Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-04, 17:59
Medlem
Jag har drabbats av ett litet problem. Min sambo hade laddat ned någon mangafilm i avi på sin mac. När den inte fungerade där lade vi över den på min pc via usb-minne. Genast började det bete sig mystiskt. För det första fick jag inte bort avi-filen från minnet. Det kom bara upp en massa "explorer svarar inte" så fort man högerklickade. Min sambo kunde dock ta bort filmen från minnet från sin mac.
Därefter dök nästa problem upp. Filmen lade jag på skrivbordet. Så fort jag nuddar den så kommer "explorer svarar inte bla bla" upp. Jag kan alltså inte få bort den, jag kan inte ens röra den. Straxt därefter började F-secure säga till att det var virus på gång. P-secure klarade dock inte av att ta bort dessa.

Vad ska jag göra? Har någon här varit med om något liknande?
Citera
2008-05-04, 18:48
Medlem
Som du säger är det troligtvis något skumt med filen, sa F-Secure att det var just i den filen det var virus? Och vad hette det i så fall?

Det kanske är så att filen har något konstigt namn, eller att något annat är fel med den som får explorer att krasha när du trycker på den. T.ex. för att Windows ofta försöker visa en preview av filmen.

Du skulle kunna testa att ladda ner Total Commander vilket är en riktigt bra och trevlig filhanterare, och ta bort filen därifrån. Fungerar det inte kan det vara värt ett försök att göra det i felsäkert läge med (man trycker F8 när man startar datorn).
Citera
2008-05-04, 22:15
Medlem
Troligen inte filmens fel, men den försöker nog använda någon codec på din dator som är felinställd eller bara fel.

Gör som Pletsturra föreslår, och håll dig borta från skumma codec-packs! CCCP fungerar för i princip allt, VLC är ett bra komplement. Något annat ska inte, inte ens i undantagsfall, behövas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in