2008-04-23, 00:51
Medlem
Rainys avatar
Har lite problem med att brygga min nyinkpta Airport Express (den nya n-varianten).

Jag har ett ntverksuttag i vggen, dr jag fr ett tilldelat IP-nummer, och min hastighet r 100/100-mbit. Jag testade frst att koppla;
Vgguttag -> (kabel) -> AirportExpress -> (trdlst) -> Macbook

Det fungerade fint, frutom att hastigheten lg p runt 12 mbit ner, och 2-3 mbit upp :S Motsvarande siffra med datorn direkt i vggen r ca 96/40 mbit.

Lste p lite forum att man d borde brygga routern, vilket jag provade i instllningarna; men det verkar som att routern d tar mitt enda tilldelade IP-nummer, s att datorn inte kan f ngot. (?)

Gr det att brygga d bredbandsleverantren endast tilldelar ett IP-nummer? Hur gr jag isfall s att MacBook:en fr detta, alternativt kommer t internet p ngot annat stt?
Citera
2008-04-23, 16:35
Medlem
Sprnga Katters avatar
Hej, r det ngot snt hr du vill gra?

http://docs.info.apple.com/article.h...sv/ap2063.html
Citera
2008-04-23, 16:45
Medlem
Rainys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spränga Katter
Hej, r det ngot snt hr du vill gra?

http://docs.info.apple.com/article.h...sv/ap2063.html

Ja typ, dremot s fr min airport express det tilldelade IP-numret. I och med att jag stngt av DHCP s fr inte min MacBook ngot.

Men jag lste problemet genom att ge upp Nedgraderade mitt (student-) bredbandsabbonnemang till 10 mbit istllet. I vrigt s var det en ondigt dyr pryl fr denna dliga hastighet (?) Airtunes-funktionen var vl dock okej.
Citera
2008-04-23, 17:31
Medlem
Det r vl klart att du inte alls fr samma hastighet.
Den hga N-hastigheten kan du kanske komma i nrheten av i det interna ntverket. Ut mot internet blir det sjlvklart flaskhalsar..
Citera
2008-04-23, 18:20
Medlem
Rainys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggan
Det r vl klart att du inte alls fr samma hastighet.
Den hga N-hastigheten kan du kanske komma i nrheten av i det interna ntverket. Ut mot internet blir det sjlvklart flaskhalsar..

Jo det frstr jag, men 96->12 mbit ner, och 40->2-3 (har kommit upp i 7-8 nu frvisso) mbit upp... det r en jkligt tajt flaskhals
Citera
2008-04-23, 21:53
Medlem
P tal om routerproblem. Har en D-Link router som jag anvnder med min MacBook och lite titt som ttt slutar Internet att fungera.

Airportens signalstryka p datorn blir helt gr istllet fr svart och om man startar om Airport ett par gnger s fungerar allt finfint.

Nu kanske man tror att det r Internetuppkopplingen som spkar, men inte. Har varit snabb nu ett par gnger och ryckt t mig ntverkskabeln och pluggat in i datorn och Internet flyter p som vanligt.

Detta har skett bde p Tiger och Leopard s frgan r om det r Apple och D-Link som inte vill samarbeta och om mitt problem frsvinner vid inkp av en Apple router?

Hoppas ni frstr vad jag frsker frmedla hr
Citera
2008-04-23, 22:47
Medlem
Flrps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinho
P tal om routerproblem. Har en D-Link router som jag anvnder med min MacBook och lite titt som ttt slutar Internet att fungera.

Airportens signalstryka p datorn blir helt gr istllet fr svart och om man startar om Airport ett par gnger s fungerar allt finfint.

Nu kanske man tror att det r Internetuppkopplingen som spkar, men inte. Har varit snabb nu ett par gnger och ryckt t mig ntverkskabeln och pluggat in i datorn och Internet flyter p som vanligt.

Detta har skett bde p Tiger och Leopard s frgan r om det r Apple och D-Link som inte vill samarbeta och om mitt problem frsvinner vid inkp av en Apple router?

Hoppas ni frstr vad jag frsker frmedla hr

Antingen s r det en bugg med din MacBook och Leopard som fler har dr ute. Vet inte om det kommit en fix fr det. Eller s r det din D-Link som spkar. D-Link brukar av egen erfarenhet vara totalt vrdelst. Du kan inte testa med en annan router?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in