2008-05-04, 19:03
Medlem
Jag ar en av manga som kommer att flytta till England och studera till hosten. Finns dock en sak som oroar mig. Samtalade med en van for nagra veckor sedan. Hon berattade att det gangna aret (hennes forsta ar) inte gick sa bra som hon hade velat. Duktig elev och hogt snitt fran gymnasieskolan i Sverige, men tabbar sig anda rejalt i uppsaterna i slutproven i hennes ekonomiutbildning i Nottingham. Problemet var inte spraket, sa hon, men sattet att skriva uppsatser pa. Hon pastod sjalv att hon hade pluggat rejalt infor proven.

Undrar nu om nagon kanner till denna skillnad och kan kommentera? Ska namligen ocksa studera ekonomi i England.
Citera
2008-05-04, 19:16
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quiksilver1
Jag ar en av manga som kommer att flytta till England och studera till hosten. Finns dock en sak som oroar mig. Samtalade med en van for nagra veckor sedan. Hon berattade att det gangna aret (hennes forsta ar) inte gick sa bra som hon hade velat. Duktig elev och hogt snitt fran gymnasieskolan i Sverige, men tabbar sig anda rejalt i uppsaterna i slutproven i hennes ekonomiutbildning i Nottingham. Problemet var inte spraket, sa hon, men sattet att skriva uppsatser pa. Hon pastod sjalv att hon hade pluggat rejalt infor proven.

Undrar nu om nagon kanner till denna skillnad och kan kommentera? Ska namligen ocksa studera ekonomi i England.

Har fått intrycket att svensk uppsatsskrivning är så jävla mycket faktabajsande. Alla uppgifter folk bett mig hjälpa till med genom åren har varit "skriv tio sidor om heliga birgitta"-varianten. För uppsatsskrivning finns en klar mall som är busenkel att följa.
http://members.tripod.com/~lklivingston/essay/ är essay writing 101 for ya
Citera
2008-05-04, 20:52
Medlem
Rent allmänt antar jag att det handlar om en orutin i att skriva mer formellt, det är svårare än man tror på engelska. Detta kan även vara ett problem för en svensk student som läser sitt första år på ett svenskt universitet, det handlar om att lära sig hur man skriver helt enkelt. Det varierar mycket hur bra vana man har i det från gymnasiet. Både du och din vän kommer in i det här så småningom, kämpa på bara. Det finns mängder av "guides to writing" o dyl som kan hjälpa dig.
Citera
2008-05-05, 00:53
Medlem
OptikerBerglunds avatar
Kan du specificera ditt problem lite närmare, jag forstod inte din frågeställning? Men jag kan säkert bidra med nåt jag har läst i england dom senaste två åren.

Men du ska nog inte lägga för mycket vikt vid vad man fick för betyg på gymnasiet, det är nog inte en så bra kompass för det kommer gå att studera på ett brittiskt universitet.
Citera
2008-05-06, 09:48
Medlem
orkarN forstod nog fragan bast. Tror det har mycket med faktabasering kontra egen analys av problemen/amnena. Ska kolla in lanken jag fick av dig. Schysst!
Citera
2008-05-06, 10:01
Medlem
Betterthanyous avatar
ORGANISERA. Det är något svenska elever generellt sett är fruktansvärt värdelösa på, så även på universiteten om jag förstått rätt. Är det något som erfodrar en kronologisk ordning, exempelvis en historieuppsats rörande Mussolinis kommande till makten, så ta ut huvudpunkterna i hur han kom till makten och skriv analytiskt om dessa. Peka på vad som är viktigast först och värdera vad som är intressant

I ekonomi bör man väl tänka på att vara ganska konkret och väldigt strukturerad, vilket betyder att inte falla in på sidospår när man skriver om cost-push inflation utan hålla sig till saken och ej bajsa ut varenda infallsvinkel man känner till. Något som ofta är hjälpsamt i ekonomi är om man kan ta exempel från verkligheten.

Rent generellt gäller det att vara mycket strukturerad och pragmatisk om man vill ha bra betyg på sina uppsatser, och inte som på gymnasiet där du kan mangla ur dig fakta och ändå få MVG i vilket jävla ämne som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in