Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-08, 22:13
Medlem
Hur gör man då?
I booten får jag bara veta att cd-spelare inte är installerad...
Den är extern och följaktligen inte installerad...
Hur ska jag göra för att installera ny XP med skiva?
Senast redigerad av Vimperk 2008-05-08 kl. 22:16.
Citera
2008-05-08, 22:26
Medlem
Hejsan1s avatar
Ursäkta, CPU-kopplad cd-spelare? Nu får du förklara för oss som är helt borta.
Citera
2008-05-08, 22:31
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Ursäkta, CPU-kopplad cd-spelare? Nu får du förklara för oss som är helt borta.
Jag slår vad om att Vimperk med CPU menar den där relativt stora saken som har en del kontakter på baksidan som man bland annat kopplar en bildskärm och ett tantgentbord till, och som normalt har en CD- eller DVD-spelare/-brännare på framsidan.. ??

@ Vimperk:
CPU är inget man kopplar saker till. En CPU ser normalt ut som en ca 5 x 5 cm platt sak med en massa stift på undersidan.. Så de' så!

Kan det vara så att du menar USB-kopplad?
Citera
2008-05-09, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Kan det vara så att du menar USB-kopplad?

Så är det...

Och frågan kvarstår, men med ändringen att cd-spelaren är USB-kopplad, alltså inte installerad.
I booten finns inga sådana alternativ, datorn konstaterar endast krasst att det inte finns någon cd-spelare installerad...
Citera
2008-05-09, 09:08
Medlem
d00rkeys avatar
Om det över huvud taget fungerar att boota från en USB-enhet så måste det ju vara någon inställning i BIOS som du ska ändra. (?)

Jag har dock för mig att man till och med ska kunna boota från ett vanligt USB-minne (en sån där liten "sticka")? Googla på "boota med USB" (eller liknande) så borde du nog kunna hitta något tips, tror jag..
Citera
2008-05-09, 09:10
Medlem
SchKutts avatar
Jag satsar precis som föregående talare på att du måste ställa in detta i BIOS. Går väl att söka efter inkopplade USB enheter på de flesta moderkort iaf?
Citera
2008-05-09, 09:11
Medlem
Hazs avatar
Om det är en stationär dator:
Gå ner i närmsta grovsoprum och knyck en begagnad CD-läsare från en skrotad dator. Koppla in den tillfälligt och boota från den med installationsskivan. Vill du sedan inte ha kvar CDn är det ju bara att ta bort den. Eller stoppa in disken i en annan dator som redan har XP installerat och som had CD-läsare, stoppa i installationsskivan efter uppstart, koipera över hela CDn till disken, flytta tillbaka disken till datorn där du ska installera XP, boota med diskett (om du har, annars får du kopiera ett system till HDn), ställ dig i mappen i386 och skriv winnt. Eller kolla om BIOS stöder bootning från USB-minne.
Om det är en laptop:
Betydligt meckigare. Säg till om du verkligen vill veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in