2011-02-13, 13:06
Medlem
abcdefghijklmnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Har du prövat Linux och fått samma problem där? Kraschar inte Linux så är din hårdvara helt enkelt inte kompatibel med Windows.

Windows 7 SP1 fixar de flesta BSOD-relaterade problem.
Nej, kan man ladda ner det nånstans?
Citera
2011-02-13, 21:19
Medlem
abcdefghijklmnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcdefghijklmno
Jag har enorma problem med min dator. Det går absolut inte att komma in på windows, antingen kommer blåskärmen upp direkt eller så lagggar det när windows laddar.

Den kod som kommer upp vid blåskärm är följande: 0x00000101 (0x00000061, 0x00000000, 0x86fd1120, 0x00000001)

Kan tillägga att jag prövat öppna upp datorn och tagit ut lite damm (ej med dammsugare). Har testat reseta bios, ominstallera Vista och installera XP. Inget av detta har fungerat utan den har bara stängt av sig och en blåskärm kommit upp. Misstänker därför starkt att problemet är hårdvarurelaterat.

Bara det gick att lokalisera problemet så.. (Är jävligt dålig på datorer så det vore enormt uppskattat med hjälp!)
... Har kört memtest 86 nu och det finns inga tecken som tyder på minnesfel. Vad kan det då vara? Moderkortet? Grafikkortet?

Inte heller linux ville fungera.
Citera
2011-02-14, 11:03
Medlem
Datorn får blåskärm när den idlar. Windows 7 x64

Hej!

De senaste trådarna jag skapat i detta underforum har jag inte fått några svar på för att ämnena har varit för svåra för er. Men jag försöker igen.

Det går hur bra som helst att använda datorn i längre perioder under dagen/kvällen men så fort jag lämnar datorn i mer än 2-5 timmar så antingen får den blåskärm eller så kraschar alla program som är igång. Detta händer aldrig när jag aktivt använder datorn. Jag har googlat men inte hittat något konkret om hur man läser loggfiler i windows 7.. Jag har stängt av energisparläge och att datorn ska stängas ner men det har inte hjälpt.

Behövs det mer information?

Mvh orvar
Citera
2011-02-14, 11:11
Medlem
hanumans avatar
Det är inte jättemycket att gå på, måste jag säga. Men här är mina spontana idéer:

Det låter ju tveklöst som om den dyker för att någon slags energisparfunktion drar igång. Nu menar jag inte att dissa dig, men är du säker på att du stängt ner allt som har med energisparläge att göra?

Du har inte någon funkig skärmsläckare eller annan grej som drar igång när datorn idlar?

En del installerar ju diverse program som gör saker när skärmsläckaren drar igång. Du har inget sånt?

Skype/msn/andra onlineverktyg som ändrar läge när datorn idlar?
Citera
2011-02-14, 11:12
Medlem
Nu är jag ingen expert, men försök att skriva ner felmeddelandet vid nästa BS. Jag hade ett liknande problem förr, att efter lång användning frös allt med BS. Då var det RAM-minnet som var trasigt, eller rättare sagt RAM-portarna på mobo.

Men försök att se vad som står på BS för att man ska kunna hjälpa dig mer.
Citera
2011-02-14, 13:28
Medlem
öppna chassit för frisk luft (kolla om något går onormalt varmt? Går alla fläktar?)>installera senaste drivisar till ljud och grafikkort (Under grafikkorts installationen bocka ur hdmi ljud till graffet. Detta kan vara en random orsak till bsod. Installera dx9c... Funkar inget av detta så gör en färsk installation av w7 och gör avanstånde punkter. Funkar inte det så är det troligtvis fel på dina minnen kanske. Går cpu för varmt så brukar "skärmen" oftast frysa sig med ett pip från moderkortet om det är på det viset. Om graffet går för varmt brukar det oftast resultera i konstiga färger på skärmen eller spel. Där fick du lite att kolla och felsöka. glhf!
Citera
2011-02-14, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Det är inte jättemycket att gå på, måste jag säga. Men här är mina spontana idéer:

Det låter ju tveklöst som om den dyker för att någon slags energisparfunktion drar igång. Nu menar jag inte att dissa dig, men är du säker på att du stängt ner allt som har med energisparläge att göra?

Du har inte någon funkig skärmsläckare eller annan grej som drar igång när datorn idlar?

En del installerar ju diverse program som gör saker när skärmsläckaren drar igång. Du har inget sånt?

Skype/msn/andra onlineverktyg som ändrar läge när datorn idlar?

Jag har kollat under skärmsläckarinställningarn och där har jag ställt in att datorn inte ska stängas eller hamna i energisparläge.. Jag har msn och skype igång.. Får jag ingen bs så brukar både msn och skype crascha när dator idlar..

Citat:
Ursprungligen postat av Gibson131
Nu är jag ingen expert, men försök att skriva ner felmeddelandet vid nästa BS. Jag hade ett liknande problem förr, att efter lång användning frös allt med BS. Då var det RAM-minnet som var trasigt, eller rättare sagt RAM-portarna på mobo.

Men försök att se vad som står på BS för att man ska kunna hjälpa dig mer.

Kan vara minnet också. Jag vet att minnesplatserna inte är de bästa på mitt moderkort men det funkar iaf. Har aldrig fått problem med minnet när jag aktivt använt datorn. Har kört ableton live med tunga vst-pluggar osv. Ska tänka på det nästa gång jag får en bs. Men finns det inga loggfiler man kan titta i, borde det inte stå där? Jag är ny på windows 7.

Citat:
Ursprungligen postat av nlc2
öppna chassit för frisk luft (kolla om något går onormalt varmt? Går alla fläktar?)>installera senaste drivisar till ljud och grafikkort (Under grafikkorts installationen bocka ur hdmi ljud till graffet. Detta kan vara en random orsak till bsod. Installera dx9c... Funkar inget av detta så gör en färsk installation av w7 och gör avanstånde punkter. Funkar inte det så är det troligtvis fel på dina minnen kanske. Går cpu för varmt så brukar "skärmen" oftast frysa sig med ett pip från moderkortet om det är på det viset. Om graffet går för varmt brukar det oftast resultera i konstiga färger på skärmen eller spel. Där fick du lite att kolla och felsöka. glhf!

Chassit är öppet, har aldrig fått några pip, min processor är välkyld osv.. Installerade en fräsch install av win 7 för 2 dagar sedan.. men det verkar inte ha hjälpt. Har installerat dx10. Spelen funkar utmärkt.. inget fel på dom..
Citera
2011-02-14, 14:24
Medlem
Hær har du en guide før att spara 3 olika loggfiler:

http://support.microsoft.com/kb/216206
Citera
2011-02-14, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqwarts
Hær har du en guide før att spara 3 olika loggfiler:

http://support.microsoft.com/kb/216206

Article ID: 216206 - Last Review: November 19, 2003.. står det.. Verkar vara lite väl utdaterat.. kör windows 7 x64. Men tack för ambitionen
Citera
2011-02-14, 16:31
Medlem
Har satt igång någon loggsak nu tror jag.. Vi får se imorgon när jag startar skärmen om datorn strulat eller inte.. återkommer med bs-infon!
Citera
2011-02-14, 16:47
Medlem
Visst är det så, men Microsoft har använt sig av bluescreens sen Windows 95 så konceptet med loggar är inte nytt
Citera
2011-02-14, 17:35
Medlem
eribabsis avatar
Jag får felmeddelande 0x0000007b vid installation av Windows XP. Har nu Windows 7, samt Linux installerat i datorn.

Jag har läst mig till att det förmodligen har med SCSI-drivrutin. Jag sitter på en bärbar dator (Acer aspire 5738zg) och har tyvärr ingen floppy-disk att hänvisa till vid installation. (Då man trycker F6 för att installera en ny SCSI-drivrutin).

Tips på vad man kan göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in