Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Hmm, fast en ballong av vätgas inuti en ballong med helium borde ju funka?
Nu vet jag iof inte hur dyrt helium är men såvitt jag fattat det hela så är det rätt kostsamt?
Och vätgasens farlighet kanske inte ska överdrivas allt för mycket heller. Vi använde vätgas på raffinaderiet där jag jobbade för att få bort svavel och det var ju i en miljö som i sig redan var rätt farlig.
Både vätgas och helium framställs från naturgas i dagsläget. Helium är ofta en biprodukt som utgör någon procent av naturgasen i reservoarerna och isoleras via fraktionerad destillation. Vätgasen därefter skapas via ångreformering av naturgasen där varje metanmolekyl+vattenmolekyl kan ge 3 vätgasmolekyler i processen. Vätgasen blir därför mycket billigare än heliumet.
Vätgas är ju väl beprövad teknik och hantering inom industrin så det är nog inte så farligt som det ofta framhävs. Men ballonger är ju en annan grej och där man har man bevisligen övergivit vätgasen på grund av dess problem. Kan speciellt tro att den låga antändningstemperaturen från exempelvis statisk elektricitet kan vara ett bekymmer för ballonger.