2008-05-05, 23:58
Medlem
limited_editions avatar
Har haft en hel del problem och fuckat upp studierna rätt så rejält.. Har fått IG i en kurs och är ej så säker på att jag klarar av G nivå på alla tre sista kurserna.. kommer de kräva mina csn pengar tillbaka?
Citera
2008-05-05, 23:59
Medlem
OrDieTryings avatar
det lär de väl göra hur som helst?
Citera
2008-05-05, 23:59
Medlem
Nej, du kvalificerade dig till lån in the first place, du kommer få låna denna period ut. Men det blir problem när du skall söka nytt lån till hösten.
Citera
2008-05-06, 00:06
Medlem
limited_editions avatar
Har bara bidrag inget lån .. Tror ni att det är bättre ifall jag hör av mig till dem personligen o snackar med dom, alltså om huruvida jag skall betala tillbaks samt om de underlättar för mig i framtiden om jag behöver låna.. ?
Citera
2008-05-06, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av limited_edition
Har bara bidrag inget lån .. Tror ni att det är bättre ifall jag hör av mig till dem personligen o snackar med dom, alltså om huruvida jag skall betala tillbaks samt om de underlättar för mig i framtiden om jag behöver låna.. ?

Bara bidrag, vad är du orolig för då? Som jag sa, du uppnådde målen för att få bidrag/lån denna termin. Sen om du inte klarar av kurserna är inte ditt problem. Men du kommer inte få pengar nästa termin om du inte fixar G på minst x antal poäng (20hp?)
Citera
2008-05-06, 00:11
Medlem
limited_editions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullaz
Bara bidrag, vad är du orolig för då? Som jag sa, du uppnådde målen för att få bidrag/lån denna termin. Sen om du inte klarar av kurserna är inte ditt problem. Men du kommer inte få pengar nästa termin om du inte fixar G på minst x antal poäng (20hp?)

Pkej så de kommer ej kräva pengarna tillbaka nu iaf.. men det är alltså helt kört för eventuella framtida lån?
Citera
2008-05-06, 00:57
Medlem
woofers avatar
Nej du blir inte direkt återbetalningsskyldig. Om du har särskilda skäl till dina dåliga studiereslutat (sjukdom tex) så kan CSN ge dispans på dom krav som dom normalt ställer på lån och bidragstagare och ändå bevilja dig lån/bidrag för hösten.
Citera
2008-05-06, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av limited_edition
Pkej så de kommer ej kräva pengarna tillbaka nu iaf.. men det är alltså helt kört för eventuella framtida lån?

Nej, det är inte helt kört för framtiden, men har du inte tillräckligt med poäng när du söker lån så får du inga pengar förrän du har tagit så många poäng du ligger efter med.
Citera
2008-05-06, 20:53
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Nej, det är inte helt kört för framtiden, men har du inte tillräckligt med poäng när du söker lån så får du inga pengar förrän du har tagit så många poäng du ligger efter med.

Om man inte har speciella skäl till att man missat en massa poäng, tex sjukdom, dödsfall (nära anhörig tex, vid eget dödsfall beviljas i regel inga nya lån...) eller allvarlig sjukdom i familjen etc. Finns måga skäl som kan gå igenom.

Har du bara varit lat, blir det som sagt inga slantar förens du skärpt till dig.
Citera
2008-05-06, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Om man inte har speciella skäl till att man missat en massa poäng, tex sjukdom, dödsfall (nära anhörig tex, vid eget dödsfall beviljas i regel inga nya lån...) eller allvarlig sjukdom i familjen etc. Finns måga skäl som kan gå igenom.

Visst är det så, men tyckte inte att det verkade så i detta fallet så därför tog jag inte upp det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in