skandal. Att folk kastar in tillknycklat papper är INTE en skandal. Hur mycket panik man än får hos sportbladet.
Citera
2008-05-17, 18:04
Medlem
frankensteins avatar
Intressanta synpunkter från flertalet skribenter. Dock har ingen tagit upp det här med plastgräs. Man kan inte förneka att spelet på plastgräs blir annorlunda än spel på gräs, så är det bara. Därför är det anmärkningsvärt att SvFF tillåter att lag söder om Dalaälven får ha plastmattor. Det är alltid lätt att skylla på klimatet men anlägg värmeslingor då för h-e!
Detta är dumsnålt, men klubbarna vill ha det eftersom man kan träna mer på planen och få dit Jill Johnsson. Men herregud, anlägg en plastmatta på träningsområdet istället men för Allsvenskan skull tvinga lagen att ha naturgräs. Låt inte snåla företagare i Borås eller Norrköping bestämma detta!Jag är övertygad att vi om ett par år kommer att ha en Allsvenska där hälften av lagen spelar på plast. Plastdöden har redan börjat bre ut sig. Detta kommer naturligtvis att få effekter på landslaget också eftersom plastspelarna kommer se ut som "Bambi på is" när de ska spela kvalmatcher på riktigt underlag. Enda fördelen är väl att Sverige kommer bli bra på futsal.

Norrköping och Ljungskile ska nu sälla sig till denna sorgliga skara. Jag hoppas innerligt att inte Halmstad och Kalmar gör det på sina nya arenor!

För övrigt hoppas jag att SvFF slutar ligga med TV4. Jag hoppas även att de inser hur idiotisk Svenska Cupen upplägget är som det ser ut nu. Publiken består av TV4 folk och SvFF-representanter. Och jag förstår de få fotbollsintresserade i Gävle. Jag hade aldrig betalt för att se Sirius-DIF. Aldrig. Den matchen hade för övrigt säkert dragit ett par tusen i Uppsala. Pengar som Sirius nu går miste om. Bra jobbat Lars-Åke Lagrell!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in