2008-05-17, 01:29
Medlem
Inom den tradition jag jobbat med så skapar man ju ibland egna ritualer och andra gånger utför man ritualer efter instruktioner från "makter" i andra världar. Hur funkar det inom västerländsk magi? I vilka syften utförs ritualer och hur skapas dessa?
Citera
2008-05-17, 01:32
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiddin
Inom den tradition jag jobbat med så skapar man ju ibland egna ritualer och andra gånger utför man ritualer efter instruktioner från "makter" i andra världar. Hur funkar det inom västerländsk magi? I vilka syften utförs ritualer och hur skapas dessa?

Man skapar väl ritualer efter behov? Om det finns en sak du vill genomföra, men som det saknas en besvärjelse eller ritual för, så får man ju själv skapa den.

Symbolisten vet säkert mer än jag, men skulle tro att det är så.
Citera
2008-05-17, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinkenta
Ni som tror på magi är verkligen roliga

Ja det kan man tycka , och jag tycker att det är bra att de allra flesta tycker som du. Fortsätt med det.

Symbolisten, vad tror du ang . detta tex. det är ju många som avfärdar magi med en axelryckning, bra säger jag.

Men både du och jag vet ju att magi fungerar, desutom skrämmande kraftfullt. Om vi tänker oss att precis "alla " skulle börja praktisera magi, hur skulle det gå?

Hur skulle det påverka "succesrate" för oss andra exempelvis? Samt hur skulle det påverka astralplanet? Har du några ideer?
---

On/T angående solitär eller orden, så tror jag att det viktiga är att ha någon som kan vägleda en. En guide som är mer kunnig och kraftfull än en själv.
I alla fall till en början.

Jag är själv solitär, men har det så väl förspänt att en mej närstående har sysslat med magi i 40 år, och har varit ovärdelig med skydd och lärdomar.

Jag tror inte att jag hade klarat det utan honom, bless him, för jag har varit mycket mycket utsatt för, och starkt fokus för, negativa krafter ,jag vill dock inte gå in på detaljer här .
Ev i pm.
Men tack vare hans stöd och skydd har jag klarat mej, och känt att jag är skyddad. Det har varit fantastiskt att ha någon att ringa och fråga när saker och ting har varit jobbiga, och det har hänt saker.

Btw när du börjar med dessa övningar kom då ihåg att du riskerar att bli starkt fokus för ALLA sorters övernaturliga händelser.

Detta är viktigt att komma ihåg, många verkar tro att det är bara att sätta igång och sen är det lugnt, men det är betydligt mer komplicerat än så.

Även negs som symbolisten kallar det, och har beskrivit här.
Tack för många goda råd om det !

Var beredd på detta, och om det händer är det väldigt bra att ha någon att vända sej til för råd och beskydd.
-----

Ps är det någon som vet vad som hände med sajten ockultism .se??? Kan någon rekomendera ett annat liknande community?

Alternativt hooka upp och starta en ny sajt? Jag var inte så överdrivet förtjust i folket på paranormal, och ockultism , de gamla vanliga gänget som hänger i det "ockulta" samfundet i sverige. Tycker inte riktigt om deras attityd, samt mycket okunskap. Vad sägs om att bilda ett nytt gäng? En ny "kärna" i Sverige? Det är alltid bra att vända sej till ett ockult kunnigt samfiund av människor samt om något händer , så kan man gemensamt göra ritualer etc. Man behöver inte vara med i en orden för att dra nytta av den typen av gemenskap.

---

Jag önskar dej all lycka till! Fråga om det är något , elle om något händer.
Senast redigerad av vhyt 2008-05-17 kl. 11:51.
Citera
2008-05-17, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zulfaqar
Kabbalistiska korset? merlinorden?

Alltså, fattar ni själva inte att "magin" inte har någon kraft om man själv kan ändra på den vid behov?. Bara det borde visa på bristen.

Tex, och detta är en riktigt fråga, om jag väljer att använda toaletbesök som symboliserande, och gör olika saker där. Dvs gör några bestämda stöttar medan jag ropar ut några ord, vilka det nu är, och sedan torkar mig på ett visst sätt och använder toarullar som symbol för annat. Skulle det kunna funka? om man säger alla trollformler rätt.

Och att banishar genom att spola?.

Seriös fråga. Enligt er borde det väl gå?.

För det första . jag fattar inte vad du snackar om ditt inlägg är väldigt virrigt.
För det andra INGEN här som sysslar med magi har något som HELST intresse av att övertyga dej om nånting överhuvudtaget. Jag är bara glad ju färre som "tror" på att magi fungerar.
Jag skiter (pun intended) blankt i om du tror på det eller inte och det gör ca 99% av alla seriösa utövare av magi.
Om du vill diskutera vidare starta en egen tråd om det hela.

Men snälla alla "skeptiker" magi är inte på något sätt en "frälsarreligion" vi som sysslar med magi har NOLL intet nicht intresse av att överbevisa någon om att magi fungerar. Håll er bara borta från magi så är jag MER än nöjd. Blanda inte ihop magi med olika frälsar religioner, för ingen magiker har intresse av att frälsa någon öht.

TVÄRTOM håll er BORTA FRÅN ÄMNET.

Var vänliga blanda inte ihop magi med religion eller frälsar religioner såsom kristendomen eller islam. Vi är inte intresserade av att frälsa eller överbevisa någon, vi vill bara bli lämnade ifred.

Enda anledningen att jag postar här om detta är att jag inte hittar något annat forum på nätet i Sverige just nu som är lika stort som FB.

Som sagt vill nån veta mer om magi STARTA EN TRÅD OCH FRÅGA DÄR!!!
Spamma inte sönder de få seriösa trådar vi har om ämnet. Tack!
Senast redigerad av vhyt 2008-05-17 kl. 12:58.
Citera
2008-05-17, 13:11
Medlem
Jag bryr mig inte om att vara frälst.

Förtydligare. Då man kan ändra ritualer individuelt sålänge man " symboliserar" så borde inte vara något problem för en med intresse att ha toaletbesöket som sin speciela del av ritualen.
Citera
2008-05-17, 13:28
Medlem
Varulvs avatar
Den här tråden är inte för att diskutera hurvida Magi existerar eller inte, OT-raderat. Tillsägelse till nästa OT-skrivare.

/Mod
Citera
2008-05-17, 13:35
Bannlyst
Citat:
Är det ok att börja anpassa ritualer? Som t.ex: http://www.sacred-texts.com/bos/bos025.htm

Tror/upplever ni att det funkar bra eller är det helt förkastligt?

Om man ska ändra en ritual så är det väl bra att mottagaren av ritualen får veta de nya reglerna. Adressändring, lixom.
Citera
2008-05-18, 23:29
Medlem
Citat:

Jag ser inget hinder att skapa egna ritualer så länge som man bygger dessa på rätt fundament, det kreativa ritual-skapandet är ju en del av att vara en rituell magiker.

Micke Gejel (Merlinorden) gjorde en ganska bra beskrivning mellan shamanism å ena sidan och ceremoniell magi/teurgi å andra sidan. Shamanism arbetar mycket med spontana uttryck (liknande det som moderna kaos-magiker sysslar med, skulle jag vilja säga) och får sin speciella kraft genom trans, dans, osv. medan ceremoniell magi däremot jobbar mer formalistiskt och disciplinerat, eftersom ceremoniell magi/teurgi arbetar med komplexa system som den judisk-kristna kabbalan, alkemin, henokiansk magi, planetarisk magi.
Sedan har vi ju Wicca/Paganism (speciellt Sanderianska grenen, baserad på Alex Sanders' Wicca system) som står mitt emellan den hedniska/shamanistiska sidan å ceremoniell magi å andra sidna och skapar en slags syntes mellan dessa.

Shamanism och Wicca/Paganism har också ett mer personligt förhållande till de krafter de arbetar med, ibland ter detta sig på ett litet naivt sätt som i vissa mer utpräglat kvinnliga grenar av Wicca, där man dansar med småfolket.
Ceremoniell Magi/Teurgi däremot ser krafterna mer som abstrakta kraft-principer (förmodligen att arv från den vetenskapliga synen som förts vidare från Nyplatonism, Hermetism, Kabbala, Alkemi).
Citera
2008-05-18, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Man skapar väl ritualer efter behov? Om det finns en sak du vill genomföra, men som det saknas en besvärjelse eller ritual för, så får man ju själv skapa den.

Symbolisten vet säkert mer än jag, men skulle tro att det är så.

Stämmer bra det.
Man utgår ofta inom ceremoniell magi från ex. sefirotisk sfär/planetarisk sfär, och dess speciella kamea (en slags kombination av rutor där kombinationen av rutor skapar ett namn-sigill för en ande) sedan åkallar eller invokerar man utifrån det rituellt denna ande, ex. av planeten Merkurius, om man vill förbättra sin studieförmåga, emn ande av Venus för kärlekslycka, osv.

Men man kan också arbeta utifrån en "folkmagisk" princip där man laddar ett föremål eller fetisch med en speciell kraft.
Man kan också arbeta sexmagiskt, dvs använda den egna sexuella anspänningen som en kraft-resevoar för en besvärjelse.
Citera
2008-05-19, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Ja det kan man tycka , och jag tycker att det är bra att de allra flesta tycker som du. Fortsätt med det.

Symbolisten, vad tror du ang . detta tex. det är ju många som avfärdar magi med en axelryckning, bra säger jag.

Men både du och jag vet ju att magi fungerar, desutom skrämmande kraftfullt. Om vi tänker oss att precis "alla " skulle börja praktisera magi, hur skulle det gå?

Hur skulle det påverka "succesrate" för oss andra exempelvis? Samt hur skulle det påverka astralplanet? Har du några ideer?
---

On/T angående solitär eller orden, så tror jag att det viktiga är att ha någon som kan vägleda en. En guide som är mer kunnig och kraftfull än en själv.
I alla fall till en början.

Jag är själv solitär, men har det så väl förspänt att en mej närstående har sysslat med magi i 40 år, och har varit ovärdelig med skydd och lärdomar.

Jag tror inte att jag hade klarat det utan honom, bless him, för jag har varit mycket mycket utsatt för, och starkt fokus för, negativa krafter ,jag vill dock inte gå in på detaljer här .
Ev i pm.
Men tack vare hans stöd och skydd har jag klarat mej, och känt att jag är skyddad. Det har varit fantastiskt att ha någon att ringa och fråga när saker och ting har varit jobbiga, och det har hänt saker.

Btw när du börjar med dessa övningar kom då ihåg att du riskerar att bli starkt fokus för ALLA sorters övernaturliga händelser.

Detta är viktigt att komma ihåg, många verkar tro att det är bara att sätta igång och sen är det lugnt, men det är betydligt mer komplicerat än så.

Även negs som symbolisten kallar det, och har beskrivit här.
Tack för många goda råd om det !

Var beredd på detta, och om det händer är det väldigt bra att ha någon att vända sej til för råd och beskydd.
-----

Ps är det någon som vet vad som hände med sajten ockultism .se??? Kan någon rekomendera ett annat liknande community?

Alternativt hooka upp och starta en ny sajt? Jag var inte så överdrivet förtjust i folket på paranormal, och ockultism , de gamla vanliga gänget som hänger i det "ockulta" samfundet i sverige. Tycker inte riktigt om deras attityd, samt mycket okunskap. Vad sägs om att bilda ett nytt gäng? En ny "kärna" i Sverige? Det är alltid bra att vända sej till ett ockult kunnigt samfiund av människor samt om något händer , så kan man gemensamt göra ritualer etc. Man behöver inte vara med i en orden för att dra nytta av den typen av gemenskap.

---

Jag önskar dej all lycka till! Fråga om det är något , elle om något händer.

Om fler människor praktiserar magi, (förutsatt att det är den höga magin/teurgin som jag själv studerar) så innebär detta att det blir lättare att bygga broar mellan olika medvetandeplan, och att det gemensamma medvetandet höjs. Men vissa former av magi kan också leda till att vissa mörkare krafter får lättare att manifestera sig, som ett slags "andligt ogräs" .

Syftet med hög magi/teurgi är att skapa inre och yttre balans och utveckla högre medvetande, att förgylla det lägre mänskliga medvetandet med hjälp av det högre gudomliga medvetandet (det höga jaget).
Det handlar om att bli en altruistisk person som verkar för sina medmänniskors väl och ve, inte för egen egoistisk vinning.
Men magi är ingen religion, det är en andlig konst och vetenskap, en form av mystik som inte är avsedd för alla.

Och magi fungerar nu precis som det alltid har fungerat, sedan om man vill förneka existensen av andra medvetande-plan och ande-väsen är totalt irrelevant.
Magi utgörs av symbolsystem av korrespondenser och analogier som rätt utfört skapar de förändringar i medvetandet så att adepten kan kanalisera den kunskap och kraft som han eller hon behöver för att fullkomna "det stora arbetet".

Men givetvis är det farofyllt både psykologiskt, astralt och ibland fysiologiskt,
man arbetar dels med det egna personliga omedvetna (vilket innebär att du måste bemöta trauman, mörka sidor av dig själv som du förträngt) dels det kollektiva omedvetna (gemensamma kraft-principer). Många är tyvärr inte rustade för detta och kan hamna ex. i psykoser.

Jag är ändå en optimist (trots att jag är en pessmist i mycket annat ) ang. magins roll och dess utövare, att de som är kallade och sedan antar utmaningen gör någonting som är gott för det stora hela.
Citera
2008-05-19, 03:14
Medlem
egna ritualer

Jag har studerat magi en del år och även varit medlem i Dragon Rouge och jag hade för en del år sen lite "experiment lusta" att hitta på nya och egna ritualer och kom fram till en hel del bra resultat med dessa. Jag kan ta några exempel.

Jag gjorde reningsritualer för de 4 elementen och ritualen för eld var intressant då jag med Klärvoajant iaktagelse kunde se ett eldklot under mina fötter som renade mig (men tvivlar på att den kommit upp om jag inte varit medlem i Dragon Rouge?)
och även lite olycklig för ett ljus flammade upp och gav ett brännmärke i golvet som fortfarande är kvar.

Jag gjorde även en del ritualer riktade mot kroppen ,till ex jag försökte kanalisera ut vrede (funkade väldigt bra då det fick mig att falla ihop på golvet).
Jag försökte väcka upp "sinnes kraft" och fick mitt sinne att bli tungt och starkt. Det är väldigt intressant hur man med ritualer kan fylla sitt sinne och kropp med olika känslor som vrede, glädje , sorg, stjälvkärlek etc.

Andra exempel är att jag försökte ändra min personlighet med ritualer och fyllde en mask (symbol för den personlighten jag ville förändras till) med energi som jag hängde på väggen och senare när jag la mig för att sova kunde jag känna som en energistråle in i pannan eller huvudet på mig och i huvudet kunde jag höra de affirmationer eller suggestioner som jag hade
"laddat" masken med matas in i huvudet på mig.

bara några exempel...
Citera
2008-05-19, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foreverx
Jag har studerat magi en del år och även varit medlem i Dragon Rouge och jag hade för en del år sen lite "experiment lusta" att hitta på nya och egna ritualer och kom fram till en hel del bra resultat med dessa. Jag kan ta några exempel.

Jag gjorde reningsritualer för de 4 elementen och ritualen för eld var intressant då jag med Klärvoajant iaktagelse kunde se ett eldklot under mina fötter som renade mig (men tvivlar på att den kommit upp om jag inte varit medlem i Dragon Rouge?)
och även lite olycklig för ett ljus flammade upp och gav ett brännmärke i golvet som fortfarande är kvar.

Jag gjorde även en del ritualer riktade mot kroppen ,till ex jag försökte kanalisera ut vrede (funkade väldigt bra då det fick mig att falla ihop på golvet).
Jag försökte väcka upp "sinnes kraft" och fick mitt sinne att bli tungt och starkt. Det är väldigt intressant hur man med ritualer kan fylla sitt sinne och kropp med olika känslor som vrede, glädje , sorg, stjälvkärlek etc.

Andra exempel är att jag försökte ändra min personlighet med ritualer och fyllde en mask (symbol för den personlighten jag ville förändras till) med energi som jag hängde på väggen och senare när jag la mig för att sova kunde jag känna som en energistråle in i pannan eller huvudet på mig och i huvudet kunde jag höra de affirmationer eller suggestioner som jag hade
"laddat" masken med matas in i huvudet på mig.

bara några exempel...

Praktiserar du fortfarande Dragon Rouges system eller arbetar du helt fri-traditionellt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in