Mammor och tonårskillar tänkar och agerar väldigt väldigt olika, att sånna ens hör till samma art kan ofta vara ett mysterium, men jag tror de flesta mammor reagerar så där.
Har själv varit i liknande situationer, även om det handlade om andra grejor, men när mammor inte kan hantera sina känslor längre så börjar de gråta, skrika och vara helt oresonliga, men innerst inne vill de dig bara väl.
men det dom gör är ganska effektivt om du frågar mig, jag brukar i alla fall få skuldkänslor när mamma går iväg gråtandes och tjurar lite, även om jag vet att det är jag som har rätt, se det som en kvinnlig härskarmetod
Och även om du tycker att det låter helt idiotiskt och tycker att du handlade rätt(vilket även jag tycker att du gjorde) så tycker jag att du ska säga förlåt till henne, det är trots allt din mamma, och säger du förlåt kommer hon känna sig älskad och behövd(det bästa som finns om man vill få lite fördelar mot sin mor

) och då kommer hon nog bli resonligare också och förstå att du gör det bästa du kan.