Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-04-23, 00:51
Medlem
Rainys avatar
Har lite problem med att brygga min nyinköpta Airport Express (den nya n-varianten).

Jag har ett nätverksuttag i väggen, där jag får ett tilldelat IP-nummer, och min hastighet är 100/100-mbit. Jag testade först att koppla;
Vägguttag -> (kabel) -> AirportExpress -> (trådlöst) -> Macbook

Det fungerade fint, förutom att hastigheten låg på runt 12 mbit ner, och 2-3 mbit upp :S Motsvarande siffra med datorn direkt i väggen är ca 96/40 mbit.

Läste på lite forum att man då borde brygga routern, vilket jag provade i inställningarna; men det verkar som att routern då tar mitt enda tilldelade IP-nummer, så att datorn inte kan få något. (?)

Går det att brygga då bredbandsleverantören endast tilldelar ett IP-nummer? Hur gör jag isåfall så att MacBook:en får detta, alternativt kommer åt internet på något annat sätt?
Citera
2008-04-23, 16:35
Medlem
Spränga Katters avatar
Hej, är det något sånt här du vill göra?

http://docs.info.apple.com/article.html?path=AirPortUtility/5.1/sv/ap2063.html
Citera
2008-04-23, 16:45
Medlem
Rainys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spränga Katter
Hej, är det något sånt här du vill göra?

http://docs.info.apple.com/article.html?path=AirPortUtility/5.1/sv/ap2063.html

Ja typ, däremot så får min airport express det tilldelade IP-numret. I och med att jag stängt av DHCP så får inte min MacBook något.

Men jag löste problemet genom att ge upp Nedgraderade mitt (student-) bredbandsabbonnemang till 10 mbit istället. I övrigt så var det en onödigt dyr pryl för denna dåliga hastighet (?) Airtunes-funktionen var väl dock okej.
Citera
2008-04-23, 17:31
Medlem
Det är väl klart att du inte alls får samma hastighet.
Den höga N-hastigheten kan du kanske komma i närheten av i det interna nätverket. Ut mot internet blir det självklart flaskhalsar..
Citera
2008-04-23, 18:20
Medlem
Rainys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggan
Det är väl klart att du inte alls får samma hastighet.
Den höga N-hastigheten kan du kanske komma i närheten av i det interna nätverket. Ut mot internet blir det självklart flaskhalsar..

Jo det förstår jag, men 96->12 mbit ner, och 40->2-3 (har kommit upp i 7-8 nu förvisso) mbit upp... det är en jäkligt tajt flaskhals
Citera
2008-04-23, 21:53
Medlem
På tal om routerproblem. Har en D-Link router som jag använder med min MacBook och lite titt som tätt slutar Internet att fungera.

Airportens signalstryka på datorn blir helt grå istället för svart och om man startar om Airport ett par gånger så fungerar allt finfint.

Nu kanske man tror att det är Internetuppkopplingen som spökar, men inte. Har varit snabb nu ett par gånger och ryckt åt mig nätverkskabeln och pluggat in i datorn och Internet flyter på som vanligt.

Detta har skett både på Tiger och Leopard så frågan är om det är Apple och D-Link som inte vill samarbeta och om mitt problem försvinner vid inköp av en Apple router?

Hoppas ni förstår vad jag försöker förmedla här
Citera
2008-04-23, 22:47
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinho
På tal om routerproblem. Har en D-Link router som jag använder med min MacBook och lite titt som tätt slutar Internet att fungera.

Airportens signalstryka på datorn blir helt grå istället för svart och om man startar om Airport ett par gånger så fungerar allt finfint.

Nu kanske man tror att det är Internetuppkopplingen som spökar, men inte. Har varit snabb nu ett par gånger och ryckt åt mig nätverkskabeln och pluggat in i datorn och Internet flyter på som vanligt.

Detta har skett både på Tiger och Leopard så frågan är om det är Apple och D-Link som inte vill samarbeta och om mitt problem försvinner vid inköp av en Apple router?

Hoppas ni förstår vad jag försöker förmedla här

Antingen så är det en bugg med din MacBook och Leopard som fler har där ute. Vet inte om det kommit en fix för det. Eller så är det din D-Link som spökar. D-Link brukar av egen erfarenhet vara totalt värdelöst. Du kan inte testa med en annan router?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in