2008-05-02, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dunderolga
Du har rätt i att det är svårt att slå sig in i topp 4 i PL. Dock krävs det helt enkelt bara money. Chelsea hade aldrig tagit sig dit de är idag utan Roman.

Jag vill inte hålla med dig om att Athletico Madrid är det fjärde bästa laget i Spanien. En tabell brukar ju aldrig ljuga, men Athletico är enligt mig sämre än både Sevilla och Villareal. Sen är Bolton inget jättedåligt lag heller.

Sen att det fjärde bästa, dvs Liverpool har gått bra i CL är tack vare Benitez taktiska kunskaper. En mycket tråkig men underskattad filosofi har han. Serie A är väl inte bäst bara för Milan vann CL förra året? Det är små tillfälligheter när giganterna möts. Nåja, oftast i alla fall.

En sak är säker. När ett spanskt lag får för sig att attackera så blir det ingen tråkig match. Antingen blir de totalt utspelade på kontringar eller så blir det ren hawaii.

Villarreal ligger ju tvåa också, så klart dem är bättre. Håller med dig om Sevilla, men tydligen är det ju inte så. Har inte följt ligan så bra, men det känns som att Atletico hackar rejält varje gång jag sett någon match/resultat, hur kan inte Sevilla ligga före?
2008-05-02, 22:17
Medlem
Inte så konstigt att italienska och spanska lag dominerat sen starten av CL eftersom engelska lag var avstängda från all europeisk tävlan under många år vilket resulterade i att spelarna valde andra ligor under en längre period.

England har ett större antal klubbar som vunnit de stora cuperna och skulle man räkna med silvermedaljörerna så skulle man behöva lägga till 4-7 klubbar till. Denna mångfald har ingen annan liga haft. I spanien så är det de två stora klubbar samt uppstickare som Valencia och Sevilla. Italien har Milan, Juventus och sedan uppstickarna Inter, Roma samt Napoli. Snackar vi bredd så har inget land rent historiskt något att komma med mot England.

Engelska vinnare av cuperna:

Liverpool FC
Nothingham Forrest FC
Manchester United
Aston Villa
Ipswich Town
Tottenham
Leeds
Arsenal
Newcastle

EPL är tveklöst bäst just nu.
2008-05-02, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Inte så konstigt att italienska och spanska lag dominerat sen starten av CL eftersom engelska lag var avstängda från all europeisk tävlan under många år vilket resulterade i att spelarna valde andra ligor under en längre period.

England har ett större antal klubbar som vunnit de stora cuperna och skulle man räkna med silvermedaljörerna så skulle man behöva lägga till 4-7 klubbar till. Denna mångfald har ingen annan liga haft. I spanien så är det de två stora klubbar samt uppstickare som Valencia och Sevilla. Italien har Milan, Juventus och sedan uppstickarna Inter, Roma samt Napoli. Snackar vi bredd så har inget land rent historiskt något att komma med mot England.

Liverpool FC
Nothingham Forrest FC
Manchester United
Aston Villa
Ipswich Town
Tottenham
Leeds
Arsenal
Newcastle

Snart kan kanske Chelsea läggas in på den listan, men det hoppas jag inte.
2008-05-02, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bLyGE_kEntA
Villarreal ligger ju tvåa också, så klart dem är bättre. Håller med dig om Sevilla, men tydligen är det ju inte så. Har inte följt ligan så bra, men det känns som att Atletico hackar rejält varje gång jag sett någon match/resultat, hur kan inte Sevilla ligga före?

Sevilla har haft ett tungt år både spelmässigt och på det mentala planet. En lagkamrat, Antonio Puerta dog ju. Mycket tragiskt och hur mycket de än säger att de ska spela bra för hans skull, så tvivlar jag starkt på att det inte påverkar prestationen. Sen har de ju även haft ett tränarbyte, vilket nästan aldrig ger en direkt positiv effekt. Kolla bara på Valencia. Mycket bra merit för Koeman! Han lyckas sänka en av Europas riktigt storklubbar på så kort tid. Det är faktiskt en stor bedrift med tanke på spelarmaterialet som Valencia ändå har.

Det är inga stora tillfälligheter att Athletico har spelat mediokert när du väl har sett dem. De är helt enkelt ett lika ojämnt lag som Aguero har dåligt humör. Ena matchen är de ren världsklass för att i nästa bli utklassade av ett bottengäng utan att överdriva.
2008-05-02, 22:22
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Du har rätt i att det är svårt att slå sig in i topp 4 i PL. Dock krävs det helt enkelt bara money. Chelsea hade aldrig tagit sig dit de är idag utan Roman.

Och ändå hör man varje gång CFC torskar att man inte kan köpa titlar. Hur fan ska ni ha det?

Nej det är inte "bara" money för annars hade vi ju kunnat kasta in handuken och skitit att slösa på krafterna. Man måste faktiskt spela matcherna och vinna oxå. Finns ett par exempel på enorma pengar som investerats och ingen framgång. Liverpool investerade 750 millar i år och dom gör en sämre säsong än förra säsongen tex. Det var ändå det snällaste exemplet på hur investeringar kan gå fel. Jag ska inte börja rabbla om Newcastle och Tottenham...

Dock har du lite rätt om att Roman lyfte oss det där lilla steget som vi behövde för att nå toppen. Tack Roman,jag är för evigt tacksam.
2008-05-02, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon

Liverpool FC
Nothingham Forrest FC
Manchester United
Aston Villa
Ipswich Town
Tottenham
Leeds
Arsenal
Newcastle

Bäst topp, ja.

Det är ju inte bara CL som Uefa baserar sin ranking på.

//Blyge Kenta

Du är ett fan av Man Utd, förstår jag?

Athletic Bilbao är för övrigt respekt. Endast baskiska spelare är helt makalöst. Lite synd att Spanien är ett sånt splittrat land dock.
2008-05-02, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jole25
Och ändå hör man varje gång CFC torskar att man inte kan köpa titlar. Hur fan ska ni ha det?

Nej det är inte "bara" money för annars hade vi ju kunnat kasta in handuken och skitit att slösa på krafterna. Man måste faktiskt spela matcherna och vinna oxå. Finns ett par exempel på enorma pengar som investerats och ingen framgång. Liverpool investerade 750 millar i år och dom gör en sämre säsong än förra säsongen tex. Det var ändå det snällaste exemplet på hur investeringar kan gå fel. Jag ska inte börja rabbla om Newcastle och Tottenham...

Dock har du lite rätt om att Roman lyfte oss det där lilla steget som vi behövde för att nå toppen. Tack Roman,jag är för evigt tacksam.

Du kan ju inte jämföra Abramovitjs investeringar med Liverpool, Newcastle och Tottenham? Det är ju kaffepengar i jämförelse för att överdriva.

Samtliga storklubbar lägger enorma summor på sina trupper. Finns absolut inga undantag förutom möjligtvis Arsenal, men de känns inte starka på nåt sätt ändå. Real Madrid, Barcelona, Man Utd, Chelsea, Inter, Milan osv. har lagt en massa kosing för att nå framgångar. Slutsats? Pengar spelar en väldigt stor roll i dagens fotboll där spelarmarknaden tyvärr har inflation.
2008-05-02, 22:38
Medlem
zzwampens avatar
Även om jag är ett fan av både la liga och serie a och inte gillar premier league (för att det inte finns någon passion eller själ kvar) så måste jag nog erkänna att premier league är den bästa ligan för tillfället.

Spelkvaliten, kvaliten på supportrarna och jämnheten i la liga och serie a är bättre än premier league. Men för tillfället har premier league de bästa topplagen.

Bottenlagen är bättre i de andra två ligorna dock.
2008-05-02, 22:41
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Du kan ju inte jämföra Abramovitjs investeringar med Liverpool, Newcastle och Tottenham? Det är ju kaffepengar i jämförelse för att överdriva.

Samtliga storklubbar lägger enorma summor på sina trupper. Finns absolut inga undantag förutom möjligtvis Arsenal, men de känns inte starka på nåt sätt ändå. Real Madrid, Barcelona, Man Utd, Chelsea, Inter, Milan osv. har lagt en massa kosing för att nå framgångar. Slutsats? Pengar spelar en väldigt stor roll i dagens fotboll där spelarmarknaden tyvärr har inflation.

Jag säger inte att Liverpool,Newcastle eller Tottenham har investerat mer pengar men om du tittar tillbaka hur mycket pengar dom lagt och ändå så uteblir dom stora framgångarna. Om man ser var Newcastle är ligan med tanke på investerade pengar så ser man att money är inte allt. Med pengar får du kvalitet men om du inte vet hur du ska använda kvalitén så är det ju skitsamma.

Jag reagerade på ditt BARA pengar. Hade det varit så enkelt så hade nog fler gjort det. Jag ser det som en firma. Investerar man i bra maskiner så får du såklart en bra produkt. Dock måste du ha kunnit folk som sköter det hela.

Spelarna får för övrigt det dom är värda enligt marknaden. Om klubbarna anser att dom har råd och det kommer löna sig så är det rätt pris.
2008-05-02, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Även om jag är ett fan av både la liga och serie a och inte gillar premier league (för att det inte finns någon passion eller själ kvar) så måste jag nog erkänna att premier league är den bästa ligan för tillfället.

Spelkvaliten, kvaliten på supportrarna och jämnheten i la liga och serie a är bättre än premier league. Men för tillfället har premier league de bästa topplagen.

Bottenlagen är bättre i de andra två ligorna dock.

Tvivlar starkt, riktigt jävla starkt, på att Siena är bättre än Middlesbrough, Newcastle eller Bolton. Nu vet jag inte riktigt hur Siena ligger till, men de är väl där nere och harvar.
2008-05-02, 22:49
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Men denna diskussion har redan körts tusen gånger på detta forum [...]

Och därmed behöver vi inte en tråd till om detta. /MOD

/feldgrau
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera