2008-05-06, 23:12
Citat:
Ursprungligen postat av beuwulf
Tack för tipsen! Ang introduktion; du verkar insatt i filosofi. Hur lärde du dig? Akademiska studier, självlärd, studiecirkel? Vad tjänade som introduktion för dig?
Nja, jag skulle nog knappast kalla mig insatt i filosofi. Däremot bildad över medel med avseende på filosofi. Jag hade en fd. forskare på KTH som fysik och matematiklärare på gymnasiet. Han var intresserad av kunskapsteori, och där föddes väl mitt intresse. Jag är främst självlärd via allt ifrån diskussioner på flashback till olika böcker. Läste nyligen två kvällskurser en orienteringskurs i västerländsk filosofi och en i argumentationsanalys. Tyckte inte orienteringskursen gav mig några djupare insikter, argumentationsanalysen gav mig dock bra verktyg. Både språkliga och tekniska. Skulle vilja hävda att diskussioner på FB är mer givande då de dels sker på din egen nivå. Dels slipper du all kuriosa som ofta stoppas in i böckerna och tar fokus från ämnet. Ämnet filosofi är dessutom så pass mångbottnat att man med fördel närmar sig det från olika håll. Men läs gärna en bok om kunskapsteori/epistemologi eller varför inte en wikipediaartikel. Läs mycket och reflektera.
"Fan också":
Inte så konstigt att du inte hittar den. Det är en uppsats eller ett paper vilket gör att du antagligen kan hitta det via närmaste universitetsbiblioteks databas. Om du inte studerar så finner du den i hans "From a Logical Point of View" (1953), den ska finnas att köpa på adlibris om jag inte missminner mig.
(it had to come..)