2008-04-28, 13:08
Medlem
Schneigelpoffs avatar
Hej kära bullen.

Jag har en Dobermann hane som är 6 år gammal, fysiskt och psykiskt frisk.
Men nu har levnadsförhållanden i familjen ändrats drastiskt och hunden hamnar i kläm. Han blir ensam alldeles för lång tid på dagarna, får inte den motionen, träningen och uppmärksamhet han behöver.

Min kära mor har i princip bestämt sig för att avliva honom, efter att hon ringt till ett par omplacerings-sajter (t.ex. hittehund.nu) och fått besked att de inte tänker ta honom.
Det är självklart det sista jag vill, men hittar inte jag ett hem till honom så är tyvärr en avlivning det sista alternativet.

Hur gör jag för att hitta ett bra hem till honom, på väldigt kort tid?
Det sista jag vill är att avliva honom, men vill inte heller att han ska lida under min vårdnad.

Så, vart bör jag vända mig? Vad ska jag göra?
Citera
2008-04-28, 14:09
Medlem
foshoos avatar
Finns det möjlighet att dela vårdnaden med någon i din närhet? Någon som har ett annat schema än ni?
Min hund har också hamnat i kläm av att jag både jobbar och studerar, men på långa dagar ser jag antingen till att hon får bo hos mina föräldrar eller att en kompis kommer förbi nån timme mitt på dagen och går ut med henne och håller henne lite sällskap. Jag menar, visst måste du ha nån pundarkompis som aldrig hållt ett jobb och som kan titta förbi?

Annars får ni väl börja annonsera. Vissa privatpersoner viger ju sitt liv åt att ta över oönskade hundar. Hur är hans temperament, funkar han med andra hundar, är lydig och stabil etc?

Jag tycker personligen det är cp hur lättvindigt folk avlivar fullt friska hundar idag. Det är aldrig hundens val att hamna i den aktuella sitsen, och ändå är det hunden som får betala priset för människors obetänksamheter. Inte för att basha dig personligen för jag vet hur det kan bli, men jag tycker verkligen ni ska vara jävligt restriktiva med det beslutet. Om hunden som du säger är fullt frisk på alla sätt, och dessutom bara sex år gammal vilket innebär att han har ett lika långt liv kvar framför sig, förtjänar han väl en ordentlig chans. Tycker jag. Skulle fan ta honom själv om jag kunde. Lilla pyret!
Citera
2008-04-28, 14:40
Medlem
Schneigelpoffs avatar
Det är det som är grejjen, för tillfället får han klara sig med att löst folk kommer och rastar honom då & då, och håller honom lite sällskap.
Men fortfarande så är det enda han gör om dagarna att ligga stilla, då jag inte har tiden att träna med honom, och de som ställer upp inte har den kunskapen.
Det fungerar för ett litet tag, och har fungerat än så länge, men det är ingen långsiktig lösning, därav att jag vill hitta ett nytt hem.

Som sagt så är det sista jag vill att avliva honom då det som du säger, inte är hans fel.

Annars är han som sagt en bra hund, han har blivit ganska rastlös och nervös nu sista tiden då han inte fått den aktivering han behöver. Men han bits aldrig, går ihop med barn och andra hundar, osv osv.

När du säger annonsera, har du några tips på vart?
Citera
2008-04-28, 14:53
Medlem
foshoos avatar
Jo, en dobermann behöver mycket aktivering så jag förstår att det är ett dilemma. Men hur tränar du den? Jag menar, en timme med cykel kan pumpa ut de flesta hundar för några timmar, det är förmodligen det han behöver. Det behöver inte vara så tidskrävande som det verkar att dra energi från honom. Och då är han lugnare och mer medgörlig resten av tiden. Varför inte gå upp en timme tidigare på morgonen t ex och ut och cykla med honom innan trafik och annat kommit igång?

Jag föreslår att du annonserar på vovve.net, min familj har fått flera fina hundar från den annonsmarknaden och där finns ett genuint intresse. Men skriv uppriktigt om er situation, ifall det inte finns någon som kan ta hunden finns det kanske någon i ditt område som skulle vilja dela ansvaret med dig och som är kunnig nog att ge din hund den aktivering den behöver.

Du kan också ringa SKK och be dem referera till omplaceringsverksamheter och annonsmarknader som är seriösa. De har bra koll på uppfödare så jag skulle tro att de har en hel del kunskap om dehär grejerna med.
Citera
2008-04-28, 15:32
Medlem
Schneigelpoffs avatar
Tack för dina svar!
Mja, en dobermann är förvånansvärt svår att få trött med fysisk ansträngning, det han behöver är att jobba med hjärnan.

Ska kika in vovve.net och SKK!
Citera
2008-04-28, 15:48
Medlem
foshoos avatar
Vi har ju tränat alla våra schäfrar och schäferblandningar med cykel för att göra av med överskottsenergin, och det är också väldigt intelligenta hundar som behöver tänka. Den mentala träningen har t o m gått bättre pga det, för dendär hetsigheten som kan finnas hos en understimulerad hund lugnar ner sig lite och de tillåter sig att tänka. Jag tycker ju självklart inte att cykling räcker, men det är ett jättebra komplement. Det är bra för kommunikationen mellan dig och hunden också, båda måste vara lyhörda och följsamma för att det ska flyta på smidigt.

Ja, kolla du. Men SKK tycker jag verkligen du ska RINGA, inte maila eller så, för de kan vara riktigt sega med mailkontakten ibland. Du verkar mer seriös om du ringer och är beredd att ta en direkt dialog också.

Jag hoppas det ordnar sig, du. Lycka till.
Citera
2008-04-28, 19:25
Medlem
Smartie Bs avatar
Jag tycker absolut att du ska kontakta hundens uppfödare, för du har väl hållit bra kontakt med honom/henne under åren? Kanske kan de inte ta tillbaka hunden, men har du köpt från ett seriöst ställe, så får du vettiga tips på vart du ska vända dig. Rasklubbarna brukar ha omplaceringshundar på sina hemsidor också. Jag tror absolut man får vettigare svar där, än på andra "diverse" hundsidor.
Kanske kan nån på din lokala Brukshundklubb ta hand om hunden? Fråga?! Men var j-igt noga vart du lämnar honom. Många vill inget hellre än att få en billig/gratis hund, och tänker inte på att det kostar en del att ha hund också.
Citera
2008-04-28, 20:26
Medlem
MisterToms avatar
Bra tips i tråden annars, men lägg upp annons på blocket också!
Citera
2008-04-29, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Bra tips i tråden annars, men lägg upp annons på blocket också!
Tyvärr inte allt för många seriösa köpare på blocket. Egen erfarenhet av det nämligen. Slutade med att jag behöll hunden i fråga själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in