2008-05-06, 19:21
Medlem
Tack för att bra svar! En fråga till då, kör jag med en tex 100watts sugpump säger vi att jag får upp vattnet 2 meter. Klarar en pump av samma kaliber att pumpa vattnet högre om den ligger under vattenytan ist?
Citera
2008-05-07, 06:50
Medlem
suryoyos avatar
Nej det klarar den inte, då den totala tryckhöjden räknas ut med formel
Höjd=[(trycksida-sugsida)/(densitet*gravitation)].
Din pump bör ha en sk pumpkaraktäristika kurva där du kan läsa hur högt (uppfodringshöjd) du kan pumpa vatten.
Problemen med att suga vatten från högre höjder, är att du riskerar kavitation i turbopumpar, pga det låga trycket i sugsidan kokar vatten som sedan imploderar->pump mår inget bra.
Citera
2012-01-17, 23:21
Medlem
Hej, ursäkta men jag lånar tråden.

Jag är i behov av en vattenpump med 100 meters höjd som kan lyfta upp 500 liter vatten per sekund. Vad är det för pump jag behöver och hur mycket energi konsumerar en sådan pump per timme? Tacksam för svar!
Citera
2012-01-18, 00:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PP69
Hej, ursäkta men jag lånar tråden.

Jag är i behov av en vattenpump med 100 meters höjd som kan lyfta upp 500 liter vatten per sekund. Vad är det för pump jag behöver och hur mycket energi konsumerar en sådan pump per timme? Tacksam för svar!
Inte två trådar samtidigt, aja baja!
Citera
2016-08-19, 22:31
Medlem
christerys avatar
Nu är jag lite förvirrad, är teoretiska gränsen för lyfthöjd g (9.81m) eller 10.33m (100kPa) på en sugande pump.

Vet att detta är en teoretisk gräns, men det kan väl inte finnas två teoretiska maximum heller. Sen om pumpfan kaviterar och exploderar efter en timme skiter jag i - jag blir bara förvirrad när det verkar finnas ett par teoretiska maximum.

Å andra sidan så suger en på internet 40m rakt upp åxå (ingen ejektor eller annat, bara sug), så han trotsar ju alla lagar.
Citera
2016-08-20, 11:42
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nu är jag lite förvirrad, är teoretiska gränsen för lyfthöjd g (9.81m) eller 10.33m (100kPa) på en sugande pump.

Vet att detta är en teoretisk gräns, men det kan väl inte finnas två teoretiska maximum heller. Sen om pumpfan kaviterar och exploderar efter en timme skiter jag i - jag blir bara förvirrad när det verkar finnas ett par teoretiska maximum.

Å andra sidan så suger en på internet 40m rakt upp åxå (ingen ejektor eller annat, bara sug), så han trotsar ju alla lagar.
Det är ju så att tvärt emot vad man kan tro när det känns som bäst så finns det inget sug, det finns bara mer eller mindre tryck. När en pump tror att den suger upp vatten ur en brunn så minskar den trycket på sin sugsida (det heter ju så så jag använder det vedertagna begreppet istället för att säga "sida med lägre tryck" e. dyl.) så det blir lägre än atmosfärstrycket. Det är sedan atmosfärstrycket som verkar ovanför vattenytan nere i brunnen som sedan trycker upp upp vattnet till pumpen.

Den teoretiskt maximala sughöjden är då trycket i sugröret i höjd med brunnens vattenyta orsakad av vattenpelaren i röret ovanför denna yta är lika med omgivande atmosfärstryck. Vattenpelarens tryck bestäms ju av p=ϱgh. Vattnets densitet varierar ju med temperaturen med maximum kring 4 ºC på 1000 kg/m³ (nere på 999 vid 15 ºC) och g varierar lite beroende på var man befinner sig. I Sverige är en korrekt avrundning med tre värdesiffror 9,82 m/s² (från 9,815 i syd till 9,824 längst norrut).

Lufttrycket som pressar upp vattnet varierar också med ett medelvärde på 101,3 kPa=101 300 N/m². Högsta uppmätta lufttryck i Sverige var 106,4 kPa (i Kalmar och Visby år 1907) och lägsta tryck 94,62 kPa (Krångede år 2000). Skillnaden mellan tryckextremerna motsvarar c:a 1 m vattenpelare.

Om vi räknar med medellufttryck, vattentemp 4 ºC och "svenskt g" får vi då lufttryck=vattenpelartryck: 101 300=ϱgh=1000*9,82*h. Då får vi att vattenpelarens höjd h blir 10,3 m.

Detta förutsätter att trycket i vattenpelarens högsta punkt (på sugsidan, efter pumpen kan det vara hur högt som helst) kan vara 0 Pa. Beroende på vattnets temperatur skulle det kunna börja koka men det behöver inte utgöra en teoretisk begränsning bara pumpen kan suga undan vattenångan. Eller jo, då sjunker tempen på vattnet till följd av ångbildningen i röret så, ja fan, det är väl en begränsning då.

Enligt tabellen http://www.engineeringtoolbox.com/boiling-point-water-d_926.html är kokpunkten 26 ºC vid 3,45 Pa (absoluttryck) vilket är djävligt lågt tryck, lägre än så går inte tabellen men är vattnet så kallt som 4 ºC så kokar det kanske inte ens vid absolut vakuum.

Vi ser alltså att maximala teoretiska "sughöjden" bestäms av några variabler och kan skilja någon meter eller två inom normala värden (att suga upp riktigt varmt vatten blir dock snabbt problematiskt då det kokar redan vid liten trycksänkning).

I praktiken måste man också ta hänsyn till tryckfall om vattnet har en annat än försumbar hastighet i sugröret samt den acceleration som vattnet utsätts för vid pumpens inlopp som kan vara olika våldsam beroende på pumpens utformning.
Citera
2016-08-20, 12:25
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om vi räknar med medellufttryck, vattentemp 4 ºC och "svenskt g" får vi då lufttryck=vattenpelartryck: 101 300=ϱgh=1000*9,82*h. Då får vi att vattenpelarens höjd h blir 10,3 m.

Mycket uppskattat och pedagogiskt förklarat. 10,3m och jag kan kasta idén om g dvs 9.81m åt pipan.
Citera
2016-08-20, 17:08
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
...

Förresten, vad var detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in