2008-05-13, 21:18
Medlem
Min Ubuntu-burk hittar inte nätverksdisken som är kopplad till routern, suck.

Till nätverket finns även sambons XP-home pc kopplad. Startar jag den kan Ubuntu plötsligt hitta disken och jag kan hjälpligt flytta enstaka filer men inte en hel mapp, då blir det apnnkaka.

Pulade lite med "anslut till server"- verktyget men inga kombinationer jag skriver ger resultat. Hittar folk på nätet som har liknande problem med att hantera filer och kör tråkiga fegislösningar som "zippa allt och flytta runt"

Är det något grundläggande meck som är fel, allt funkade bra med den förra datorn med Ub 7.10?
Citera
2008-05-13, 21:48
Medlem
rolllers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kool Moe Dean

Till nätverket finns även sambons XP-home pc kopplad. Startar jag den kan Ubuntu plötsligt hitta disken och jag kan hjälpligt flytta enstaka filer men inte en hel mapp, då blir det apnnkaka.

Pulade lite med "anslut till server"- verktyget men inga kombinationer jag skriver ger resultat. Hittar folk på nätet som har liknande problem med att hantera filer och kör tråkiga fegislösningar som "zippa allt och flytta runt"

Är det något grundläggande meck som är fel, allt funkade bra med den förra datorn med Ub 7.10?

Är det en western digital?
Citera
2008-05-14, 06:36
Bannlyst
Citat:

Antar att din router har delat ut disken med smb-protokollet?
Är du med i rätt workgroup?
Har du samba igång på din Ubuntu?

Som sagt, du har gett väldigt lite information om vilken teknik du använder, därför är det också svårt att hjälpa dig.
Citera
2008-05-14, 17:16
Medlem
Jag är medveten om att min info är rätt torftig, jag kan inte så mycket. Det som stör mig är att nått som funkar direkt under 7.10 på en maskin fungerar mycket underligt på en annan maskin med 8.4.

Eftersom jag inte kan så mycket vet jag inte heller vad jag skall titta efter, hade hoppats att det märkliga beteendet skulle kunna vara en ledtråd. Tack för ansatsen i allafall.

Disken är fat32-formaterad, kan det bidra till den knackiga filhanteringen när jag ibland når disken?

Nej, det är inte en western digital, på vilket sätt skulle det kunna ha betydelse?
Senast redigerad av Kool Moe Dean 2008-05-14 kl. 18:03.
Citera
2008-05-14, 19:41
Medlem
rolllers avatar
Citat:

Nej, det är inte en western digital, på vilket sätt skulle det kunna ha betydelse?

..För att jag har liknande problem med en western digital.
Citera
2008-05-14, 23:21
Medlem
Är en bugg i SMB i HH. Testa surfa in från filhanteraren till smb://iptillserver/share. Går inte att definera bara ip utan du måste även veta sharemappen. Hade själv detta problemet men har inte sett/letat upp någon annan lösning på det än.
Citera
2008-05-15, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drgo
Är en bugg i SMB i HH. Testa surfa in från filhanteraren till smb://iptillserver/share. Går inte att definera bara ip utan du måste även veta sharemappen. Hade själv detta problemet men har inte sett/letat upp någon annan lösning på det än.

Detta funkade, nu kan jag nå disken utan att windowsmaskinen i nätet är påslagen. Muchos gracias!

Återstår problemet med att det bara går att flytta enstaka filer. Försöker jag flytta en mapp får jag felmeddelandet "ogiltogt argument".

Tack för hjälpen så här långt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in