2008-05-08, 01:42
Medlem
Hejsan. Jag har kpt en notebook med frinstallerad vista. Det r skert ett bra system fr nn annan men fr musikprogram r det rena skiten. Nu vill jag nergradera den till XP. Jag undrar om det behvs nn speciell tgrd, typ om (och hur i sna fall) man mste avinstallera vista frst innan man matar in en xp-installations-cd.
Citera
2008-05-08, 01:46
Medlem
Det du br tnka p r vl drivrutiner, det borde inte vara problem, men kolla fr skerhets skull p tillverkarnas hemsidor ifall det finns fr Windows XP.

r drivrutinerna fixade s r det bara trycka i Windows XP skivan, boota om datorn frn den, formatera disken och installera XP precis som vanligt
Citera
2008-05-08, 01:47
Medlem
Ok tackar!
Citera
2008-05-08, 01:48
Medlem
frutom p vissa mrken/modeller d ovanstende metod inte fungerar alls d den inte knner igen xp-skivan. Lycka till
Citera
2008-05-08, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heja Turkarna
frutom p vissa mrken/modeller d ovanstende metod inte fungerar alls d den inte knner igen xp-skivan. Lycka till
Hmm lter vldigt skumt, en bootable skiva r bootable, varesig det r Windows XP, Vista eller Linux p den?
Citera
2008-05-08, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pletzturra
Hmm lter vldigt skumt, en bootable skiva r bootable, varesig det r Windows XP, Vista eller Linux p den?

Skumt? Snarare dagens sanning, visst skivan r bootbar men den behver nd dom rtta drivarna till HDD fr att kunna installera.

Har man inte rtta drivarna p skivan s hittar inte skivan/installationen ngon hrddisk, och installationen avslutas.
Citera
2008-05-08, 10:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Det finns 68 trdar om nedgradering av brbara frn Vista till XP frsk hitta ngon som har en likadan dator som du o se ifall han/hon lyckats

Problemen brukar vara...
1. Drivrutiner till SATA hrddisken vid installationen (gr enkelt att lsa)
2. Drivrutiner till grafik (brukar g att lsa)
3. Drivrutiner till ntverkskort (brukar g att lsa)
4. Drivrutiner till ljudkort (brukar ge problem = lev utan ljud)

Kolla i tillverkarens hjlpforum dr brukar det finnas tips o rd...
Citera
2008-05-08, 11:27
Medlem
Ok. Kollade p fujitsus hemsida och dr finns alla drivrutiner fr xp till min dator.
Ska man ladda ner dom och ha p en cd som man matar in efter xp-installationen, eller ska drivrutinerna ligga oppnade p datorn fre installationen av xp eller ska de ppnas och installeras innan xp-installationen?
Citera
2008-05-08, 12:21
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalbagge
Ok. Kollade p fujitsus hemsida och dr finns alla drivrutiner fr xp till min dator.
Ska man ladda ner dom och ha p en cd som man matar in efter xp-installationen, eller ska drivrutinerna ligga oppnade p datorn fre installationen av xp eller ska de ppnas och installeras innan xp-installationen?
Hmta hem alla innan du installerar om datorn och brnn dom p en cd...
Citera
2008-05-08, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det finns 68 trdar om nedgradering av brbara frn Vista till XP frsk hitta ngon som har en likadan dator som du o se ifall han/hon lyckats

Problemen brukar vara...
1. Drivrutiner till SATA hrddisken vid installationen (gr enkelt att lsa)
2. Drivrutiner till grafik (brukar g att lsa)
3. Drivrutiner till ntverkskort (brukar g att lsa)
4. Drivrutiner till ljudkort (brukar ge problem = lev utan ljud)

Kolla i tillverkarens hjlpforum dr brukar det finnas tips o rd...

hehe bra sagt, nr han ska nedgradera pga musikprogram
Citera
2008-05-09, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RibbanMsn
hehe bra sagt, nr han ska nedgradera pga musikprogram
Inga problem, har skaffat externt ljudkort som funkar bst med xp...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in