2008-05-14, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Annajosefin
Trampa mig inte på näsan nu.
Men varför är det så svårläst?
Det är inget fel på min syn.
Är det någon sorts forum regel att det måste se ut på detta viset, eller har inte någon kommit på något bättre än?

Nyfikenhet är nog en bra egenskap om man vill lära sig hur ett nytt forum fungerar.

Klicka på alla menyer och se vad som döljer sig bakom: "Kontrollpanel" "Chat" "Regler" "FAQ" "Medlemslista" "Nya inlägg" "Sök" osv i menyn.

Om det är något särskilt som man inte förstår så kan man alltid skriva ett privatmeddelande till en moderator och fråga. De brukar vara tillmötesgående.

FAQ och Regler ger svar på många frågor - men långt ifrån alla!

Det är väl som med allting annat som är nytt. Man måste lära sig och vänja sig...

Allt är svårt om man inte förstår! Men en bra början kan vara att svara dem som faktiskt vill hjälpa dig. Om det nu är hjälp du vill ha?

Du kanske bara vill diskutera det faktum att du tycker att det är svårt?
2008-05-14, 22:24
Medlem
Annajosefins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingen Annan
Nyfikenhet är nog en bra egenskap om man vill lära sig hur ett nytt forum fungerar.

Klicka på alla menyer och se vad som döljer sig bakom: "Kontrollpanel" "Chat" "Regler" "FAQ" "Medlemslista" "Nya inlägg" "Sök" osv i menyn.

Om det är något särskilt som man inte förstår så kan man alltid skriva ett privatmeddelande till en moderator och fråga. De brukar vara tillmötesgående.

FAQ och Regler ger svar på många frågor - men långt ifrån alla!

Det är väl som med allting annat som är nytt. Man måste lära sig och vänja sig...

Allt är svårt om man inte förstår! Men en bra början kan vara att svara dem som faktiskt vill hjälpa dig. Om det nu är hjälp du vill ha?

Du kanske bara vill diskutera det faktum att du tycker att det är svårt?

Jag har svarat dom som jag anser ha ett svar till. Vidare förlämpningar om storlek på glasögon, ålder och kvinno-hat, vore onödigt.
Jag sökte inte efter åsikter, jag sökte efter fakta. I fall det fanns någon, det vill säga. Jag var bara nyfiken, och undrade om det fanns regler/stadgar som kräver att forum ska se ut på detta viset?

Tror du någon klarar av att svara på den frågan, utan gliringar och smartheter?
2008-05-14, 22:26
Medlem
NicJays avatar
Citat:
Jag har svarat dom som jag anser ha ett svar till. Vidare förlämpningar om storlek på glasögon, ålder och kvinno-hat, vore onödigt.
Jag sökte inte efter åsikter, jag sökte efter fakta. I fall det fanns någon, det vill säga. Jag var bara nyfiken, och undrade om det fanns regler/stadgar som kräver att forum ska se ut på detta viset?

Det kanske ser ut på ett visst sätt för att så många som möjligt ska fatta det snabbt ( tydligen inte alla...)
2008-05-14, 22:28
Medlem
Kivans avatar
För att dölja avdelningar man tycker är ointressanta på första sidan trycker man på den här knappen:
http://www.flashback.org/images2006/lang_sv/collapse_tcat.gif

För att på en Mac sammanfatta längre inlägg kopierar man dem till textedit och använder funktionen sammanfattning som finns i menyn tjänster, eller summarize i menyn services om man använder engelskspråkig version.

För att se den andra versionen av Flashback forum klickar man på den här länken:
http://www.flashback.org/archive/index.php/
Senast redigerad av Kivan 2008-05-14 kl. 22:30.
2008-05-14, 22:43
Medlem
Snövits avatar
Citat:

Jag hjälper gärna till utan glirningar eller smartheter. Men jag förstår dessvärre inte riktigt vad du vill ha hjälp med. Kan du inte försöka utveckla lite så ska jag försöka svara.
2008-05-14, 22:57
Bannlyst
Citat:

Jag återger några av dina egna svar i den här tråden så kanske du inser att det är omöjligt att förstå vad du menar!

Så här svarar du på frågan om vad som är svårläst

Målgruppen är inte särskilt bred när det gäller forum.
Du måste ha tålamod, eller så har du enkelt för det från början.
Även en erfaren utbildare anser att forum kan vara svårlästa.

Så här svarar du på frågan om du är gammal och ovan vid internet.

Jo, jag är ju riktigt gammal när jag är 22 år!
Vad är du själv, 15 eller?

Jag kanske har ett liv förutom sitta vid datorn och "ha en karriär som professionell nörd" som gör att jag inte har tid att läsa exakt ALLT som någon har skrivit i tråden!

Det är inte ens självklart att förstå om du pratar om forumet Flashback eller pratar om forum i allmänhet!

Undrar du om det finns regler som bestämmer hur Flashback är utformat rent utseendemässigt eller innehållsmässigt eller båda delarna?

Det är inte svårt att läsa det du skriver. Men det är omöjligt att förstå vad du menar...Kan du förklara på ett begripligt sätt vad du menar?
2008-05-14, 22:59
Medlem
mr.demons avatar
TS är det så att du har svårt att förstå vissa saker som skrivs i visa delar var forumet?? Typ rasforskning osv?? Är det det du menar med din fråga, för det är lite svårt att förstå vad du menar.
2008-05-14, 23:00
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:

Inget kvinno-hat från mig. Är kvinna och stolt över det. Men förstår liksom alla andra inte vad du pratar om Tala ur skägget kvinna!
2008-05-15, 02:32
Medlem
aegonss avatar
De flesta forum är uppbyggda likadant som Flashback. Jag tycker väldigt bra om detta upplägg, det är lättöverskådligt, lättnavigerat och luftigt runt folks inlägg. Lite kantig design dock, men det ger å andra sidan klara avgränsningar som gör det ännu lättare att koncentrera sig på det väsentliga.

Jag är ganska nyfiken på vad TS egentligen anser är svårt att greppa med detta forum.
Citat:
Med tanke på att man kan designa ett forum precis hur som helst är det klart att man kan göra svårlästa forum.

"Även en expert anser att vissa problem är svårlösta" kunde är ett likvärdigt uttalande :-)
2008-05-15, 13:58
Medlem
Nakenchocks avatar
På din grundfråga om forum måste vara svårlästa så är mitt svar JA. Det är ett inträdesprov för att hålla borta troll och annat oknytt. Tyvärr verkar 16-åringar höga på tjack ändå fixa det. Men inte en hårt arbetande fullvuxen kvinna som du

Om du vill att vi ska ta dig på allvar så anser jag att du ska hålla en rak och klar linje i det du har skrivit i dina få inlägg. Troll och lögnare gör aldrig det. Här på forumet har du skrivit att:

* Du har en karriär som professionell nörd, men visar ingen förmåga att kunna föra ett tydligt och logiskt resonemang. Och i motsats till oss andra i tråden har du såååå mycket att göra att du inte hinner av att läsa alla 6 (SEX!!!) föregående inlägg innan detta inlägg:

Citat:
Jag kanske har ett liv förutom sitta vid datorn och "ha en karriär som professionell nörd" som gör att jag inte har tid att läsa exakt ALLT som någon har skrivit i tråden!
http://www.flashback.org/showpost.php?p=11210992&postcount=7

* Men ser man på - du som jobbar så otroooooligt mycket att du inte klarar av att läsa några inlägg går samtidigt i skolan enligt ett inlägg i en annan tråd Eller kanske det är så att du går i gymnasiet och ljuger om ålder, jobb etc för att framhäva dig själv Du tror att du blir mer tagen på allvar då. Big mistake!

Citat:
Jag haver då en Macbook.
Som för övrigt är totalt underbar.
Men, jag pluggar, och vi använder vissa program..
http://www.flashback.org/showpost.php?p=11203638&postcount=1

* Du antyder att du har gedigen erfarenhet i att undervisa. Eller kanske du antyder att du har du gjort en rundringning bland en mängd erfarna utbildare innan du ställde frågan här?:

Citat:
http://www.flashback.org/showpost.php?p=11208052&postcount=4

* Du säger att du är 22 år, men skriver lika svårbegripligt som en fjortis och kan inte på en punkt redogöra för vad det SVÅRA är fastän du får frågan om och om igen i vad det svåra ligger.

Äh, ta och trolla någon annanstans
2008-05-15, 16:16
Medlem
onemans avatar
Läser man i TS blogg (som hon länkade till i sin signatur förut) så kan man läsa följande:
Citat:
Vem gillar forum?? Jag får rysningar. Kul att läsa, användningsbart och allt sånt dära, men totalt oläslig layout! Huvudvärk, ont i ögonen och förvirring drabbar mig, jag är en wannabe-dator-tönt. Dom äkta är dom som skapar forumen.
Om hon med forum menar forum i allmänhet eller bara Flashback är svårt att veta, men med tanke på att det finns forum med annan layout så borde det vara Flashback som åsyftas. Varför hon inte kunde trycka ur sig "layout" i första inlägget är för mig en gåta, men det lutar mer och mer åt att hon antingen trollar eller har någon sorts privata problem.

Annajosefin, skulle du kunna ge förslag på en forumlayout som inte skulle ge huvudvärk och förvirring? Slutligen önskar jag dig lycka till med att bli en äkta "dator-tönt". Efter det är karriären som "professionell nörd" inte långt borta.
2008-05-15, 22:05
Bannlyst
Svara på det här:

Tycker du LAYOUTEN är jobbig?

Eller tycker du TEXTEN/TECKENSNITTET är jobbigt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in